A Ferrari nem fog óvni a Mercedes trükkös kormánya miatt

Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Barcelona teszt 2. nap
BARCELONA, SPAIN - FEBRUARY 20: Sebastian Vettel of Germany driving the (5) Scuderia Ferrari SF1000 on track during day two of F1 Winter Testing at Circuit de Barcelona-Catalunya on February 20, 2020 in Barcelona, Spain. (Photo by Rudy Carezzevoli/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Még nem értik a működését, így azt sem tudják megmondani, hogy érdemes-e lemásolniuk, a Ferrarinál egy dologban azonban biztosak, nem fogják megtámadni a Mercedes innovatív kormányát, amennyiben a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) szerint az szabályos.

Noha egyelőre szinte csak kérdőjelek vannak a Mercedes által a barcelonai teszten bevetett DAS-rendszer körül, annyi bizonyos, hogy a kettős tengelyű kormányzás az FIA szerint szabályos, mivel nem a felfüggesztés, hanem a kormánymű részének tekintik, így nyitva a kapu a riválisok előtt, hogy lemásolják azt, és megépítsék a saját DAS-ukat. Igen ám, egyelőre azonban csak találgatják, hogyan is működik a rendszer pontosan.

Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke elismerte, hogy még ők sem jöttek rá a DAS titkának nyitjára, de természetesen igyekeznek minél hamarabb megfejteni a Mercedes újítását, hogy eldöntsék, megéri-e nekifogni egy saját rendszer kifejlesztésének. Nem jó hír a vörösöknek és a többi csapatnak sem, hogy Valtteri Bottas szerint nagyon hosszú ideje foglalkoznak már ezzel a projekttel, és szerinte igen nehéz lemásolni a rendszert.

A címvédő nagyot húzott a trükkös kormányművel Forrás: NurPhoto via Getty Images/Jose Breton/NurPhoto/Jose Breton

A barcelonai tesztelés első háromnapos felvonásának második napján felfedezett DAS-ról Binotto elmondta,

a Ferrari nem fogja megóvni a rendszer szabályosságát, mivel megbízik a Nemzetközi Automobil Szövetség döntésében,

lemásolni pedig egyelőre nem tudja, mivel ahhoz előbb meg kell értenie a működését. „Mi egyelőre nem vitattuk meg a kérdést az FIA-val, de tisztázást fogunk kérni tőlük, mivel fontos számunkra a megértés, de nem fogjuk megkérdőjelezni a döntésüket, mert megbízunk az ítéletükben – jelentette ki a Scuderia csapatfőnöke. – Noha egyelőre fogalmam sincs, hogy megérné-e [elkészíteni a saját verziónkat], egyértelműen időt venne igénybe. Meg kell alkotni az egész koncepciót, megtervezni, legyártani, homologizáltatni. Biztonságosnak is kell lennie.

Meg fogjuk vizsgálni és eldöntjük, hogy megéri-e kifejleszteni vagy sem."

Sebastian Vettel korábban kifejtette, szerinte a DAS önmagában nem hoz annyit a konyhára a Mercedesnek, hogy emiatt legyőzhetetlenné váljon. Binotto osztotta pilótája véleményét. „A Mercedesnek egyértelműen jó autója van, amely gyorsnak is tűnt. Számos innováció van az autókon, a Mercedes néhány megoldását például a Ferraritól vette át és fordítva. A DAS ezek közül egy szabad szemmel látható újítás, de nem hiszem, hogy önmagában garancia lenne a sikerre. Inkább a csomagjuk része, ami egyértelműen egy jó csomag."

A Ferrari egyelőre nem döntötte el, érdemes-e belefognia a DAS kifejlesztésébe Forrás: Getty Images/Eric Alonso/Eric Alonso

Hogy a Ferrarinak és másnak sem lesz könnyű dolga, ha úgy dönt, hogy saját DAS-t épít, az Valtteri Bottas szavaiból derül ki. A finn versenyző elárulta, hogy a Mercedesnek igen hosszadalmas folyamat volt kifejleszteni a rendszert. „Elég régóta tudomásom volt róla, ez nem egy hirtelen jött projekt, nagyjából egy évvel ezelőtt hallottam róla először.

Remélem, hogy előnyhöz jutunk általa, az biztos, hogy a többiek előtt járunk vele."

A DAS-t a versenyző a pilótafülkéből, a kormány előre tolásával, illetve hátrahúzásával működteti, felmerülhet tehát, hogy 300 km/h fölötti tempónál ez nem feltétlenül a legbiztonságosabb,

Michael Masi versenyigazgató azonban megerősítette, hogy a rendszernek nincs semmilyen biztonsági kockázata, mivel az FIA soha nem engedne semmit használni, amivel kapcsolatban a legkisebb mértékben is felmerülne hasonló.

Bottas is kijelentette, hogy a versenyző szemszögéből sincs szó ilyesmiről. „Egyáltalán nem fura a használata, nagyon jó a működtetése. Egyszerű, nincsenek váratlan dolgok a használata közben, és csak akkor állítunk rajta, amikor mi akarunk. Több módon szimulálhatjuk a működését, és különböző szimulációs eszközökkel is kipróbálhatjuk, mielőtt alkalmazzuk az autón. Egyáltalán nem okozott nehézséget a használata, nagyon jól lett megtervezve, egyszerű használni és nem voltak vele problémáink."