Az FIA szabálymódosítással tehet keresztbe a Ferrarinak

Forma-1, Mattia Binotto, Scuderia Ferrari, Barcelona teszt 6. nap
BARCELONA, SPAIN - FEBRUARY 28: Ferrari Team Principal Mattia Binotto looks on from the pitwall during Day Three of F1 Winter Testing at Circuit de Barcelona-Catalunya on February 28, 2020 in Barcelona, Spain. (Photo by Charles Coates/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A minden eszközzel a 2021-ben életbe lépő költségplafon csökkentése ellen tiltakozó Ferrarinak nagy érvágás lehet a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) szabálymódosítása, amellyel a Forma-1 jövőjét igyekeznek megmenteni.

A jelek szerint a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) részben a saját kezébe veszi a Forma-1 jövőjének sorsát, és szabálymódosítással igyekszik elősegíteni, hogy a csapatok csökkenthessék a jövőre életbe lépő költségplafont. Már egy ideje zajlanak a tárgyalások arról, hogy az eredetileg 175 millió dolláros limitet jóval lejjebb vigyék, a Red Bull és a Ferrari azonban nem akar 145 millió alá menni, míg például Zak Brown, a McLaren ügyvezetője szerint 100 millió lenne az ideális.

Miután a Ferrari belengette, hogy más sorozatban is szerencsét próbálhatnak, ha a Forma-1 emiatt elveszíti vezető státuszát, Brown élesen bírálta a maranellóiakat, akik szerinte tagadásban élnek. Ám úgy tűnik, hogy nem lesz szükség a riválisok részéről a Ferrarira zúduló össztűzre, az FIA ugyanis lehetővé tette, hogy a Scuderia nélkül is végigvigyék a plafon csökkentését.

Könnyen lehet, hogy a Ferrari ellenállása hasztalannak bizonyul Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Charles Coates

Mostanáig a nemzetközi sportkódexben foglaltak szerint minden, 2021-re tervezett változtatást a jelenlegi szakaszban már csak a csapatok egyhangú beleegyezésével lehetett végigvinni, azaz a költségplafon további csökkkentéséhez is mind a 10 istálló egyetértése kellett.

A koronavírus-járvány okozta gazdasági visszaesést és a jövőjük miatt aggódó csapatokat látva az FIA azonban közbelépett, és változtatott az előírásokon: mostantól adott esetben a többségi szavazat is elegendő lesz.

„Kivételes körülmények között, és ha az FIA úgy gondolja, hogy a szóban forgó változtatás lényeges a bajnokság védelme szempontjából, a résztvevők többségének egyetértése is elégséges" – áll a módosított sportkódexben.

Jelenleg a Red Bull és a Ferrari ellenzi a plafon 145 millió dollár alá csökkentését, viszont ha az FIA a jelenlegi helyzetet „kivételesnek" minősíti és úgy ítéli meg, hogy ha nem csökkentik az összeget, az veszélybe sodorhatja a sportág jövőjét, akkor a maradék 8 csapat együttes szavazata is elég lesz a változtatáshoz, sőt, valójában elég lenne 6 istállónak a csökkentésre voksolni.

Zak Brown (balra) szerint a Ferrari tagadásban él Forrás: AFP/William West

Zak Brown, a Ferrarit élesen bíráló McLaren-ügyvezető mindenképpen úgy gondolja, hogy muszáj cselekedni, ha túl akarnak élni, és ha ezt megteszik, azzal nem csak ezt érik el, hanem fejlődhetnek is.

Szerintem ha előre gondolkozunk és haladunk a korral, nem csak hogy túlélhetjük a jelenlegi helyzetet, hanem a sport gyarapodhat is általa, és mindannyian nyerhetünk. Én mindig állok az egészséges vita elébe, de szerintem az ezzel kapcsolatos megnyilvánulásoknak nincs értelme, ellentmondanak egymásnak és nem tükrözik pontosan a valóságot" – szúrt oda a Ferrarinak.