Saját F1-es istállóval csődbe jutott volna, véli a volt csapatfőnök

Forma-1, David Richards, Prodrive
SAKHIR, BAHRAIN - APRIL 15: Prodrive owner Dave Richards is interviewed in the paddock before the Bahrain Formula One Grand Prix at the Bahrain International Circuit on April 15, 2007 in Sakhir, Bahrain. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Vágólapra másolva!
David Richards, a Prodrive elnöke úgy véli, könnyen lehet, hogy a csődbe vitte volna a céget a Forma-1, ha korábban belépnek a sportágba. A Benetton és a BAR egykori csapatfőnöke kijelentette, nem tartja valószínűnek az újabb próbálkozást, és az FIA elnöki pozícióját sem akarja megpályázni.

A Forma-1-es szereplés rendkívül költséges, ha pedig egy csapat hosszú távon is fenn akar maradni, akkor hatékony működési stratégiára van szükség. Legutóbb a Haas csatlakozott a mezőnyhöz, de egyáltalán nem biztos, hogy a 2016-ban bemutatkozó amerikai istálló jövőre is ott lesz a rajtrácson.

A Prodrive nevű, versenyautókat is gyártó vállalatnál többször is megpróbálkoztak azzal, hogy bekerüljenek az F1-be. Ehhez legközelebb 2007-ben jártak, ekkor azonban a Williams azzal vádolta meg őket, hogy az autót a McLarentől vásárolják meg, ami a Concorde-egyezmény szerint tilos volt. Év végén bejelentették, hogy mégsem lesznek tagjai a 2008-as mezőnynek.

David Richards és a Prodrive többször is megpróbált csatlakozni az F1 mezőnyéhez Forrás: Getty Images/2007 Getty Images/Mark Thompson

Ezután még többször is próbálkoztak, ezek közül a legkomolyabb 2009-ben volt, de akkor az FIA elutasította a kérelmüket. Helyettük a Lotus Racing (későbbi Caterham), a Virgin (későbbi Marussia, illetve Manor), valamint a Hispania debütált a következő évben. A három istálló összesen két alkalommal szerzett pontot,

2016 végére pedig mindegyikük tönkrement, és eltűnt az F1-ből. David Richards, a Pordrive alapítója és elnöke szerint rájuk is ez a sors várt volna.

„Sokat gondolkozom rajta, de ebben az esetben valószínűleg csődben lennék” – nyilatkozta a Racefansnek Richards, aki korábban azért belekóstolt a Forma-1 világába, hiszen csapatfőnökként a Benettont és a British American Racing Team-et is irányította.

A kisebb istállók számára a helyzet szinte soha nem könnyű, de a koronavírus-járvány miatt manapság soha nem látott nehézségekkel kell megküzdeniük.

Zak Brown, a McLaren ügyvezető igazgatója azt sem tartja kizártnak, hogy négy csapat is búcsút intsen az F1-nek. Richards elismerően beszélt azokról, akik próbálnak megküzdeni a szituációval.

„Ez a terület Jelenleg tele van kihívásokkal, és megemelem a kalapom azok előtt, akik remek munkát végezve a víz felett maradnak – folytatta. –

Talán éppen ez az oka annak, hogy Richards nem szeretne újabb kísérletet tenni a belépéssel. „Nem tartom valószínűnek. Megvoltak a lehetőségeim, de nem jött össze. A Prodrive mára már igencsak változatos cég, sokféle területen jelen vagyunk” – tette hozzá, majd elmondta, bevételeik 70 százaléka már nem a motorsportból származik.

A három 2010-ben bemutatkozó csapat egyike sem maradt fenn sokáig Forrás: Virgin

A cégben betöltött szerepe mellett Richards a brit autósportot irányító Motorsport UK elnöki feladatait is ellátja. A szövetség a napokban jelentette be, hogy 1 millió fonttal támogatja a helyi egyesületeket. Többen is úgy gondolják, hogy ő lehet Jean Todt utódja a Nemzetközi Automobil Szövetség élén, miután a francia szakember jelenlegi mandátuma 2021 végén lejár. Richards azonban nem szeretne újabb feladatokat elvállalni.

– magyarázta. – Először is azokat a tevékenységeimet kell rendbe tennem, amelyek jelenleg is futnak. Mostanában túl sok feladatom van, a fő célom pedig az életem leegyszerűsítése, hogy majd arra fókuszálhassak, amit szeretnék csinálni, és nem arra, amit kell.”