Bővíteni akarják a mezőnyt, de csak működőképes csapatokkal

Forma-1, Ausztrál Nagydíj, vasárnap, rajt
Motorsports: FIA Formula One World Championship 2019, Grand Prix of Australia, Start, #77 Valtteri Bottas (FIN, Mercedes AMG Petronas Motorsport), #44 Lewis Hamilton (GBR, Mercedes AMG Petronas Motorsport), #5 Sebastian Vettel (GER, Scuderia Ferrari Mission Winnow), #33 Max Verstappen (NLD, Aston Martin Red Bull Racing), | usage worldwide
Vágólapra másolva!
Jean Todt, az FIA elnöke úgy véli, 12 csapat lenne az ideális létszám a Forma-1-ben. Chasey Carey, a száguldó cirkusz elnök-vezérigazgatója kizárólag versenyképes, pénzügyileg stabil istállókat szeretne látni.

Az elmúlt hónapokban több vállalattal kapcsolatban is felvetődött, hogy szeretnének csatlakozni a Forma-1 mezőnyéhez. Jean Todt, az FIA elnöke kijelentette:

a Nemzetközi Automobil Szövetség álláspontja szerint a rajtrácsnak 12 istállóból kellene állnia.

Chase Carey, az F1 elnök-vezérigazgatója egyetértett a francia sportvezetővel, de leszögezte, a bővítés nem minden esetben hat pozitívan a sportágra.

Tavaly többször is felmerült, hogy a jövőben esetleg új istállóval növekedne a mezőny létszáma. Előbb a Panthera nevű ázsiai cégről, majd pedig egy spanyol csapatról jelentek meg olyan hírek, hogy beszállnának a száguldó cirkuszba, utóbbi ráadásul állítólag már a menedzsmenttel is tárgyalt.

Jean Todt és Chase Carey is szívesen látna új, működőképes csapatokat Forrás: AFP/Miguel Medina

Todt elárulta, ő és Carey már több potenciális jelentkezővel is kapcsolatba került, de egyik sem győzte meg arról, hogy képes lenne hosszú távon fennmaradni. A francia sportvezető kijelentette, örülne, ha lenne megfelelő háttérrel rendelkező vállalat, mert az FIA szeretné 12 csapatosra bővíteni a mezőnyt.

– idézi az Abu-Dzabiban elhangzott szavait a Crash.net. – Persze a Forma-1 tíz csapattal is jól működik, de ez lenne az ideális létszám.

Todt ugyanakkor elképzelhetőnek tartja, hogy a Liberty Mediának és a már jelenlévő istállóknak nem érdeke a bővítés.

„A csapatoknak és a sportágba rengeteget invesztáló Libertynek is van egy bizonyos értéke. Ha pedig újabb alakulatnak adunk utat, akkor számolniuk kell némi veszteséggel” – magyarázta.

Jelenleg 10 csapat és 20 húsz allkotja a rajtrácsot Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

Carey egyetértett abban, hogy normális esetben 12 csapat jobb lenne, mint a jelenlegi 10, de úgy véli, mindezt nem szabad mindenáron erőltetni. „Tizenkét működőképes istállóra van szükségünk, mert az jobb, mintha tizen lennének” – szögezte le.

2010-ben a HRT, a Lotus Racing (később Caterham), valamint a Virgin (később Marussia, majd Manor) is csatlakozott az F1-hez, de olyannyira nem voltak versenyképesek, hogy a három alakulat összesen két alkalommal tudott pontot szerezni. Ráadásul pénzügyileg sem álltak stabil lábakon, így bemutatkozásuk után hét évvel mér egyik sem volt a mezőny tagja. Az F1 vezetése ezt mindenképpen el akarja kerülni, így igyekeznek megfelelő alapokat teremteni a bekerüléshez.

Szavazzon!

Ön szerint szüksége van a Forma-1-nek a jelenleginél több csapatra?

A tíz éve csatlakozó csapatok közül a Caterham öt, a HRT pedig három szezont bírt Forrás: AFP

„Az egyik legfőbb célunk, hogy egy csapat létrehozása és birtoklása a jelenleginél ígéretesebb üzlet legyen – folytatta Carey. – Persze az elsőszámú feladatunk a versenyzés javítása és a kiszámíthatóság csökkentése, de rögtön utána az következik, hogy mindezt mások számára is vonzóvá tegyük.”

A Forma-1 vezére arról is beszélt, hogy a potenciális jelentkezők a mostaninál kedvezőbb pénzügyi szabályokat akarnak. Fontos például, hogy a díjazás igazságosabb legyen.

Emellett olyan rendszerben szeretnének működni, ahol a hangsúly nem a kiadások mennyiségén van, hanem az a fontos, hogy a meglévő pénzt milyen hatékonysággal költik el. Előbbire az új Concorde-egyezmény fog választ adni, amiről már folynak a tárgyalások. Utóbbira pedig jó, de legalábbis előremutató megoldás lehet a 2021-ben bemutatkozó költségvetési plafon.