A Mercedes mérnökei sem tudnák betiltatni a trükkös kormányukat

Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Barcelona teszt 6. nap
44 HAMILTON Lewis (gbr), Mercedes AMG Petronas F1 W11, action during the Formula 1 Winter Tests at Circuit de Barcelona - Catalunya on February 28, 2020 in Barcelona, Spain. (Photo by Xavier Bonilla/NurPhoto via Getty Images)
Vágólapra másolva!
John Owen, a Mercedes főtervezője elárulta, a DAS néven elhíresült kormánymű ötlete egy olyan, évekkel korábban bevetett fejlesztésből származott, amely végül nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A szakember úgy véli, a Forma-1-nek pontosan ilyen jellegű innovációkra van szüksége.

A Barcelonában rendezett előszezoni tesztek második napján lehetett látni először, hogy Lewis Hamilton nemcsak a szokásos módon, hanem az autó hossztengelyével párhuzamosan is mozgatja a kormányt. Később kiderült, hogy a DAS-ra keresztelt rendszer az egyenesekben nyújt előnyt, mivel a kerekek széttartásának csökkentésével a gumik kisebb mértékben kopnak.

Természetesen mindenki mást sokkolt a látvány, de a Mercedesnél már régóta készültek a bevetésére. Valtteri Bottas elmondta, ő már több mint egy éve tudott a megoldásról, most azonban az is kiderült, hogy a történet még korábban kezdődött.

A Barcelonában bevetett DAS története évekkel korábbra nyúlik vissza Forrás: NurPhoto via Getty Images/Xavier Bonilla/NurPhoto/Xavier Bonilla

„A DAS-rendszer egy másik eszköz hamvaiból született, amit még versenyen is kipróbáltunk, valamilyen szinten működött, de nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket – árulta el John Owen, a Mercedes főtervezője a csapat YouTube-csatornáján található videóban. – Ezt utána félre is tettük, mondván, nem azt hozta, amit vártunk tőle. Ilyesmi rengetegszer előfordul, az emberek számos példára emlékeznek.”

Amikor először felmerült a DAS ötlete, rögtön megnézték a szabálykönyvet, hogy egyáltalán megengedi-e.

A csapatnál meglepődve vették tudomásul, hogy semmi nem tiltja egy ilyen rendszernek a megépítését. „Aztán egyre jobban beleástuk magunkat, és a másik oldalról is megvizsgáltuk a helyzetet, vagyis megnéztük, mi hogyan akadályoznánk meg, hogy valaki használja. Mit csinálnánk, milyen érveket sorakoztatnánk fel ellenük? A rendszer egyik ponton sem bukott meg.”

Természetesen az ellenfelek rögtön elkezdték firtatni, hogy szabályos-e a megoldás. Az FIA mindenesetre nem látott benne kivetnivalót, sőt, a hírek szerint végig tudtak a létezéséről.

Ennek ellenére a Red Bull úgy tervezte, hogy mindenképpen megóvja az Ausztrál Nagydíj végeredményét, ha a Mercedes pilótáinak valamelyike használja a DAS-t. A futam elhalasztása miatt ebből semmi nem valósult meg, az viszont biztos, hogy 2021-ben már betiltják a rendszert.

Az Ausztrál Nagydíj (tervezett időpontja) előtt úgy tűnt, hogy a Red Bull ágál a legjobban a DAS szabályossága ellen Forrás: NurPhoto via Getty Images/Joan Valls/NurPhoto/Joan Valls

„A DAS-szal kapcsolatban rengetegen állították, hogy nem lehet szabályos – folytatta Owen. – Azonban sokan jobban megvizsgálták, és most már egyre többen teszik fel maguknak a kérdést, hogy ezt ők miért nem vették észre.

Owen hozzátette, még számos más újítással rendelkeznek, melynek részleteibe érthető módon nem akar belemenni, de egyik sem olyan látványos, mint a DAS. A brit szakember úgy véli, a sportágnak több ilyen jellegű, szabad szemmel is jól látható innovációra van szüksége, mert ezekről sokat lehet beszélgetni.