Társoldalunk:

A Mercedes elárulta, mi lett az igazi fegyvere az utóbbi években

2020.01.04. 12:24

James Allison, a Mercedes Forma-1-es csapatának technikai igazgatója kifejtette, melyik az a mindennél fontosabb terület, amelyen az elmúlt években rengeteget dolgoztak, mára sokkal jobbak benne, mint azelőtt, ez pedig a mezőny fölé emeli őket.

Nem nagyon lehet manapság olyan területet találni a Forma-1-ben, amelyen ne a hat év alatt hat egyéni és hat konstruktőri világbajnoki címet nyerő Mercedes lenne a legjobb. James Allison, a csapat technikai igazgatója az Auto Motor und Sportnak adott interjúban azonban kiemelt egyet, amely kulcsfontosságú a csillagos márka sikereiben.

A tavalyi szezonban a motorerő, ezáltal pedig az egyenesekben mutatott tempó volt az egyedüli, amelyben nem a Mercedes vitte a prímet, ezen a téren a Ferrari a mezőny fölé nőtt. Mindez azonban vajmi kevés volt ahhoz, hogy felvegyék a versenyt a nagy riválissal. Allison rávilágított a miértekre.

A Mercedes egy területet kivéve mindenben jobb volt a FerrarinálForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Clive Mason

Az utóbbi évek Forma-1-ében – különösen a Pirelli-korszak 2011-es kezdete óta – rengeteg szó esik a gumikról és azok megfelelő használatráról. A tavalyi szezonban kisebb palotaforradalom tört ki amiatt, hogy több csapat úgy érezte, az abroncsok gátolják a szoros versenyeket, mivel a 2019-es változattal többeknek is igencsak meggyűlt a baja. A Pirelli ígéretet tett, hogy az idei évre orvosolja a problémákat, szélesíti a gumik működési tartományát és a túlzott kopás ellen is tenni fog. Ebből végül nem lesz semmi, a csapatok a decemberi abu-dzabi teszt után ugyanis úgy döntöttek, hogy maradnak a 2019-es változatnál.

Hogy ez jó hír-e a Mercedesnek, vagy sem, majd az idei szezon során kiderül, az állandóság mindenesetre esélyt adhat azoknak a csapatoknak a felzárkózásra, akik tavaly nem, vagy csak túl későn jöttek rá a gumik titkára.

James Allison, a Mercedes technikai igazgatója ugyanis amondó, csapatának ezen a téren sikerült akkorát fejlődnie, amivel biztosította a sikerszéria folytatását.

„Manapság a legfontosabb, hogy a legtöbbet kihozzuk a gumikból, legyen szó bármelyik idényről – szögezte le az AMuS-nak. – Szerencsések vagyunk, hogy kiváló mérnökök dolgoznak a csapatunkban, akik pontosan ezt a tudást és megértést hozták magukkal. A legnagyobb fejlődés, amit ez a csapat az elmúlt két-három évben elért, hogy az autót úgy fejlesztette, hogy jobban kezelje a gumikat. Mindig is gyors autónk volt, manapság azonban jobban bánik a gumikkal, mint ezelőtt. Ezért nincs már az a yo-yo effektus a kivételesen jó és a rossz versenyhétvégék között. Tavaly nem is volt akkora visszesésünk."

Allison szerint sikersorozatuk első éveiben nem voltak igazán jók a gumikezelésben, más területeken meglévő fölényüknek köszönhetően azonban így is nyerni tudtakForrás: NurPhoto/Hasan Bratic/Photoshot/NurPhoto/Hasan Bratic

Allison úgy érzi, a Mercedes kezében valódi „fegyverré vált" a jó gumikezelés, ezért jelenleg saját csapatának adná a legnagyobb esélyt arra, hogy beletalál a gumik működési tartományába egy adott versenyhétvégén, majd a körülmények változására reagálva végig ott is tud maradni. A technikai igazgató úgy érzi, nekik sikerült a legjobban megérteniük, hogy miként hatnak a 2019-es gumikra a tavaly bevezetett aerodinamikai szabályok, amiért a szakembereik érdemelnek elismerést.

A gumikezelés során fontos szempont, hogy egy autó mekkorra leszorítóerőt képes előállítani, ezáltal milyen gyorsan képes felmelegíteni az abroncsokat, ha egyáltalán a megfelelő működési tartományba tudja hozni azokat. Tavaly a Ferrari, különösen a szezon első felében kimondottan szenvedett a lassú és középgyors kanyarokban, csak kereste a gumik megfelelő működtetésének módját. Paddock-szerte hangoztatott elmélet, hogy a vörösök hatékonyabb, jobb légellenállású koncepció mellett döntöttek, ami végül zsákutcának bizonyult, a maximális leszorítóerejük nem érte el például a Mercedesének szintjét, ezért voltak lassabbak a kanyarokban.

James Allison azonban tévesnek minősítette azt a nézetet, hogy a Ferrari tudatosan a hatékonyabb, míg ők tudatosan a nagyobb leszorítóerőt előállító koncepció mellett döntöttek.

A technikai igazgató szerint az a leghatékonyabb autó, amelyik a leggyorsabb, azaz a legjobb egyensúlyt találja meg a légellenállás és a leszorítóerő között, ez pedig nekik sikerült.

A Mercedes nem szándékosan tette le a voksát a nagyobb leszorítóerő mellett, egyszerűen csak azt az utat választotta, amelyikkel gyorsabbá tudta tenni az autójátForrás: AFP/Toshifumi Kitamura

„A hatékonyság a lehető legkisebb energiabefektetéssel elért eredmény. Mindannyian egy szabálycsomag köré építjük az autót. A célunk, hogy versenyeket nyerjünk. Az az autó, amelyik nyer, a leghatékonyabb a mezőnyben, efelől nincs kétség. Az elképzelés, amely szerint van egy leszorítóerőn alapuló megközelítés, illetve egy másik, amelyik csak a hatékonyságot tartja szem előtt, rossz. Nem hajszoljuk bármi áron a leszorítóerőt. Az autó kialakításának minden részletét figyelembe vesszük, hogy gyorsabbá tegyük. Ha ettől nőni fog a légellenállás, akkor annak a változtatásnak annyi leszorítóerőt kell eredményeznie, hogy össszességében gyorsabb legyen tőle az autó."

A technikai igazgató úgy véli, a szezon második felére azért gyorsult a Ferrari, mert a fejlesztéseiknek köszönhetően növelni tudták az autójuk leszorítóerejét, a kanyarokban azonban így sem tudták utolérni a Mercedest, a gumikezelésük pedig szintén kicsit elmaradt az Ezüstnyilakétól, ami a versenytávon jelentett igazán hátrányt.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK