Társoldalunk:

Szinte tökéletes az F1-es Mercedes, de túlsúlyos és nem ijesztő

2020.01.22. 17:52

Vadabb F1-es autókat szeretne látni a korábbi versenyzőből lett televíziós riporter, Karun Chandhok, aki nem volt kifejezetten sikeres, de több legendás versenyautót is vezethetett már.

Gyakran visszatérő téma a Forma-1-ben, hogy milyennek kell lenniük az autóknak ahhoz, hogy izgalmasak, látványosak legyenek a versenyeknek: a legutóbbi komoly szabályváltozás alkalmával a mérnökök arra szavaztak, hogy legyenek az F1 történetének leggyorsabb példányai, mert a pilótát érő komoly erőhatások nagy megpróbáltatásnak teszik ki őket.

Ez az első néhány verseny után lényegében megoldódott, a megváltoztatott edzésmódszerek és a pilótákra külön alkalmazott minimumsúly révén a mezőny tagjainak már nem okoz gondot az autók vezetése, ellenben megmaradt a probléma, hogy az elmúlt évek során egyre nehezebbek az autók, ezért hiába lesznek egyre erősebbek is, nem olyan dinamikusak, mint korábban voltak.

A Williams nem volt kifejezetten sikeres 2004-ben, de az adott szezon híres a szenzációs versenyautókrólForrás: LAT Photographic

Ezt több pilóta is kifogásolta a tavalyi szezon során és ezt az elméletet erősítette a Sky Sports riportere, Karun Chandhok is, aki korábban a HRT és a Lotus színeiben versenyzett, majd a Williamsnél több veteránautót is kipróbálhatott, mielőtt tavaly kölcsönadták neki a Mercedes aktuális modelljét is. Chandhok az Autosport International Show-n elmondta,

a Mercedes az általa eddig próbált legtökéletesebb autó, de nem érezte, hogy eléggé elrettentő lenne.

„Lépjünk egyet hátra és tegyük fel a kérdést, hogy ez jót tesz a Forma-1-nek? Emlékszem, amikor vezettem Juan Pablo Montoya 2004-es autóját, sok szempontból úgy érzem, hogy az volt az F1-es teljesítmény csúcsa. Minden egyes kanyarban megijesztett. Amikor elfordítottam a kormányt vagy ráléptem a gázpedálra, azt gondoltam, hogy ez engem ki fog nyírni!”

1995 óta egyre nehezebbek az F1-es autók: a jelentős súlynövekedést a hibrid rendszer és a tankolás betiltása okozza

Chandhok úgy vélte, a Forma-1-nek „ijesztőnek” kellene lennie, de rámutatott, hogy az autók túl nehezek, már 743 kg-ot nyomnak. „A 2004-es autó 605 kg volt, ez 138 kg különbség, körülbelül 5-6 másodperc a köridő terén. Érezhető, hogy az autó lustább a kanyarokban, azt érezni, hogy lassabban reagál” – visszhangozta az aktív versenyzők panaszait.

A köridők visszaesését nagyobb leszorítóerővel és nagyobb kerekekkel kompenzálták, így megkönnyítették a versenyzők dolgát.”  

Az indiai pilóta kíváncsian várja a 2021-es szabályok életbe lépését, mert az új regulák megalkotásakor kiemelt figyelmet kapott az, hogy lehessen versenyezni az autókkal, de Chandhok szerint nehezebbé is kéne tenni a vezetést. Kifogásolta, hogy a hagyományosan megterhelő Szingapúri Nagydíjon is csak annyit izzadnak a versenyzők, mint bárki más a környéken.  

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK