Társoldalunk:

Räikkönen dühösen veszekedett Dennisszel a 2005-ös USA Nagydíj előtt

2020.04.28. 06:22

Újabb történetet idézett fel a McLaren egykori szerelője, Marc Priestley. Ezúttal a botrányos USA Nagydíj került terítékre, amikor Kimi Räikkönen fejben legyőzte Ron Dennist is.

Hétről hétre történeteket elevenít fel a McLarennél töltött pályafutásának időszakából a csapat korábbi szerelője, Marc Priestley, aki manapság youtuberként ismert. A brit szakember a múlt hét során Kimi Räikkönen búcsúját elevenítette fel a 2006-os Brazil Nagydíjról, ezúttal pedig a botrányos, 2005-ös USA Nagydíj került terítékre.

Az indianapolisi futam az F1 történetének egyik legnagyobb vihart kavaró eseménye volt: miután a szabadedzésen kiderült, hogy a Michelin abroncsai nem bírják a hosszantartó terhelést a döntött kanyarban, mindössze hat olyan autó állt rajthoz, ami Bridgestone gumikat használt. Ez viszont csak a felvezető kör során derült ki, így a közönség, a világsajtó és az érintettek is felháborodtak.

A Michelin abroncsai nem bírták a terhelést az oválon, szerencsére Räikkönen nem szenvedett balesetet, de Ralf Schumacher nagyot esettForrás: DPA/AFP/usage worldwide, Verwendung weltweit/Epa Steve Mitchell

A szabályok abban az évben tiltották a kerékcseréket a futamokon, ezzel a Bridgestone gumikhoz tervezett Ferrarit és Michael Schumachert kivonták a világbajnoki küzdelemből, csak Fernando Alonso (Renault) és Kimi Räikkönen (McLaren) harcolt a végső győzelemért, mindketten Michelin-abroncsokon. Ma már tudjuk, hogy

végül egyikük sem vett részt az USA Nagydíjon, ami inkább a későbbi világbajnok Alonsónak jött jól. A körülmények miatt azonban ez csak az utolsó pillanatban derült ki.  

„Szombaton ebédidőben, miután újabb Michelin gumik mentek tönkre a harmadik szabadedzésen, paddock-szerte szerencsejátékosok csoportjai kezdték online nézegetni a fogadóirodák oddsait különböző, szokatlan végeredmények esetére” – idézte fel az eseményeket Priestley a The Mechanic című könyve alapján.

Sokan már pénteken sejtették, hogy végül csak a Bridgestone-gumikat használó autók rajtolnak majd elForrás: Getty Images/AFP/2005 Getty Images/Clive Rose

„Emberek hatalmas pénzeket tettek fel arra, hogy egy Jordan dobogós lesz, a Minardi pontot szerez, röhejes oddsokkal. Nekem is mondták mások, hogy mindenemet fel kellene tenni erre, mert az ő csapatuk megmondta, hogy nagyon valószínűtlen a részvételük. A McLarennél nem mondtak ilyesmit, tulajdonképpen pont az ellenkezőjéről volt szó.”

Mindenki próbált mindent megtenni, hogy a versenyt megrendezhessék. Ez meg is történt.” 

Priesley a kötet alapján emlékeztetett, hogy szombat estig lehetett fogadni a furcsa eredményekre, a bookmakerek csak akkor kapcsoltak a Michelin problémái láttán. Az angol szerelő úgy látta, már akkor is lehetetlennek ígérkezett a megegyezés, híresen makacs versenyzőjük viszont nem könnyen adta magát.

Dennis az utolsó utáni pillanatban is tárgyalt a megoldásról, hiábaForrás: Getty Images/2005 Getty Images/Mark Thompson

„Kimi úgy állt hozzá, hogy ’csak csináljuk a dolgunkat’, és akkoriban ezzel mindannyian egyetértettünk – írta Priestley, majd hozzátette, a bokszutca kinyitása előtt még senki sem tudta, hogy mi lesz, Dave Ryan csapatmenedzser is hívást várt Ron Dennis csapatfőnöktől azzal kapcsolatban, hogy indulnak-e a versenyen vagy sem.

„Ez egyáltalán nem Ron Dennisre vall, de néhány perccel a bokszutca bezárása előtt Ron beviharzott a garázsba, izzadtan, levegő után kapkodva, kócos hajjal kiabálni kezdett, hogy ’gyerünk, kifelé!’ Integetett is a kezével. Abban a pillanatban minden megtelt élettel, levettük a melegítő paplanokat a kerekekről, beindítottuk az autót, és mentünk a rajtrácsra.”

Ekkor az érdekeltek azt hihették, hogy a megszokott formában rendezik meg a versenyt, a szerelők is az ismert feladatokkal foglalkoztak. Ekkor viszont új információ érkezett, egyenesen Dennis révén: „Mindössze 10 perccel a rajt előtt becsatoltam Kimi övét, ahogy mindig is, ő csak versenyezni akart. Az őt körülvevő dráma csak szükségtelen zavarkeltés volt – írta a könyvben.

Dennis és Räikkönen nem értett szót egymással, nem lehetett tudni, a finn pilóta mit tervezForrás: DPA/AFP/usage worldwide, Verwendung weltweit/Gero Breloer

„Miközben bekötöttem a rádiókábelét és az italos csövét a sisakjába, Ron odahajolt Kimihez, és azt mondta a megszokott, parancsnoki hangján: ’Kimi, most jöttem ki egy megbeszélésről, és úgy döntöttünk, hogy a felvezető kör után visszatérünk a bokszutcába, és feladjuk a versenyt. Az összes közvetlen ellenfeled ezt fogja tenni. Megértetted?’ Kimi dühös volt. ’Ez baromság. Csak vegyünk részt a k***** versenyen. Azért vagyunk itt!

 

Ha a többiek nem akarnak versenyezni, mehetnek haza, mi viszont ezért jöttünk, úgyhogy csináljuk!’ Egyszerűen nem lehetett őt meggyőzni.” 

Priestley felidézte, hogy Dennis végül azzal zárta le a vitát, hogy emlékeztette a pilótát, ő a főnök és utasításba adta az elhangzottakat, Räikkönen viszont csak csóválta a fejét az autóban ülve. „Érdekes pszichológiai küzdelem volt, és Ron veszített. Ilyet korábban még nem láttam. Ránéztem Kimire, mintha azt kérdeztem volna, hogy mi a fenét fog csinálni, és láttam, hogy még mindig mérges, de volt egy pajkos mosoly az arcán, a rostélyon keresztül.”

A felvezető kör még úgy kezdődött, mintha normális versenyre készült volna a mezőnyForrás: Getty Images/Paul-Henri Cahier/Paul-Henri Cahier

A közjáték érdekesen alakult, mert nem a rádión keresztül zajlott, hanem élőbeszédben, viszont Dennis kénytelen volt kiabálni, mert zaj vette őket körül és Räikkönen már az autóban ült, sisakkal a fején. Priestley így a vitájuk tanúja lett, miközben a munkatársainak fogalma sem volt arról, hogy mi fog történni. Sőt, még ők maguk sem lehettek ebben biztosak.

„Mondtam egy-két munkatársamnak, hogy mi fog történni, de nem tudtam, hogy Kimi mire készül. A kör vége felé Jarno Trullié lett volna a pole pozíció, de ő behúzódott a bokszutcába, és a monitort elnézve nem lepődtem volna meg, ha Kimi kint marad és versenyez. Az utolsó pillanatban viszont ő is behúzódott.”

A korabeli közvetítésen is látszott, hogy a bokszba hajtó pilóták először nem szálltak ki az autóikból, felmerült, hogy körhátránnyal ugyan, de a pontokért legalább harcba szállnak. Végül nem ez történt, de a finn pilótát valószínűleg már ez sem érdekelte volna.

Räikkönen a 2. helyről rajtolhatott volna, előtte csak Jarno Trulli haladt, így nem tudhatta, hogy a mögötte érkezők is betartják-e a megállapodástForrás: AFP/Stan Honda

„Kimi rádiója ismét életre kelt, most még több káromkodás hangzott el. Ő csak versenyezni akart és mérges volt a szerencsétlenkedés miatt, amibe belekényszerítették” – idézte a könyvből, majd elmondta, Räikkönen rögtön eltűnt a garázsban, holott Ryan azt kérte, hogy a pilóták maradjanak az autóban, mert még akkor is egyeztetések zajlottak arról, hogy a csapatok tényleg visszalépnek.”

A futamot végül Michael Schumacher nyerte Rubens Barrichello előtt, így aki nagy pénzt tett a Ferrari (kettős) győzelmére, a szokásosnál jobb oddsok miatt sokat kereshetett, és még nagyobbat kasználhattak azok, akik Tiago Monteiro vagy a Jordan dobogós helyére, illetve a Minardik pontszerzésére fogadtak.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK