Társoldalunk:

A szezonkezdet dönthet a Haas-csapat jövőjéről

2020.03.03. 20:45

Egy újabb gyenge szezon véget vethet az F1-es Haas-csapatnak, de az istálló tulajdonosa, Gene Haas nem zárja ki, hogy újabb öt évre bizalmat szavaz a gárdának. Az amerikai üzletember szerint hasznos a számára az F1, de pénzügyileg nem éri meg, és nem hisz a 2021-es reformokban sem.

Megkérdőjeleződött a Haas-csapat jövője a Forma-1-ben, miután Gene Haas, az istálló tulajdonosa a múlt vasárnapi NASCAR-futam során az Autosportnak azt mondta, nem biztos, hogy tolerál még egy gyenge szezont. Az amerikai üzletember a tengerentúli stock car-bajnokságban működtetett csapata után 2016-ban indított F1-es istállót is, 2017-ben a konstruktőri világbajnokság 5. helyén zártak.

Tavaly viszont nem tudtak kiigazodni az autójukon, ezért csak a Williamst tudták megelőzni a pontversenyben, fél szezon után távozott a főszponzoruk és belső feszültségek is kialakultak. A Drive to Survive című filmsorozat második évadában látható, ahogy Günther Steiner csapatfőnök az egymással ütköző pilóták fejére is olvasta, hogy Haas 100 millió dollárt költ a csapatra.

A Haas az ötödik szezonját kezdi az F1-benForrás: NurPhoto via Getty Images/Xavier Bonilla/NurPhoto/Xavier Bonilla

„Én most úgy vagyok ezzel, hogy kivárom, miként indul a szezon – mondta Haas az Autosportnak, amikor a jövőről kérdezték. – Ha lesz még egy rossz évünk, akkor [a folytatás] nem lesz kívánatos. Eltöltünk öt évet, eddig ez volt a tesztidőszak, meglátjuk, hogy alakul, aztán kiértékeljük, és eldöntjük, hogy folytassuk-e.”

Nem mondom, hogy nem maradunk. Ezt ki kell értékelni, de nagy elköteleződés lenne újabb öt évet vállalni.” 

Haas elárulta, a CNC gépeket gyártó és forgalmazó vállalatának hasznos volt az F1-es szereplés, mert Európában és több ázsiai piacon is segítette a márkaépítést, de a 2021-es szabályok miatt nem biztos abban, hogy kifizetődő a folytatás, sőt, „elmondhatom, hogy pénzügyileg már most sem éri meg, az biztos.”

Gene Haas (b2) a pilótáktól és Steinertől (j2) is előrelépést várForrás: Getty Images/2020 Getty Images/Mark Thompson

A csapattulajdonos megjegyezte, költséges lesz az átállás az új szabályokra, továbbra is kifogásolja a jogdíjak elosztását (ami az élcsapatoknak kedvező), és kétségbe vonta, hogy a privát istállók elérik-e egyáltalán a költségplafonban meghatározott 175 millió dolláros értéket. Ráadásul, arra is rámutatott, hogy a középmezőnyben egyre élesebb a csata.

Néhány évvel ezelőtt a középmezőny tagjai 5 másodpercen belül voltak. Az idén körülbelül 2 másodpercen belül voltak egymástól, talán ennél is közelebb.”

„Az jó hír, hogy nem voltunk sokkal lassabbak a Ferrarinál, de a Ferrari sem volt minden nap az eredménylista élén. Ez egy kihívás. Ez egy nehéz sportág és hihetetlenül költséges. Sok időt vesz el és hatalmas stresszt helyez a résztvevő csapatokra. Nem igazán kedvező azoknak a csapatoknak, akik nincsenek a legjobb 4-5 között.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK