Társoldalunk:

Január végén tovább pontosítják a 2021-es szabályokat

2020.01.26. 17:30

Pat Symonds, az F1 technikai igazgatója úgy véli, a 2021-es szabályokon sokkal többet dolgoztak, mint a legutóbbi gyökeres, 2009-es reformokon. A hónap végén további pontosítás jön.

Műszaki szempontból izgalmas korszak kezdődik a Forma-1-ben, mivel 2021-től teljesen más előírások szerint kell majd építeni az autókat, mindössze a hajtáslánc marad lényegében változatlan. Legutóbb 2009-ben volt ehhez fogható földrengés az F1-ben, akkor egyszerre változtattak a karosszériák és az erőforrások specifikációján is.

Az akkori reform kidolgozásában Pat Symonds, az F1 jelenlegi technikai igazgatója is részt vett a Ferrari egykori technikai igazgatója, Rory Byrne, az akkor még a McLarennél dolgozó Paddy Lowe és a tavaly elhunyt Charlie Whiting mellett. A céljuk már akkor is az előzések számának növelése volt, e téren csupán mérsékelt sikert értek el, de Symonds szerint 2021-be sokkal több munkát fektettek be.

Egy látványterv a 2021-es autóról - GalériaForrás: Formula One Group

Alapvető eltérés továbbá az, hogy most először fordul elő, hogy a csapatok aktívan nem vettek részt az új szabályok kikísérletezésében, erre az F1 saját kutatócsapatot verbuvált Ross Brawn részvételével. Ezzel mérsékelhetik a felmerülő kiskapuk számát, hiszen mire az istállók is elkezdhetnek dolgozni az autókon, a szimulációk már számos eshetőséget kizárnak.

Rengeteget tanultam akkoriban, az ember okul a hibáiból 

– ismerte el Symonds az Autosport International Show-n. – Tavaly október 31-én kiadtuk a szabályokat, de még kisebb részleteken dolgozunk, néhány előírt alkatrész tervezését még most zárjuk le, ezeket január 31-én hozzuk nyilvánosságra” – mondta a brit veterán.

A mérnököknek kevesebb mozgástere lesz, de az F1 kutatócsapata már a szabályok bemutatására háromféle konfigurációt készített a tesztautó alapján - További képek a galériábanForrás: F1

„A fennmaradó időben az egész aerodinamikai részlegünk kiskapukat keres. A saját autónk megfelel a szabályoknak, most próbáljuk mi is javítani a teljesítményét, pont úgy, mintha mi is versenyistálló lennénk. Közben mi is kitapasztaljuk, hogy mi befolyásolja kedvezően és ártalmasan a légáramlatokat. A végső célunk, hogy az áramlatok jóindulatúak legyenek az autó mögött.”

Symonds hozzátette, noha példátlan a munkamódszer, ahogy a jövő évi szabályokon dolgoznak, folyamatosan tájékoztatták a csapatokat, és megosztották velük a CAD modelleket is.

„Megkértük őket, hogy vizsgálják meg ezeket, nézzenek meg konkrét dolgokat. Mind a 10 csapat rengeteget dolgozott ezen. Kapcsolatban voltunk, de abszolút alapvető, hogy már van ez a független munkacsoport, mert a csapatokat azért fizetik, hogy versenyeket nyerjenek, kihozzák a legnagyobb teljesítményt, és megtalálják a kiskapukat. Ezért nem várható, hogy a sportág érdekében cselekednek, mi viszont csak erre összpontosítunk.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK