Van olyan autó, amivel Vettel egyszerűen nem tud mit kezdeni

Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari
Ferrari's German driver Sebastian Vettel drives during the first Formula One practice session in Melbourne on March 15, 2019, ahead of the Formula One Australian Grand Prix. (Photo by Asanka Brendon RATNAYAKE / AFP) / -- IMAGE RESTRICTED TO EDITORIAL USE - STRICTLY NO COMMERCIAL USE --
Vágólapra másolva!
Mint minden Forma-1-es pilótának, Sebastian Vettelnek is megvan a maga vezetési stílusa, amelyet bizonyos mértékig képes az autójához igazítani, van azonban, ami már neki is túl sok, miközben más pilóták mesterien kezelik, amivel szemben ő tehetetlen.

Sebastian Vettelt sokszor éri az a vád, hogy csak azért tudott négy világbajnoki címet nyerni, mert a Red Bull tökéletesen passzolt egyedi vezetési stílusához. Azzal együtt, hogy ez a kijelentés a dolgok túlzott leegyszerűsítése, azt a Motorsport Magazinnak adott interjúban a négyszeres világbajnok is elismerte, hogy vannak bizonyos beállítások és viselkedési típusok, amelyekkel egyszerűen nem tud mit kezdeni. Vettel tavaly rendkívül sokat szenvedett az alapvetően elhibázott koncepciójú SF90-essel, többet, mint csapattársa, Charles Leclerc. Különösen az év első felében gyűlt meg a baja a kocsival a rutinos pilótának, többször is úgy nyilatkozott, hogy nincs meg a kellő magabiztossága vezetés közben.

Melbourne-be érve a Ferrari hirtelen sokkal rosszabb helyzetben találta magát, mint amilyenben az előszezoni teszteken volt Forrás: AFP/Asanka Brendon Ratnayake

A tavalyi Ferrarinak – különösen a szezon első felében – a hátsó része nem volt kimondottan stabil, valamint a lassú kanyarokban hajlamos volt alulkormányzottá válni, ami szöges ellentétben állt Vettel preferenciáival.

A négyszeres világbajnok egy bizonyos ponton túl ugyanis nem tud mit kezdeni az alulkormányzott autóval, miközben a jelenlegi mezőnyben is akadnak olyanok, akiket ez nem zavar.

„A hátsó tengely stabilitásának szempontjából nézve az autónak nem kell teljesen az aszfalthoz ragadnia, mivel nem szeretem az alulkormányzottságot. Van néhány versenyző, akik teljesen másként látják ezt. Talán könnyebb most expilótákról beszélnem,

– utalt a 2008 végén visszavonult skótra Vettel. – Úgyhogy itt vannak ezek a versenyzők, akik tudják ezt kezelni, nekem viszont olyan hátsó rész kell, ami egy bizonyos ponton stabil marad, amikor bemegyek a kanyarba, de összességében a túlkormányzottságot preferálom, mert akkor meg tudok tenni bizonyos dolgokat az autóval, amitől gyorsabb leszek."

Az előszezoni teszteken még azt csinálta a Ferrari, amit Vettel elvárt tőle Forrás: NurPhoto/Xavier Bonilla/NurPhoto/Xavier Bonilla

Külön fájó volt Vettelnek tavaly, hogy a szezon előtti teszteken még remekül érezte magát a 2019-es Ferrariban,

a gondok az első futamon, Melbourne-ben kezdődtek, utána pedig hónapokba telt megtalálni a megoldást.

„Nagyon jó egyensúllyal kezdtünk, emiatt mondtam, hogy annyira jó érzés volt vezetni az autót az év elején. Úgy tűnt, hogy az első futamon ezt elveszítettük és időbe telt visszanyerni. Értünk el fejlődést, külünösen a beállításokkal, úgyhogy szórakoztató volt visszatérni Barcelonába a versenyhétvégén. A fő különbség a tesztekhez képest a pálya és a levegő hőmérséklete volt, ez elég nagy és jelentős differenciát jelentett. Sokat tanultunk az út során, akadtak gondjaink itt-ott."

Az első teszthéten a Ferrari az idény toronymagas esélyesének tűnt, míg a másodikon felzárkózott hozzá a Mercedes. Ez annak volt köszönhető, hogy a címvédő egy alapautóval kezdte a tesztelést és csak a második hétre pakolta fel a kocsira a legfrissebb fejlesztéseket. „Az első hét kimagasló és biztató volt a számunkra, míg a második már sokkal szorosabb a többiekhez viszonyítva. A felhajtás ezzel együtt megmaradt, mert az emberek nagyon izgatottak lettek az első hét után, aztán pedig nem akarták elhinni. Különösen kívülről volt ez igaz, mivel mi szorosabb állásra számítottunk.

Ugyanakkor semmi kiemelkedő nem volt, amire azt mondhattuk volna, hogy itt egyértelműen valami nincs rendben az autóval."

Ahogy a teszteken feszegetni kezdték az SF90-es határait, elkezdtek jönni a problémák Forrás: NurPhoto/Xavier Bonilla/NurPhoto/Xavier Bonilla

Az első futam után hónapokon át tartó szenvedés következett, mialatt a Ferrari igyekezett úrrá lenni a gondjain. Vettel viccesen meg is jegyezte, elgondolkodtató az a pillanat, amikor az autó eleje és a hátulja sem tapad eléggé. „Ezeknek a problémáknak a kiküszöbölése mindig kompromisszumot jelent.

– utalt arra, hogy nem feltétlenül végezték a legjobb munkát az autó tervezésével. – Végső soron minden a folyamatos változtatásról szól annak érdekében, hogy a legjobb legyen az egyensúly. Valahol van egy tapadási határa az autónak, nem lehet egyre több és több leszorítóerőt elérni. Mi jól találtuk ezt meg, de három-négy hónappal később kiderült, hogy a jobb egyensúly ellenére sem vagyunk eléggé versenyképesek."