Társoldalunk:

Hamilton: A Ferrarit sínen húzzák, míg én a kanyart is alig látom

2020.01.06. 16:51

Noha tavaly is mindent megnyert, a Mercedes nem lankadhat, ha az idén is meg szeretné szerezni mindkét világbajnoki címet. Lewis Hamiltonnak van is egy tippje, hogy miben kell előrelépniük ahhoz, hogy hozzák a Ferrari szintjét.

Abban teljes az egyetértés a Forma-1-ben, hogy tavaly a Mercedesé volt a legjobb autó, amellett tehát, hogy a pályán hozott döntésekben is felülmúlták a Ferrarit, a világbajnoki címhez kellő munkaeszköz is Lewis Hamilton és Valtteri Bottas kezében volt a legélesebb. Akadnak azonban olyan területek, amelyeken a hatszoros világbajnok érzése szerint fejlődniük kell, hogy elérjék a vörösök szintjét. Hamilton emellett úgy véli, neki is folytatnia kell az elmúlt években bemutatott fejlődést, amelynek köszönhetően manapság már jobban érti az autót mint ezelőtt.

Nem minden területen volt olyan jó a tavalyi Mercedes, mint a FerrariForrás: Daimler AG/LAT Images

A tavalyi szezon előtti teszteken a szakértők nemcsak a köridők, hanem a pálya mellett végzett megfigyelések alapján is meg voltak győződve arról, hogy a Ferrari lesz az a csapat, amelyet le kell győzni annak, aki világbajnok akar lenni 2019-ben.

És valóban, az SF90-es olyan volt Barcelonában, mintha sínen húzták volna, miközben a Mercedes idegesen táncolt a kanyarokban, különösen időmérős körön. Ez aztán az ausztráliai szezonnyitóra sem változott, a Ferrari azonban hiába tűnt könnyen vezethetőnek, a tempója már messze elmaradt az Ezüstnyilakétól.

A W10-es idegesebb viselkedése aztán a teljes évre megmaradt, ami azt mutatja, hogy lenne még min csiszolni Brackley-ben. „Még vannak olyan alapvető fontosságú dolgok, amelyek nem tökéletesek – ismerte el Hamilton az Auto Motor und Sportnak. – Például az autó huplikon és kerékvetőkön mutatott viselkedése nem túl lenyűgöző. Amikor a Ferrari fedélzeti kamerás felvételeit nézem, hogy Vettel miként megy át a kerékvetőkön, azt látom, hogy az ő autója sokkal nyugodtabb. Az én autóm annyit mozog, hogy néha a kanyart is alig látom."

Hamilton persze hozzátette, hogy a legtöbb területen ők a jobbak, ezért is lettek világbajnokok. Az egyik ilyen a gumikezelés, ami James Allison technikai igazgató szerint mostanra a legnagyobb fegyverük lett. A szakember szintén az AMuS-nak adott interjúban nem győzte dicsérni a csapat mérnökeit, azonban Hamiltonnak is kijár a dicséret, mivel ő is igyekszik kivenni a részét a gumik megértéséből.

Saját elmondása szerint Hamilton egyre jobban tisztában van a technikai részletekkelForrás: AFP/Boris Horvat

„A menetdinamikát évről évre jobban értem, minél többet beszélgetek a mérnökökkel. A gumik megértése egyre nehezebb, igazán lenyűgöző, hogy mennyi mindent kell érteni hozzá, a fékek hőmérsékletét, gumihőmérsékletet, guminyomást. A mérnökeink hihetetlenül okosak, fényévekkel okosabbak nálam, viszont ők nem tudják kiszámolni azt, amit én csinálok az autóban. Különböző hullámhosszon vagyunk, mégis együtt kell dolgoznunk. A kulcs az, hogy megértessem velük, mit tudnak hasznosítani a visszajelzéseimből."

Tavaly Hamilton nem igazán hozta az időmérőkön, amit korábban megszokhattunk tőle, mindössze öt pole pozíciót szerzett, ugyanannyit, mint csapattársa, Valtteri Bottas. Ennek oka részben az volt, hogy nem jutott dűlőre a gumik előkészítésével a mér körre. „Versenykörülmények között elég gyorsan megértettem a tavalyi autót. Bahreintől kezdve tudtam, hogy miként kezeljem a gumikat a versenyen, az időmérőn azonban a szezon végéig nem tudtam száz százalékban elsajátítani ezt – vallotta be a hatszoros világbajnok. – Vannak pillanatok, amikor az ember azt hiszi, hogy mindent ért, majd megérkezik a következő versenyre, és megint minden más. Változik az aszfalt, az év során megjelennek olyan huplik, amelyek korábban nem voltak ott, az ember próbálja megérteni, hogy a gumi miként reagál a különböző aszfalttípusokra. Ez a művészet. Jobban szeretnék elmélyedni abban, hogy miként fejlődik fel a tapadás egy adott körben."

A mérnökök munkája mára a gumikezelésben is sokkal fontosabb, mint 10 évvel ezelőttForrás: Daimler AG/© Daimler AG/Steve Etherington

Természetesen a csapat munkája nélkül Hamilton sem menne semmire, ezt ő is elismeri, valamint tudja, hogy egy versenyzőnek muszáj a lehető legtöbbet tudnia a dolgok technikai hátteréről. Hogy mekkora a változás ezen a téren, arra egy példát is felhozott még F1-es pályafutása elejéről. „Többről van szó, mint puszta érzésekről vezetés közben. Nem feltétlenül csak számokról, hanem a kapcsolat megértéséről. Manapság kevesebb a hiba, mert annyi tapasztalat áll minden mögött. Egy egész csapat foglalkozik a gumikkal, miközben 2008-ban a McLarennél erre volt egy ember. Akkoriban megesett, hogy túl magas guminyomással mentünk egy versenyen."

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK