Az edzés és a táplálkozás is teljesen más az F1-ben, mint húsz éve

Forma-1, Kimi Räikkönen, Mark Arnall, Alfa Romeo Racing, USA Nagydíj
RAIKKONEN Kimi (fin), Alfa Romeo Racing C38, portrait during the 2019 Formula One World Championship, United States of America Grand Prix from november 1 to 3 in Austin, Texas, USA - Photo Francois Flamand / DPPI
Vágólapra másolva!
Az F1 nemcsak technikailag változott sokat az elmúlt évtizedekben, hanem a pilóták felkészülése is teljesen átalakult. Kimi Räikkönen fizioterapeutája szerint ma már kevésbé az izomerő a fontos.

Mark Arnall kisebb megszakítást leszámítva lassan negyedszázada dolgozik a Forma-1-ben. A fizioterapeuta Mika Häkkinen erőnléti edzőjeként került be a sportágba, a kétszeres világbajnok visszavonulása után pedig Kimi Räikkönen fizikai állapotáért felel. A Jégemberrel azóta is együtt dolgozik, 2010-ben még a rali-világbajnokságba (WRC) is követte a finn pilótát.

Ennek megfelelően Arnall tökéletesen tisztában van vele, hogy a Forma-1 mekkora változáson ment keresztül az elmúlt két évtizedben. Häkkinen a 2018-as Japán Nagydíj idején újra vezethette azt az autót, amivel húsz évvel azelőtt először világbajnok lett. Akkori fizioterapeutája szerint a McLaren MP4/13 a mai kocsikhoz képest rendkívül egyszerűnek tűnik, de nem csak ebben lett nagyon más az F1.

Egykori fizioterapeutája szerint Häkkinen 1998-as autója mai szemmel egyszerűnek tűnik Forrás: DPPI/Clement Marin

„Az autó nagyon szögletes, az aerodinamikai területén pedig egyáltalán nem bonyolult – nyilatkozta a finn MTV3 csatornának Arnall. – Abban az időben viszont nagyszerű kocsi volt, és meg is nyerte a világbajnokságot.”

A brit szakember úgy véli, az azóta eltelt időszakban a Forma-1 hihetetlen fejlődésen ment keresztül. Ez a kijelentés azonban nem csupán technikai szempontból állja meg a helyét,

hanem többek között Arnall szakmái, vagyis az edzés és a táplálkozás is teljesen átalakultak.

„Elképesztően részletes elemzéseket készítünk a vérről, a vizeletről, valamint a belek működéséről, és ezek alapján határozzuk meg táplálékkiegészítőket – folytatta. – Erre korábban nem voltunk képesek. Az egész sportág átalakult, és ez az én munkámra is hatással van, illetve a pilóták is más fizikai kihívásokkal szembesülnek.”

Arnall hozzátette, a tudománynak óriási szerepe volt abban, hogy az iparág ennyire sokat fejlődött.

Mostanra sokkal többet tudnak a test működéséről, aminek következtében az edzésmódszerek is megváltoztak. Manapság olyan tréningeket végeznek, amely az egész testre hat, nem csak egy izomra vagy izomcsoportra.

Mark Arnall lassan húsz éve dolgozik együtt Räikkönennel Forrás: Francois Flamand / DPPI/Francois Flamand

A brit szakember elmondta, a 2009-es szezon és a KERS bevezetése az ő munkáját is nagyban befolyásolta. A pilótáknak ugyanis a lehető legalacsonyabb testsúlyra kellett törekedniük, hogy minél kevesebb időt veszítsenek. Arnall elmondása szerint Robert Kubica leginkább egy csontvázra hasonlított,

de Räikkönennek is fogynia kellett, hiszen fél kiló akár 2 tizedmásodpercet is jelenthet. A megfelelő testtömegnek pedig a mai napig nagy jelentősége van.

„A hangsúly eltolódott a nyers erőről és a fizikai teljesítményről a testsúly menedzselésére – magyarázta. – A versenyzőknek minél nagyobb tömeget kell leadniuk, aminek jelentős része izomból áll, mivel annak négyszer akkora a súlya, mint a zsírnak. Az izomzat leépítése viszont okozhat problémákat, úgyhogy ez is nagy kihívás a számunkra.”