Társoldalunk:

Mercedes-párbaj, Schumacher visszatérése - a legjobb versenyek Bahreinben

2020.03.21. 14:35

Rengeteg emlékezetes előzés, hatalmas felzárkózások, világbajnokok kerék a kerék elleni összecsapásai. Az elmúlt évek Bahreini Nagydíjai bőven tartogattak izgalmakat és felejthetetlen pillanatokat. Mi ezek közül a futamok közül igyekeztünk most ajánlani pár olyat, amelyet mindenképpen érdemes újra megnézni, ha már az erre a hétvégére tervezett 2020-as sivatagi száguldás elmarad.

Ahelyett, hogy a 2020-as szezon második Forma-1-es versenyére készülnénk, a világ többi sporteseményéhez hasonlóan a száguldó cirkusz is szünetel, a koronavírus-járvány az F1-es istállókat is térdre kényszerítette. Szerencsére a sportág elmúlt 70 éve bőségesen szolgáltatott olyan pillanatokat, amelyeket érdemes újraélni, akár az erre a célra tökéletesen alkalmas F1 TV segítségével, amelynek Access-csomagjával megannyi régebbi futam felvételéhez férhetünk hozzá.

Az első Bahreini Nagydíj a Ferrari diadalmenetét hoztaForrás: Getty Images/2004 Getty Images/Clive Mason

Mi most azért nem fogunk ilyen messzire visszamenni, csupán az elmúlt 16 évet, pontosabban az ez idő alatt rendezett Bahreini Nagydíjakat vesszük szemügyre, megpróbálva kiválasztani azokat, amelyek igazán érdemesek arra, hogy felelevenítsük azokat. A poént egyetlen esetben sem fogjuk lelőni, ne futam-összefoglalókra készüljenek tehát, hanem inkább egy kis kedvcsinálóra.

Előre leszögezzük, nem "izgalmassági" sorrendben ajánljuk az elmúlt évek legjobb szahíri versenyeit, helyette időrendi sorrendben haladunk. Hogy a felsoroltak közül melyik volt a legjobb, azt majd önöknek lesz lehetősége eldönteni cikkünk végén, szavazás formájában. 

A 2006-os Bahreini Nagydíj rajtjaForrás: Getty Images/2006 Getty Images/Paul Gilham

A 2004-es debütáló futamot, mint oly sok versenyt abban az évben, a Ferrari és Michael Schumacher dominanciája fullasztotta totális unalomba. 2005-ben már eseménydúsabb volt a verseny, ami elsősorban a McLarenben Juan Pablo Montoyát helyettesítő Pedro de la Rosa látványos előzéseinek volt köszönhető, az élen ugyanis Fernando Alonso senkitől sem zavartatva kocsikázott el a célig, miután a 12. körben Schumacher műszaki hiba miatt kiesett mögüle. Egy évvel később azonban már nem tette meg ezt a szívességet.

2006

Az ekkor tíz éve tartó gyakorlattal szakítva a 2006-os szezonnyitónak nem az ausztráliai Melbourne, hanem Bahrein adott otthont, mindez pedig plusz izgalmi faktort is adott a versenynek, lévén itt körvonalazódtak először az erőviszonyok az adott évre. Miután 2005-re betiltották, az F1 2006-ra visszatért a kerékcserékhez, ami kifejezetten jó hír volt a Ferrarinak és Schumachernek, akik javarészt a Bridgestone gyengélkedése miatt nem tudtak beleszólni a 2005-ös világbajnoki címekért folyó küzdelembe.

A 2006-os Bahreini Nagydíjtól újra lehetett kereket cserélni futam közbenForrás: Getty Images/2006 Getty Images/Pool

Az már a téli teszteken látszott, hogy 2006-ban más lesz a helyzet, a maranellóiak ezt a szahíri időmérőn pedig élesben is bizonyították, Schumacheré lett a pole, a második rajtkockát pedig a Barrichellót váltó Felipe Massa szerezte meg. A harmadik helyről a címvédő Alonso indulhatott, és miután Massát sikerült lerajtolnia, a hétszeres világbajnok nyomába eredt, hogy kezdetét vegye a két zseni első valódi egymás elleni küzdelme, de mindenképpen az első olyan, ami a győzelemért zajlott. Hogy mindez hogyan végződött, és mire ment Kimi Räikkönen a McLarennel az utolsó helyről rajtolva? Innen kiderül.

2012

A 2012-es szezon önmagában is az F1 történetének egyik legváltozatosabb és legszínesebb idénye volt, legalábbis ami az első felét illeti. Az első hét versenyen hét különböző pilóta nyert, Melbourne-ben Kimi Räikkönen, Malajziában Alonso, Kínában pedig Nico Rosberg állhatott fel a dobogó legfelső fokára. A mezőny ezek után, a Ferrari spanyol világbajnokának vezetésével érkezett meg Bahreinbe, ahol végül a szezon egyik legjobb futamát hozta össze. Az első három verseny alapján már látszott, hogy szinte lehetetlen lesz megjósolni, hogy ki nyer Manamában, azt pedig, hogy kik állhatnak a dobogóra, szinte az ötös lottó nyerőszámainak eltalálásával ért fel. 

A 2012-es bahreini futam minden volt, csak unalmas és eseménytelen nemForrás: Getty Images/2012 Getty Images/Peter Fox

Több ismeretlen tényező is hozzájárult az izgalmakhoz, a helyi zavargások miatt a 2011-es verseny elmaradt, így a Pirelli első ízben 2012-ben próbálhatta ki a bahreini aszfaltcsíkot, az erre az évre módosított abroncsoknak pedig először kellett vizsgáznia melegebb időjárási körülmények között. Mindez összevetve azzal, hogy a csapatoknak amúgy sem sikerült még kiismernie az olaszok trükkös termékeit, garancia volt a keveredésre. A pole pozíciót a világbajnoki címvédő Sebastian Vettel szerezte meg, abban az évben ez először sikerült neki. Mellőle Lewis Hamilton indulhatott a McLarennel, sokkal érdekesebb azonban ennél az F1-be 2012-ben visszatérő Kimi Räikkönen és lotusos csapattársa, Romain Grosjean rajthelye. A 2007-es világbajnok a tizenegyedik, a francia pilóta a hetedik rajtkockát szerezte meg. És hogy miért emeljük ki mindezt? A válaszhoz tessék megnézni a versenyt!

2014

Ebben az évben köszöntött be a hibrid-éra a Forma-1-ben. Halkabb és sokkal bonyolultabb autók, az MGU-H és az MGU-K megjelenése, a Red Bull dominanciájának vége, és a Mercedes egyeduralmának kezdete (bár utóbbit ekkor még legfeljebb csak sejthettük). A 2014-es Bahreini Nagydíjat az azévi világbajnokság harmadik futamaként rendezték, a szezonnyitót Nico Rosberg nyerte közel félperces előnnyel a később kizárt Daniel Ricciardo előtt, Malajziában pedig sima Mercedes kettős győzelem született, immár Lewis Hamilton vezetésével. Nem hangzik túl izgalmasan, ugye?

Hamilton és Rosberg bahreini csatája az F1 klasszikusai közé emelkedettForrás: Getty Images/2014 Steve Etherington/Steve Etherington

Hogy Szahírban sem nagyon fog tudni senki sem beleszólni az Ezüstnyilak csatájába, az legkésőbb az időmérő edzésen nyilvánvalóvá vált, Rosberg 3 tizedes előnnyel szerezte meg a pole-t csapattársa előtt, a harmadik időt autózó, később büntetést kapó Ricciardo pedig már 9 tizedet kapott. Mindez azonban cseppet sem fullasztotta unalomba a versenyt, sőt. Volt itt minden: szaltózó autó, Safety Car, rengeteg előzés, és ami talán a leginkább nézőcsalogató egy F1-es versenyen: az utolsó körökig kiélezett csata a győzelemért, Hamilton és Rosberg ugyanis 57 körön keresztül gyepálta egymást az élen. Igazi klasszikussá talán csak az azt követő három év tükrében vált a 2014-es bahreini futam, hiszen ekkor csapott össze először a győzelemért a két korábbi barát, akiknek kapcsolata hamarosan visszafordíthatatlanul elindult a lejtőn. Ja, és nem mellesleg ez volt az első villanyfényes Bahreini Nagydíj, egyben az F1 történetének 900. futama.

2019

Nagy valószínűséggel a pálya jellegéből is fakad, hogy igazán unalmas és eseménytelen Bahreini Nagydíjat a futam története során még nem is nagyon láthattunk (na jó, talán a 2004-es ilyen volt). A 2015-ös évtől kezdve zsinórban jöttek az érdekes versenyek, a Mercedes és a Ferrari játszóterévé változott a futam, minden évben ez a két istálló csapott össze a győzelemért a sivatagban. 2015-ben és 2016-ban a Mercedes, 2017-ben és 2018-ban a Ferrari örülhetett. Ez a négy nagydíj is az F1 történetének izgalmasabb futamai közé sorolható, és bármelyiket nyugodt szívvel lehetne visszanézésre ajánlani, most mégsem ezt, hanem a 2019-es futamot emeljük ki. Ennek oka pedig egyetlen szó: dráma.

A tavaly Bahreini Nagydíj zsinórban az ötödik olyan futam volt Szahírban, amelyen a Mercedes és a Ferrari meccselt a győzelemértForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Clive Mason

A 2018-as nagydíj után tavaly is a maranellóiak sajátították ki az első sort, ismét Vettelé volt a pole, Kimi Räikkönen helyett viszont már újdonsült csapattársa, Charles Leclerc rajtolhatott a négyszeres világbajnok mellől. Ez már önmagában is pikánssá tehette a versenyt, hiszen a vörösök rögtön az ausztráliai szezonnyitón csapatutasítást alkalmaztak, hogy visszafogják a fiatal monacóit. Annyit elárulunk, Bahreinben is megpróbálkoztak ugyanezzel.

Természetesen a két Mercedes-pilóta sem feltett kézzel vágott neki a futamnak a melbourne-i lebőgés után feltámadó Ferrarik ellen, ami kerék a kerék elleni csatákat és több drámai momentumot eredményezett. Egy biztos, az eddigi utolsó Bahreini Nagydíj méltó szórakozást nyújt azoknak, akiknek hiányzik a Forma-1.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK