Társoldalunk:

A McLaren jövője sem biztos az F1-ben, ha nem csökkentik a költségeket

2020.04.10. 13:09

Zak Brown, a McLaren ügyvezető igazgatója elhintette, hogy ha nem sikerül az általa javasolt mértékben csökkenteni a 2021-től életbe lépő költségplafont, az több más csapat mellett a McLaren jövőjét is bizonytalanná teheti a Forma-1-ben. Az intézkedések legfőbb gátja a hírek szerint a Ferrari és a Red Bull.

Folyamatosan zajlanak az egyeztetések a Forma-1 jövőjéről, a sportág vezetői és a csapatok is igyekeznek megoldást találni arra, hogy miként vészeljék át a gazdaságilag is megterhelő koronavírus-járványt. A 2021-től bevezetésre kerülő, eredetileg 175 millió dollárban meghatározott költségplafont az összes csapat kész lejjebb vinni, a McLaren ügyvezető igazgatója szerint azonban a tervezett 150 millióra csökkentés nem elég. Zak Brown figyelmeztet, hogy a wokingi istálló sem fog mindenáron a Forma-1-ben maradni, ezért jó lenne, ha az ódzkodó csapatok is beadnák a derekukat és támogatnák a drasztikusabb lépéseket.

Brown még komolyabb spórolást akarForrás: DPPI/Florent Gooden

Brown korábban azt jósolta, hogy ha nem teszik meg a szükséges költségcsökkentő intézkedéseket, akár 4 csapat is lehúzhatja a rolót. A Sky Sportsnak nyilatkozva most kifejtette, hogy ezeknek az istállóknak nem is feltétlenül az fog gondot okozni, hogy előteremtsék a pénzt a részvételhez, hanem hogy a továbbra is egyenlőtlen feltételek miatt nem lehetnek versenyképesek. „Szerencsések vagyunk, hogy a tulajdonosok többségének megvannak az eszközei a folytatáshoz és ahhoz, hogy túljussanak a jelenlegi helyzeten, ami jókora buktatónak felel meg.Ugyanakkor ha nem fog nekik tetszeni az, amilyen a Forma-1 ezek után lesz, mi a motivációjuk, hogy a sportágban maradjanak?Az Alfa Romeo, a Haas, ezek a csapatok versenyképesek akarnak lenni. A Forma-1-ben tudnak maradni, a kérdés inkább az, hogy akarnak-e."

A McLarent is érzékenyen érinti a válság, az utcai autók gyártásával már le is álltak,

Brown pedig egyértelművé tette, hogy a wokingi istállónak is a jövője múlhat azon, hogy megtörténnek-e a szükséges intézkedések.

„A McLaren egy elég nagy brand, egy ikonikus csapat, de nincs végtelenül nagy csekkfüzetünk. A részvényeseink által meghatározott határokon belül kell maradnom, értéket kell teremtenem nekik.Amire nem vagyok képes az az, hogy bármi áron folytassam a Forma-1-ben.Azonban ha úgy megyek vissza a részvényeseinkhez, hogy azt mondom, ez az egész mindannyiunkra hatással van, de a Forma-1 gazdaságilag életképesebb és versenyképesebb sport lesz ezután, akkor elképesztően nagy támogatást kapok, hogy átvészeljük ezt az időszakot."

Hiába az F1 egyik legeredményesebb csapat, mindenáron a McLaren sem maradForrás: Getty Images/RUDY CAREZZEVOLI/Rudy Carezzevoli

Az ügyvezető úgy véli, hogy minden csapat tudja, mi lenne a helyes lépés annak érdekében, hogy az összes istálló túlélje a nehéz időszakot, és adott esetben szerinte még profitálhat is a Forma-1 abból, ha most meghúzzák a nadrágszíjat. „Anélkül, hogy lenne 9-10 csapat, nem is igazán beszélhetünk Forma-1-ről. Egyes csapatoknak nagyon óvatosnak kell lenniük, mert a tűzzel játszanak. Teljes rajtrácsra van szüksége a sportnak. A versenyképesebb Forma-1 több nézőt vonz, ami több szponzort jelent, amitől több ország akar versenyt rendezni. És akkor mindannyian nyertesek leszünk."

A hírek szerint a Ferrari mellett a Red Bull az, amely nem akar belemenni a Brown által javasolt 100 milliós költségplafonba.A McLaren ügyvezetője szerint ezek a csapatok nehézsúlyúként csak középsúlyú ellenfelekkel akarnak küzdeni,miközben készen kellene állniuk arra, hogy egyenlő feltételek mellett bizonyítsák be, hogy miért ők a legjobbak. „Szerintem bízniuk kell a képességeikben. AForma-1 óriási marketingplatform ennek a két csapatnak, úgyhogy megértem, miért szeretnék meghagyni a pénzügyi egyensúlyt úgy, ahogy van.A sportban azonban azt kellene feltételezni, hogy mindenki képes egyenlő feltételek mellett küzdeni, aztán nyerjen a jobb. Úgy gondolom, hogy ezek után is a legnagyobb és legjobb csapatok, a legnagyobb márkák fogják vonzani a legjobb pilótákat és a legjobb mérnököket. Jelenleg a különbség a mezőny eleje és vége között másodpercekben mérhető, miközben az IndyCarban tizedekben."

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK