Társoldalunk:

Red Bull: Verstappen érettsége jóval átlag fölötti

2020.01.27. 08:53

A Red Bull Racing osztrák tanácsadója már akkor tudta, amikor először találkozott a még gyerek és tapasztalatlan Max Verstappennel, hogy a holland elég érett hozzá, hogy bemutatkozzon a Forma-1-ben.

Max Verstappen nemrég hosszútávú szerződéshosszabbítást írt alá a Red Bull-lal, azzal az istállóval, amely gokartos évei után felkarolta és bejuttatta a Forma-1-be. A holland pilóta mindössze 17 évesen mutatkozott be a száguldó cirkuszban úgy, hogy előtte csupán egy évig versenyzett formaautókkal. Mindez azonban nem tántorította el a bikásokat, akiknek tanácsadója, Helmut Marko már a Verstappennel történt első találkozáskor meggyőződhetett róla, hogy valódi kincsre lelt.

Hiába volt nagyon fiatal, fejben évekkel öregebbnek tűntForrás: DPPI/Florent Gooden

Egyetlen szezon a Forma-3-as Európa-bajnokságban, előtte pedig a Florida Winter Series-ben. Ennyi autóversenyzős tapasztalat szerepelt Max Verstappen neve mellett, amikor 2015-ben debütált a Forma-1-ben. Mielőtt a királykategórában bizonyította rátermettségét, a Red Bull és Helmut Marko is rengeteg kritikát kapott, amiért egy ennyire fiatal és tapasztalatlan pilótának adnak lehetőséget.

Marko azonban tudta, Verstappen hiába csak 17 éves, sokkal érettebb a koránál, amit már első találkozásukkor bizonyított.

„15 éves volt akkor. Általában 20 percig beszélgetek egy versenyzővel, hogy képet kapjak a személyiségéről és megtudjam a teljes sztorit, Max-szal viszont másfél órán át beszéltem” – emlékezett vissza Marko az Autosportnak. A teste fiatal volt, mentálisan azonban 3-5 évvel érettebb volt a koránál. Mostanra a fejlődése lassan kiegyenlítődött, a kora és az érettsége közelített egymáshoz, utóbbi pedig jóval az átlag fölött van."

Marko természetesen tisztában volt vele, hogy nem szokványos valakit 17 évesen a mély vízbe dobni és lehetőséget adni neki a Forma-1-ben, elvégre korábban ilyen fiatalon senki nem mutatkozott be az F1-ben, Verstappent látva azonban úgy érezte, fiatal kora ellenére készen áll. „Ha valaki 15 éves, még csak egy szezonnyi tapasztalata van együléses versenyautóban, akkor ez egy bátor lépés és jelentős kockázat. De láttam, hogy mennyire érett és mennyit tanult a gokartos évei alatt, milyen elkötelezettséggel közelítette meg a versenyzést."

A 2014-es Japán Nagydíjon vezetett először F1-es autót versenyhétvégénForrás: The Yomiuri Shimbun/Yomiuri/Masanori Inagaki

A holland debütálása óta az FIA bevezette a superlicenc kiváltásához szükséges pontrendszert, 40 pontot kell gyűjtenie egyéb sorozatokban annak, aki a Forma-1-be vágyik, valamint nem lehet fiatalabb 18 évnél. Noha Verstappen inkább a szabályt erősítő kivételt jelenti, Marko nem bánná, ha eltörölnék ezeket a korlátozásokat. „Remélem, hogy ezt felülvizsgálják, mert sok versenyző rendelkezik legalább 40 ponttal, miközben nincs meg benne a potenciál, hogy sikeres legyen a Forma-1-ben. Ugyanakkor van sok fiatal, akiknek meglenne a tempója, de nincs elég pontja" – vélekedett a tanácsadó.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK