Vágólapra másolva!
Hiába lehetett korábban arról olvasni, hogy Lewis Hamilton jövőre a Ferrariba szerződik, jelenleg nagyon úgy fest, mindez meghiúsul. E kapcsán megnéztük, kik voltak azok a nagy pilóták, akik valóban kapcsolatba kerültek a Ferrarival, de valamilyen oknál fogva mégsem öltöztek vörösbe.

Tavaly év végén felerősödtek a Lewis Hamilton és a Ferrari házasságáról szóló pletykák, miután kiderült, a hatszoros világbajnok többször is találkozott a maranellóiak elnökével, John Elkann-nal. Mostanra viszont úgy néz ki, mindez nem fog megtörténni, hiszen a brit pilóta többször is hangsúlyozta, hogy a legjobb helyen van, a Ferrari pedig sajtóértesülések szerint akkor sem számol vele, ha esetleg nem sikerül megegyezniük Sebastian Vettellel.

Nem Hamilton lenne az első, akit hírbe hoztak a Ferrarival, de végül mégsem vezette a vörös autót. Persze a sajtóban számos olyan pletykát lehet olvasni, amelyről később kiderül, hogy nem sok valóságalapja volt. Azonban akadt néhány eset, amikor az adott pilóta valóban közel volt ahhoz, hogy az olasz istállóhoz igazoljon, de valamiért ezen tervek végül meghiúsultak. Előfordult, hogy az istálló gondolta meg magát, de sajnos baleset is akadályozott meg bemutatkozást.

Nagyon úgy tűnik, hogy Hamilton végül nem fog a Ferrarihoz igazolni Forrás: AFP/Kenzo Tribouillard

Fontos leszögezni, hogy igyekeztünk tényekre, vagy legalábbis olyan állításokra támaszkodni, amelyek valóban elhangzottak. Éppen ezért nem került fel az alábbi listára Ronnie Peterson vagy Mika Häkkinen neve, akikről ugyan keringenek olyan történetek, hogy kapcsolatban álltak a Ferrarival, de ezek a mai napig nem nyertek bizonyítást.

Még az aláírt szerződés sem volt biztosíték

A Forma-1-ben számtalanszor előfordult, hogy egy csapat már megegyezett a pilótával, de a végén valamelyik fél kihátrált a megállapodásból. A Ferrarinál az is megesett, hogy egy versenyző már aláírt szerződéssel rendelkezett, végül azonban mégsem szerepelhetett a maranellóiak színeiben.

A nemrég elhunyt Stirling Moss-szal idáig nem jutottak el, de Enzo Ferrarival ő is pórul járt. A Commendatore ugyanis meghívta őt, hogy a bajnokságon kívüli Bari Nagydíjon vezesse az F2-es Ferrari 500-ast, végül azonban meggondolta magát, és Piero Taruffi kapta meg a lehetőséget.

Moss megfogadta, hogy sohasem versenyez nála, az F1-ben pedig még privát Ferrarival sem állt rajthoz.

Miután a következő két évben a Forma-2-es szabályok voltak érvényben a Ferrari 500-ast az F1-ben is bevetették, Alberto Ascari pedig letarolta vele a mezőnyt. Már csak azért is érdekes lett volna a két pilóta küzdelme, mert Juan Manuel Fangio később kettőjüket nevezte meg legnagyobb riválisaként. Az pedig szinte bizonyos, hogy ebben az esetben nem Mike Hawthorn lett volna az első brit futamgyőztes, illetve világbajnok.

Moss (jobbra) sokkal tehetségesebb volt Hawthornnál, mégsem ő igazolt a Ferrarihoz, és lett az első brit futamgyőztes, valamint világbajnok Forrás: Getty Images/Bernard Cahier/Bernard Cahier

Ami a Ferrari alapítóját illeti, soha nem beszélt arról, hogy megbánta volna döntését. Később azonban úgy fogalmazott, a brit pilóta a világbajnokság előtti korszak legnagyobb alakjával, Tazio Nuvolarival van egy szinten. „Bármilyen autóval gyors tudott lenni, és megvolt benne az a képesség, hogy a köridő alapján megítélje a kocsit – olvasható a könyvében. – Emellett mindig jól tudott »esni«. Kísértetiesen hasonlított Nuvolarira, ahogyan mindketten sértetlenül megúszták, ahányszor csak lementek a pályáról.

Moss így ahelyett, hogy a Ferrarival ért volna el sikereket az F1-ben, számtalanszor tört borsot a maranellóiak orra alá. Aztán tíz évvel a Bariban tett látogatása után ismét közel került ahhoz, hogy Ferrarit vezessen, de erről majd egy kicsit később esik szó.

Stewart is járt Maranellóban

A 60-as évek második felében új brit csillag kezdte bontogatni szárnyait. Jackie Stewart 1965-ben mutatkozott be a Forma-1-ben, és már abban az évben két futamot nyert a BRM-mel. A következő két szezon nem volt ennyire sikeres, mivel az autó gyengén muzsikált. 1967-ben megkereste őt a Ferrari azzal, hogy nem akar-e náluk versenyezni a következő évben.

El is utazott Milánóba, ahonnan Franco Gozzi, a csapat későbbi sportigazgatója Maranellóba vitte, ott pedig Enzo Ferrari várt rájuk.

„Az volt a tervem, hogy körülnézek a gyárban, és bíztam benne, hogy tetszeni fog a látvány – nyilatkozta a Ferrari Magazine-nek 2012-ben. – Ami azt illeti, nagyon is megfelelt, főleg ahhoz képest, amit Ken Tyrrell tudott felmutatni. Nem sokkal később visszamentem, mert azt mondták, meg akarnak állapodni velem. Együtt ebédeltem Ferrarival, és meg is egyeztünk, hogy 1968-ban náluk vezetek, várhatóan Chris Amon csapattársaként.”

Stewart végül Ken Tyrrell csapatához igazolt, és 1969-ben a képen látható Chris Amon csapattársa, Jacky Ickx előtt lett világbajnok Forrás: Getty Images/2009 Getty Images/Klemantaski Collection

A fordulat akkor következett be, amikor Stewart elutazott Szicíliába, hogy részt vegyen egy Forma-2-es futamon. A versenyt megnyerte, de örömét beárnyékolta a Jacky Ickxszel folytatott beszélgetése, melynek során kiderült, a belga pilótának felajánlották az ülést arra az esetre, ha a brit pilóta mégsem élne a lehetőséggel, mondván, Stewart fizetése túl magas.

Elég bajom volt anélkül is, hogy időről időre magam mögé kelljen nézegetnem. Éppen ezért, amikor Jacky ezt elmondta nekem, megszólalt bennem a vészharang.”

Stewart tehát döntött, de ezt még közölnie kellett a maranellóiakkal is. „Felhívtam az egyébként rendkívül udvarias Gozzit, és tudattam vele, hogy nem fogok Ferrarinak vezetni – emlékezett vissza. – Erre ő mondta, hogy ezt nem tehetem, hiszen már kezet ráztunk. Valóban így volt, de Franco [Lini csapatmenedzsernek] nem szabadott volna ezt megosztania Jacky Ickxszel, hiszen csak így jöhetett rá.”

Stewart végül ahhoz a Ken Tyrrellhez csatlakozott, akinek csapata abban az évben debütált a Forma-1-ben. A brit pilóta hat év alatt 25 futamgyőzelmet és három világbajnoki címet ünnepelhetett.

A Ferrari ezalatt nem volt olyan sikeres, a pontversenyben mindössze két 2. helyezést értek el Ickx révén, az egyiket pont a skót versenyző mögött.

Mosst és Stewartot nem sok választotta el attól, hogy Ferrari-pilótának mondhassák magukat, de Alan Jones még náluk is közelebb állt a vörös overallhoz. 1977 végén elhagyta a Shadow csapatát, és mind a Williamsszel, mind a Ferrarival tárgyalásokat folytatott. A maranellóiaktól a későbbi elnök, Luca di Montezemolo kereste meg.

„Felhívott telefonon, és megkérdezte, szeretnék-e a Ferrari pilótája lenni, de hát ki ne szeretne? Megkért, hogy menjek el Maranellóba és találkozzak Ferrarival. Mindent elmondott arról, hogy mit fog kérdezni, és nekem milyen válaszokat kell adnom. Én ennek megfelelően jártam el, és alá is írtuk a szerződést.”

Jones a Ferrari helyett a Williamsbe igazolt, és 1979-ben ugyan még kikapott a maranellóiaktól, egy évvel később világbajnok lett Forrás: Getty Images/Bernard Cahier/Bernard Cahier

A megállapodás azonban csak arra az esetre volt érvényes, ha a Ferrari nem tudja megszerezni Mario Andrettit. Az olasz istállónál ugyanis azon a véleményen voltak, hogy egy észak-amerikai pilóta növelné az ottani eladásokat. Ez rendben is volt, Jones értékelte a csapat őszinteségét.

Andretti végül maradt a Lotusnál, melynek színeiben később megnyerte a világbajnokságot. A sajtón keresztül az ausztrál pilóta is értesült a hírről, és azonnal tárcsázott is Maranellóba. A reakció azonban minden bizonnyal hidegzuhanyként érte.

Innentől kezdve Jones a Williamsszel folytatta a tárgyalásokat, és végül sikerült is megállapodnia Frank Williamsszel és Patrick Headdel. 1978-ban még nem termett neki sok babér, de 1979-re a csapat sokat fejlődött.

Az istálló történetének első futamgyőzelmét ugyan nem ő, hanem Clay Regazzoni szerezte meg, de később négy versenyt is nyert, ami több volt, mint a két Ferrari által elért három-három diadal.

Apró szépséghiba, hogy az idény első felében elkönyvelt rengeteg kiesésnek köszönhetően mind Jody Scheckter, mind Villeneuve több pontot gyűjtött nála. Az ausztrál versenyző azért így sem panaszkodhatott, hiszen egy évvel később sikerült felérnie a csúcsra.

A Ferrarinál folytat(hat)ták volna, de balesetet szenvedtek

Nyilvánvaló, hogy az eddig felsorolt pilóták mind pórul jártak, legalábbis az átigazolás meghiúsulásának pillanatában vélhetően ezt gondolták. Azonban ők még olcsón megúszták, és utána még sikeres éveket töltöttek az F1-ben. Azonban voltak olyanok, akiket a sors nem csupán attól fosztott meg, hogy F1-es Ferrarit vezessenek, hanem egyúttal a pályafutásukat is kettétörte.

Az előző mondatban említhettünk volna Ferrariba történő szerződést is, de ez Moss miatt helytelen megfogalmazás lenne. A brit pilóta ugyanis nem szegte meg ígéretét, és valóban nem vezetett Enzo Ferrarinak.

1962-ben Moss Ferrarival versenyezhetett volna, de balesete pontot tett pályafutása végére Forrás: Getty Images/Victor Blackman

1961-ben azonban a Commendatore ismét megkereste. Ezúttal nem saját csapatába hívta, de mindenképpen szerette volna látni, ahogyan a korszak egyik legnagyobb versenyzője F1-es Ferrari volánja mögött ül. A felek meg is állapodtak, hogy Moss egy kékre festett autóban, Rob Walker privát istállójának színeiben fog indulni a következő idényben.

Erre azonban nem kerülhetett sor, hiszen az akkor 32 esztendős versenyző Goodwoodban súlyos balesetet szenvedett, aminek következtében befejezte pályafutását.

Közel 50 évvel később kísértetiesen hasonlóan járt Robert Kubica. A lengyel pilótát generációja egyik legtehetségesebbjeként tartották számon, de 2010-ig nem volt lehetősége arra, hogy nagycsapatban bizonyítson. Ez 2011-re sem változott, hiszen Kubica a Renault-ból Lotusszá vált istállóban kezdte volna meg az idényt.

Február elején viszont egy olaszországi ralibaleset után életveszélyes sérüléseket szenvedett. A jobb karja teljesen összeroncsolódott, és a mai napig korlátozottan tudja használni. Emiatt sokáig úgy nézett ki, hogy vége az F1-es pályafutásának, amit már csak azért is sajnálhatott, mert aláírt szerződése volt a Ferrarival.

Erről évekkel később, a Forma-1 hivatalos podcastjában beszélt.

A lengyel versenyző elárulta, Stefano Domenicalival, a maranellóiak akkori csapatfőnökével kötött megállapodást, miszerint 2012-től Fernando Alonso csapattársa lesz az istállónál. Kubica hozzátette, az F1-es Ferrari vezetése nála egy polcon volt a világbajnoki cím megszerzésével a céljai között.

Kubica és Alonso erős páros lehetett volna a Ferrarinál, de a lengyel pilóta ralibalesete meghiúsította a maranellói pályafutását Forrás: Getty Images/2010 Getty Images/Paul Gilham

Nehéz megmondani, hogy a Ferrarival mit ért volna el, hiszen az olasz istálló akkoriban nem a legfényesebb korszakát élte, és már az is kisebbfajta csoda volt, hogy Alonso az utolsó futamig harcban volt a vb-címért. Az viszont tény, hogy az egyik legjobb pilóta mellett mutathatta volna meg, mire képes.

Kubica és a Ferrari házassága nagy sajtóvisszhangot váltott volna ki, de nyilvánvalóan közelébe sem ért volna az egyik legnagyobb pilóta szerződtetésének. Erre pedig bő 15 évvel korábban Ayrton Senna révén megvolt az esély. A felek már 1993-ban kapcsolatba kerültek egymással, de akkor nem volt lehetőség a megegyezésre,

mert az olaszok már megállapodtak Jean Alesivel és Gerhard Bergerrel a következő idényt illetően.

Ennek következtében a háromszoros világbajnok a Williamshez igazolt, de már ekkor is szimpatizált a Ferrarival, és annak álláspontjával. „Akkoriban nagy vita zajlott a pilótákat segítő elektronikáról, amit én elleneztem, mert úgy gondoltam, kiegyenlíti a versenyzők közti különbséget. Senna szintén nyilatkozott erről, és azt mondta, »Montezemolónak igaza van, ez jelentősen megkönnyíti a vezetést.«. Azt gondolta, messze ő a legjobb a mezőnyben, ezért nem kedvelte az ilyen eszközöket” – emlékezett vissza a Ferrari egykori elnöke az F1 hivatalos podcastjában.

Az 1994-es idény első két futamán Senna nem tudott pontot szerezni, és nem is érezte jól magát a grove-iaknál. A San Marinói Nagydíj előtt négy nappal a brazil versenyző ellátogatott Montezemolónak a pályától nem messze található házába, és együtt vacsoráztak.

„Közöltem vele, hogy az idény végén szeretném megtalálni a módját, hogy leigazoljuk – folytatta Montezemolo. – Erre ő azt mondta, hogy ugyan a Williamshez szerződött, de örömmel átjönne a Ferrarihoz. Hozzátette, meg fogja vizsgálni, jogilag van-e rá lehetőség, hogy a következő két idény valamelyikében ez megtörténjen, mivel a Ferrarival szerette volna lezárni a pályafutását.”

Senna a Ferrariban szerette volna lezárni pályafutását, de erre az imolai tragédia miatt nem volt lehetősége. Nagy riválisát, Alain Prostot 1991-ben kirúgták a Scuderiától Forrás: Getty Images/Paul-Henri Cahier/Paul-Henri Cahier

Erre azonban már sajnos nem volt lehetősége, hiszen Imolában halálos balesetet szenvedett. A Ferrari két évvel később Michael Schumachert szerződtette, aki öt világbajnoki címet szerzett a 2000-es évek elején. Ha Senna akkor már a csapatnál lett volna, a német versenyző legjobb esetben is csak később csatlakozik az istállóhoz, legalábbis Montezemolo pár hete tett kijelentése alapján erre lehet következtetni.

Tíz évvel korábban, amikor Senna az F1-be került, tehetsége révén a 60-as évek sztárpilótájához, Jim Clarkhoz hasonlították őt. A brit pilóta félelmetes gyorsasága mellett arról is ismert, hogy a világbajnokok közül egyedüliként kizárólag egy istállóban versenyzett.

Egész pontosan 72 futamot teljesített a Lotusszal, amivel vezeti az „egycsapatos” pilóták rangsorát.

Azonban alakulhatott volna úgy, hogy az 1968-as idényt már nem Colin Chapman, hanem Enzo Ferrari csapatában kezdi meg. Franco Lini ugyanis egy érdekes történetet osztott meg Graham Gaulddal, Clark életrajzi könyvének írójával.

– árulta el a Motor Sport Magazine-nek Gauld. – Franco azonnal telefonált Enzo Ferrarinak, elmondta, tisztában van vele, hogy Clark tárgyal Colin Chapmannel, és csak javítani szeretne a pozícióján.”

A Ferrari a MotoGP-legendát is szerződtette volna

A Ferrarinál komolyan felmerült, hogy az akkor ötszörös MotoGP-világbajnok, Valentino Rossi legyen Schumacher utódja. Az olasz motoros számos teszten vett részt a maranellóiak színeiben, többek között Valenciában is, ahol a három akkor debütáló csapatot leszámítva minden istálló ott volt. Rossi négy pilótát is megelőzve a 12. helyen végzett a 2004-es, lefojtott V10-es motorral felszerelt autóval. A szintén a két évvel korábbi, de már V8-as erőforrással rendelkező kocsit vezető Massától 1.1, míg Schumachertől csupán 0.7 másodperccel maradt el. Végül azonban Rossi maradt eredeti szakmájában, és további két világbajnoki címmel bővítette eredménylistáját. Nemrég elárulta, elsősorban azért döntött így, mert a Ferrari kezdetben tesztpilótaként szerette volna alkalmazni, ő pedig versenyezni akart.

A Commendatore tehát azt hitte, a kétszeres világbajnok csak fel akarja használni saját játszmájában. Nem tudta, hogy Clark soha nem nyúlna ilyen eszközökhöz. Mindenesetre az átigazolás így nem valósult meg. Gauld hozzátette, Lini soha nem próbálta meggyőzni főnökét arról, hogy Clarkot nem ilyen fából faragták, mondván, úgysem hitte volna el.

A skót pilóta így maradt a Lotusnál, melynek volánja mögött 1968 áprilisában egy F2-es versenyen életét vesztette.

Sennáékkal ellentétben nála fordított ok-okozati összefüggést kell keresni, vagyis nem a baleset miatt hiúsult meg a Ferrariba való igazolása, hanem pont azzal lett volna elkerülhető a tragédia. Persze azt a lehetőséget se zárjuk ki, hogy később kipróbálhatta volna magát a maranellóiaknál.

Schumacher visszatérését is egy baleset akadályozta meg

Schumacher elméletileg nem kerülhetne be ebbe a cikkbe, hiszen olyannyira versenyzett a Ferrarinál, hogy a csapat történetének legnagyobb pilótájaként tartják számon. Azonban nem mehettünk el amellett, hogy 2009-ben kis híján újra láthattuk őt a vörös overallban.

A Magyar Nagydíjon Felipe Massa majdnem végzetes balesetet szenvedett. A hazai orvosoknak köszönhetően életét és karrierjét is sikerült megmenteni, de a szezon további részét ki kellett hagynia. A csapatnak négy hete volt arra, hogy a következő, valenciai futamra megtalálják a brazil versenyző helyettesét.

Schumacher 2009 nyarán még tesztelt is a Ferrarival, de akkor még nem térhetett vissza az F1-be Forrás: Getty Images/2009 Mirco Lazzari/Mirco Lazzari

Montezemolo szerette volna, ha a hétszeres világbajnok erre a rövid időre visszatérne a csapathoz. „Megkértem Michaelt, hogy jöjjön el az irodámba – árulta el a Schumacher-múzeum megnyitóján. – Mondtam neki, hogy ezt meg kell tennie értem, valamint a Ferrariért. Az első fél órában nem tudtam meggyőzni, de egy óra után úgy fogalmazott, hogy ezt nem tudja visszautasítani.”

Az akkor 40 esztendős pilóta lelkesen vetette bele magát a felkészülésbe.

Mugellóban tesztelt egy 2007-es autót, az eredmények pedig kifejezetten biztatóak voltak. Úgy nézett ki, hogy az F1 történetének legeredményesebb versenyzője két és fél év kihagyás után visszatér egykori sikerei helyszínére.

Nem sokkal később azonban kiderült, Schumacher nyaka nem bírná a terhelést. A német pilóta ugyanis februárban bukott egy motorversenyen, és még nem épült fel teljesen az ott szerzett sérüléseiből.

Ennek következtében az orvosa nem javasolta neki, hogy autóba üljön, így hiába szerette volna mindkét fél, nem jött össze az újraegyesülés.

A Ferrari végül Luca Badoert, majd Giancarlo Fisichellát vetette be, de az idényből hátralévő hét futamon egyikük sem szerzett pontot. Schumacher 2010-ben, a Mercedes színeiben végül visszatért a mezőnybe, de teljesítményén látszott, hogy már nem a régi. Ki tudja, mennyi pluszt adott volna neki, ha fél évvel korábban versenyezhet a Ferrari színeiben.