Társoldalunk:

A vendégek fele a versenyt se látja, de Monacónak ők a legfontosabbak

2020.05.24. 06:48

Már jóval a Forma-1 létrehozása előtt is létezett, a világbajnokságból pedig csupán háromszor hiányzott a szezon egyik fénypontja, a Monacói Nagydíj. Idén a koronavírus miatt ellehetetlenült a rendezés, ami az elmúlt évtizedek során egyre fontosabb lett a hercegségnek.

Tabudöntögető az idei év a Forma-1-ben, hiszen a koronavírus – legalábbis átmenetileg – átírta a világ működését. Sohasem telt még el olyan hosszú idő két szezon megrendezése között, mint az idén, nem maradt még ki a Brit Nagydíj a versenynaptárból (erre 2020-ban van esély), és bár nem példátlan, nagyon szokatlan az is, hogy nem tartják meg a Monacói Nagydíjat.

A hercegségben már 1929-ben is összegyűltek a versenyzők, és a II. világháború kirobbanásáig, 1937-ig minden alkalommal visszatértek a szűk utcákra. A harcok után 1948-ban újra futamot rendeztek, egy évvel később viszont ismét elmaradt az esemény az első futam rendezését is támogató II. Lajos herceg halála miatt.

A Monacói Nagydíj már jóval a Forma-1 előtt is létezett, az első versenyt 1929-ben rendeztékForrás: Heritage Images/Getty Images/National Motor Museum / Heritage Images/Heritage Images

Akadtak még kieső évek, de Monaco 1955-től minden évben fogadta a Forma-1-et, idén viszont a koronavírus európai terjedése miatt gyorsan lemondtak az év legnagyobb eseményéről. „Próbáljon rávenni 1500 önkéntest, hogy erre szánják az egész augusztust vagy távoli cégeket, hogy később építsék fel a pályát” – mondta Michel Boeri, a helyi autóklub elnöke az AP hírügynökségnek.

A nagydíjra már hetekkel korábban megkezdődik a felkészülés, 45 napra van szükség az építéshez és 25-re a lebontáshoz. A kellemetlenség azonban indokolt, 2016-ban a futam a GDP 1,5%-át generálta. 

Ebből már sejthető, hogy mekkora jelentőségű a Monacói Nagydíj a hercegségnek: akad itt művészeti fesztivál, jachtshow, biztosítási konferencia és tenisztorna is, de az F1-es verseny vonzza a legnagyobb közönséget, ráadásul a Historic Grand Prix-val ellentétben nem csak a tehetős autóbolondok érkeznek ilyenkor Monacóba, az évek során diverzifikálódott a látogatók köre.

Monaco a Forma-1 koronaékszere, de a közönség tehetős rétege nem a verseny miatt megy odaForrás: AFP/Alexander Klein

A monacói statisztikai intézet a 2017-es verseny után tanulmányt készített a verseny gazdasági hatásáról. Ez már önmagában különleges, mert ilyen felméréseket a rendező országok ritkán csinálnak, még ritkábban hozzák nyilvánosságra, részben azért is, mert az eredmények alapvetően nem fekete-fehér összképet mutatnak és adódnak visszás részletek is.

Nem csak vonz, elijeszt is

A Monacói Nagydíjról és általában Monte Carlóról az a kép él az emberekben, hogy a gazdagok fellegvára, hiszen a kedvező adózás miatt rengeteg tehetős lakója van a városnak, és ez az árakban is megmutatkozik.   

A verseny nagy koncentrációt igényel, de ritkán izgalmas - Galéria a 2019-es futamrólForrás: AFP/Andrej Isakovic

Ettől függetlenül Monaco kifejezetten hajt a világ más pontjain érkező, nagy jövedelmű VIP vendégek fogadására, és ez nem is csoda: 2016-ban a Sky Sports riportere, Natalie Pinkham kipróbálta, milyen lenne luxusban fürdeni a hétvége során, a végösszeg majdnem 920 ezer font lett, ami a brexit utáni árfolyamon is 360 millió forint körüli összeg. Négy nap alatt, egy látogató révén.  

Monacónak előnyös az is, hogy a Cannes-i filmfesztivál közvetlenül az utcai verseny előtt zajlik, így messzebbről két nagy esemény miatt könnyebben elutaznak az emberek a térségbe.

Ez a város népességén is meglátszik: Monaco lakosságát az intézet 2017-ben 37.550 főre tette, az ingázókkal együtt egy átlagos csütörtökön és pénteken egyaránt 85 ezer fő jelenlétét mérték a Flux Vision mobiltelefonos vizsgálatával, szombaton és vasárnap ez 67 ezerre és alig 60 ezerre mérséklődik.

Vendégek a Hotel Du Paris teraszán a 2014-es hétvége soránForrás: Getty Images/2014 Peter J Fox

Érdekesség, hogy a lakosság egy része nem rajong a hagyományos versenyért, a közönség mindössze 22 százalékát teszi ki, sokan el is mennek a városból, és inkább kiadják az ingatlanjukat. Ennek is köszönhető, hogy a Monacói Nagydíj csütörtöki és pénteki napján kevesebben vannak a helyszínen, mint átlagos hétköznapokon.

Szombaton és főleg vasárnap persze már átlag feletti értékeket mérnek, 

azonban még a vasárnapi látogatottság (84.121 fő) is elmarad egy normális hétköznap zsongásától. A négynapos időszakot nézve a lélekszám terén enyhe növekedés tapasztalható, de a 309.049 fő a szokásos 297.352-höz képest nem ugrásszerű különbség.

Charles Leclerc révén futamgyőztes pilótája van Monacónak a leghíresebb csapatnál, a FerrarinálForrás: Scuderia Ferrari Press Office/Colombo Images

Kissé elmélyülve az adatokban azonban jól látszik, miért is olyan fontos ez a négy nap Monacónak: a turisták 70 százaléka repülőgéppel érkezik, és a négynapos időszak az éves helikopter-forgalom 4,9 százalékát teszi ki. A becslés szerint a hétvégén jelenlévők háromnegyede kifejezetten a rendezvény miatt érkezik Monacóba (vendég vagy közreműködő), 61 százalék ingázik a környékről.

Mindössze a lélekszám 16 százalékát teszik ki azok a vendégek, akik a városban maradnak, de ők a legértékesebbek a szervezők számára.  

A csapatok személyzete és egyéb dolgozók, nagy vásárlóerővel rendelkező látogatók, meghívott vendégek, akik szintén pörgetik a szállodaipart és az egyre kevésbé kiszámíthatóan viselkedő, ún. „jetsetterek”, akik megengedhetik maguknak, hogy akár szórakozási lehetőségek miatt is repülőre szálljanak.

George Clooney, Brad Pitt és Matt Damon is ellátogatott a 2004-es versenyre, filmeket rendszeresen népszerűsítenek a Monacói Nagydíjon - GalériaForrás: Getty Images/Darren Heath/Darren Heath Photographer

„A szállodákban lakó, magasabb társadalmi osztályba tartozó ügyfélkör révén láthatóvá válik az elmúlt évek során megfigyelt diverzifikáció. Ezek a vendégek a fesztiválélmény és a nagydíj apropóján rendezett események miatt jönnek – állapítja meg a tanulmány. – Az évek folyamán a közönség megváltozott. Az autók iránt rajongó, tehetős réteg a XX. század második felében fokozatosan kicserélődött a nemzetközi jetsetterekre.”

A múltbéli látogatók lojálisak és visszatérők voltak, ez az újszerű társadalom nagyon volatilis és kissé kiszámíthatatlan. Kevés időt töltenek a hercegségben, de sokat költenek.” 

Az Amber Lounge exkluzív divatbemutatóján az F1-es paddock és a VIP vendégek köre is megjelenik, jótékony célú aukciót is tartanakForrás: NurPhoto via Getty Images/Robert Szaniszlo

A kiegészítő események között elsősorban az Amber Lounge-ot emelték ki, ez elsősorban az F1-es pilóták részvételével zajló divatbemutató, de a belépőben VIP versenynézés, luxusjachtok használata, fine dining vendéglátás és „három éjszakányi vad klubbuli” is benne foglaltatik. Az ilyen események teszik lehetővé, hogy Monaco manapság Cannes, a divathetek vagy az olimpia alternatívája lehessen.

Az adatokból kiderül, hogy a felhajtást kedvelő közönség nagyobb részét a versenyzés nem is nagyon érdekli.  

A tanulmány a versenyhétvége egyik különlegességeként utal arra, hogy a pályát nem csupán a lelátókról, hanem az erkélyekről vagy hajókról is lehet látni. Ettől függetlenül 40 százalékre becsülték azon vendégek arányát, akiknek egyáltalán nincs semmilyen „vizuális hozzáférése” a pályához, magyarul nem látják azt, és a nézők kétharmada sem a tribünökről figyeli az eseményeket.

A Red Bull kitelepülése impozáns, de itt csak kivetítőn lehet nézni a versenytForrás: Getty Images/2016 Getty Images/Ben A. Pruchnie

Monacónak azonban így is busásan megéri a rendezés: mivel ez a világbajnokság egyetlen futama, ami nem fizet jogdíjat, a hercegség 2017-ben 21,7 millió eurót keresett a nagydíjon, a közvetett gazdasági hatást pedig további 68,3 millió euróra becsülték a szállásfoglalások, a vendéglátás, a jegyértékesítés, a szórakozással kapcsolatos kiadások és a közlekedési bevételek révén.

Monaco a filmiparban is felhasználja az F1-et

Ez összesen 90 millió euró, és ehhez még hozzájárul 7,3 millió eurónyi közvetlen bevétel Franciaországban. Az anyagiak mellett a marketingnek is segít a verseny Monaco és a luxusautók imázsának összefonódása révén, ami a tanulmány szerint jót tesz a hercegség autósszektorának és a turizmusnak az év további szakaszaiban is.

A televíziós nézettség csökkenése 2016-ban megállt, 400 millió néző körül stabilizálódott.

Ezzel azonban lehetséges, hogy el is érték a plafont, legalábbis a tanulmány szerzői erre a következtetésre jutottak. Az előző nagy gazdasági válság után sokára, csak 2017-re tértek vissza a szállodai szobák átlagárai az 500 eurós szintre, és ennek várhatóan a koronavírus következményei sem tesznek majd jót.

A közönség összetétele is egyre kiszámíthatatlabbá teszi a híres esemény jövőjét.

„A rendezvény fesztivál-jellege a sportesemény rovására erősödik. A magas jövedelmű látogatók egyre volatilisabbak, és növekszik a szakadék a verseny miatt érkező tömegekkel szemben, mivel ők egyre kevesebbet költenek” – áll a tanulmány megállapításában.  

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK