Hungaroring: A turizmus beindításához a Magyar Nagydíj sokat hozzátenne

Forma-1, Magyar Nagydíj, rajt
Motorsports: FIA Formula One World Championship 2018, Grand Prix of Hungary, Start, #44 Lewis Hamilton (GBR, Mercedes AMG Petronas Motorsport), #77 Valtteri Bottas (FIN, Mercedes AMG Petronas Motorsport), #7 Kimi Raikkonen (FIN, Scuderia Ferrari), #5 Sebastian Vettel (GER, Scuderia Ferrari), 29.06.2018. | usage worldwide
Vágólapra másolva!
A Hungaroring rugalmasan várja, hogy a Forma-1 jogtulajdonosánál, a Liberty Mediánál tisztuljon a kép, és kiderüljön, milyen formában lehet megtartani az idei szezont. Előnyben vagyunk, mert rendelkezésre áll a pálya, ami a turizmus újraindításában is segíthet.

Napról napra új pletykák és lehetséges forgatókönyvek merülnek fel a nemzetközi sajtóban azzal kapcsolatban, hogy mikor és hogyan kezdődhet meg a koronavírus terjedése miatt elhalasztott szezon a Forma-1-ben. Egyelőre csak annyi biztos, hogy leghamarabb a 2020. június 28-án esedékes Francia Nagydíj előtt nem lesznek futamok, de a továbbiakkal kapcsolatban is sok a kérdés.

Noha az eredeti versenynaptár szerint az augusztusban esedékes Magyar Nagydíj a szezon derekára esik, egyre inkább úgy tűnik, a korai futamok egyike lehet a hazai esemény, feltéve, hogy nem kell azt is elhalasztani. Lassan négy héttel az idénynyitó Ausztrál Nagydíj márciusi időpontja után megkerestük a Hungaroring Sport Zrt-t, hogy érdeklődjünk az aktuális helyzetről.

Úgy tűnt, az idén is a tavalyihoz hasonló lehet a tömeg a Hungaroringen, ez biztosan visszaesik, de a vezérigazgató reméli, hogy nézőkkel lehet megtartani a Magyar Nagydíjat Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója telefonon elmondta, a vállalatot érzékenyen érinti a koronavírus, mert le kellett mondani az összes tavaszi nemzetközi eseményüket és tesztjüket, így az évi 200 napos hasznosítás helyett a pálya most zárva tart. „Nagyon nehéz helyzetbe került a cég, hiszen a mi profilunk a versenyrendezés és pályahasznosítás, most azonban egyikre sincs lehetőség” – árulta el.

Az egyelőre képlékeny, hogy milyen formában indulhat el a szezon, de a Hungaroring egyeztet a jogtulajdonos Liberty Mediával.

„Két-három naponta beszélünk a Libertyvel, ott is folyamatosan változik a helyzet. Viszont, mi úgy készülünk, és ezt is kommunikáltuk, hogy valamilyen formában lesz futam, és a Liberty is legalább 12-15 futamot meg akar rendezni. Ők úgy számolnak, hogy nyáron el tud indulni a világbajnoki szezon. Hogy ez milyen formában történik, az napról napra változik.”

Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója Fotó: Koncz Márton

Gyulay Zsolt „nagyon fontos európai futamnak” tartja a Magyar Nagydíjat, de hozzátette, természetesen

csak akkor merülhet fel az 1986 óta minden évben visszatérő F1-es futam megrendezése, ha azt az egészségügyi helyzet megengedi,

viszont bíznak abban, hogy augusztusra lecseng a vírus.

„Készenlétben vagyunk. Mivel nem városi pályáról van szó, mint mondjuk Azerbajdzsánban, így mi teljesen rugalmasak vagyunk. Az osztrák és angol rendezőkkel közösen úgy nyilatkoztunk, mindenféleképpen a Liberty partnerei vagyunk abban, hogy legyenek futamok. Mivel fix pályánk van, sokkal egyszerűbb a helyzetünk azoknál, akiknek városi pályát kell építeni hónapokon keresztül.”

Nézőkkel lenne az igazi, de bármi szóba jöhet

Az elmúlt napok során több lehetséges forgatókönyv is felmerült a sajtóban, Gyulay Zsolt is megerősítette, hogy a Liberty Mediánál is különböző eshetőségekkel számolnak. Ezek egyike lehet, hogy zárt kapus versenyeket rendezhetnek, akár azelőtt, hogy az adott országban feloldanák a koronavírus elleni védekezés jegyében bevezetett korlátozásokat.

Rengeteg országból érkeznek vendégek a Magyar Nagydíjra Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Charles Coates

A Hungaroring elnök-vezérigazgatója nem akarta latolgatni a különböző eshetőségeket, de leszögezte, „nyitottak vagyunk bármire” annak érdekében, hogy idén is megtarthassák a Magyar Nagydíjat, lehetőleg nézőkkel.

– mondta. – A vírus terjedése miatt a jegyértékesítés leállt, de másfél hónappal ezelőtt időarányosan nagyon jól álltunk. A tavalyi csúcsévhez közelítettünk, és minden esély megvolt arra, hogy megismételjük a tavalyi nézőszámot. Bármi történik, ez nem fog megvalósulni, mert ha lehet is nézőkkel futamot rendezni, az is kérdés, hogy hányan fognak utazni és eljönni.”

Tesztelés alkalmával előfordul, hogy üresek a lelátók, de versenyen nem Forrás: Hungaroring

A probléma az egyik legsúlyosabban érintett ágazat, a turizmus egészét érinti, de Gyulay Zsolt szerint „a turizmus beindításához egy Forma-1-es futam nagyon hozzátenne”. A Magyar Nagydíjra általában sok német, lengyel és holland turista is eljön, a környékbeli szállás- és vendéglátóhelyek rendszerint teltházzal üzemelnek. Kérdés, hogy mikorra állnak vissza ehhez a feltételek.

A televíziós közvetítések érdekében Ausztráliában és Bahreinben is felmerült, hogy nézők nélkül rendezzék meg a futamokat, sőt, az eshetőség még további versenyek kapcsán sem került le a napirendről. Ez viszont Hungaroring szempontjából nem kézenfekvő helyzet, de Gyulay Zsolt még ezt is szerencsésebb eshetőségnek tartja, mintha esport-versenyekkel helyettesítenék a szezont.

A futam Magyarországra irányítja a figyelmet Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Mark Thompson

„Ha zártkapus rendezésről van szó, akkor nagyon komoly alkut kell kötni a jogtulajdonossal, mert elmaradnak a jegybevételek. Egy promóternek a legnagyobb bevétele a Forma-1-es jegyeladás. Óriási bukta, ha az kiesik, ez teljesen természetes. Ilyenkor kompenzációról vagy bármilyen alkuról kell beszélni, de nem bocsátkozom találgatásokba, mert ahogy az osztrákok és az angolok, úgy mi is teljesen rugalmasak vagyunk, fix pályával rendelkezünk, tudunk bármikor futamot rendezni.”

Nem lehet csak úgy megfordítani a pályát

Az angol és a magyar álláspont nagyon hasonló, a silverstone-i pálya igazgatója, Stuart Pringle a Sky Sports műsorában elárulta, bármilyen formában készek együttműködni a Liberty Mediával, és egyebek mellett azt is felvetette, hogy akár a Grand Prix nyomvonalon a menetiránnyal szemben is lehetne versenyt rendezni. Igaz, hozzátette, ehhez nem rendelkeznek a szükséges engedélyekkel.

Nem lehet csak úgy megfordítani a menetirányt Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Dan Mullan

„Mind technikailag mind az FIA-val való egyeztetés hosszabb folyamat, nem olyan egyszerű megfordítani egy pályát – reagált felvetésünkre Gyulay Zsolt, azt viszont kézenfekvőnek tartotta, hogy esetleg Silverstone-ban induljon a szezon, hiszen az angliai pálya tízből hét csapat gyárának szomszédságában található.

„Az olimpia tekintetében is nagyon nehezen született meg a döntés, hogy elhalasztják egy évvel, nyilván a Forma-1 sem engedheti meg anyagilag, hogy kihagyja a 2020-as idényt. Ez érthető, de sportszakmailag is olyan döntést kell hozni, hogy az megállja a helyét és ha lehet, akkor normális világbajnoki futamokat rendezzenek.”

Michelisz Norbert is a Hungaroring esport-bajnokság mellé állt

Miközben az igazi pályákon egyelőre csend honol, virágzásnak indultak különböző esport-versenyek, nemzetközi küzdelmek után immáron Magyarországon is több kezdeményezéssel lehet találkozni. Ezek között a Hungaroring és a M1RA ötfordulós, április 13-án induló bajnoksága is megtalálható, amelynek nyertese 2021-ben valós versenyautóval is teljesíthet egy szezont, emellett a szervezők kétmillió forint értékű adomány révén hozzájárulnak egy digitális oktatási csomag megvásárlásához.

„Az esport nálunk mindig is előtérben volt. Új réteget szólít meg az autóversenyzés szempontjából, nem utolsósorban a mi bajnokaink is szimulátorból jöttek. Összefogtunk Michelisz Norbival, és elindítottunk egy esport-bajnokságot. Ez jó kiegészítő és jó sportág, remek népszerűsítés az autósportnak. A helyszíni élmény nyilván teljesen más, de az esport népszerűsítés szempontjából nagyon jó, és az utánpótlásnevelés- és keresés céljára is nagyon előnyös.”