A Mercedes nem tart az új szabályoktól

Forma-1, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas, Osztrák Nagydíj
Mercedes AMG's British driver Lewis Hamilton steers his car during the qualifying session of the Austrian Formula One Grand Prix in Spielberg on June 29, 2019. (Photo by JOE KLAMAR / AFP)
Vágólapra másolva!
Azt gondolhatnánk, hogy a Forma-1 jelenlegi legjobb csapata akkor örülne, ha minden szabály változatlan maradna, mert így megőrizhetné az előnyét. A Mercedesnél azonban azt mondják, pont az ellenkező a helyzet, ezért is várják a száguldó cirkusz 2021-es reformjait.

A 2021-es reformok, noha még csak az idei USA Nagydíj előtt jelentették be őket, kapnak hideget és meleget is, akadnak, akik szerint a topcsapatok előnye csak tovább fog nőni amiatt, hogy 2020-ban rengeteg pénzt költenek majd az átállásra, míg mások szerint a 2021-es technikai regulákkal is vannak problémák. Másként gondolkodnak a Mercedesnél, James Allison technikai igazgató a lehetőséget látja a szabályváltoztatásokban arra, hogy a csúcson maradjanak, és további világbajnoki címeket tegyenek hozzá az utóbbi években megnyertekhez.

A Mercedesnél a lehetőséget látják a 2021-es reformokban arra, hogy tovább gyarapítsák a trófeagyűjteményt Forrás: AFP/Joe Klamar

A 2014-es szezon óta a 2021-es lesz a legnagyobb horderejű technikai szabályváltozás a Forma-1-ben, még nagyobb is, mint az öt évvel ezelőtti volt,

a sportszabályzat és a pénzügyi feltételek változásával együtt pedig a száguldó cirkusz történetének legnagyobb reformjáról beszélhetünk. Így gondolja ezt James Allison, a Mercedes technikai igazgatója is, aki örül mindennek.

„A Forma-1-ben eltöltött 29 évem során egyértelműen ez a legnagyobb reform, a komoly változások pedig komoly kihívást jelentenek – nyilatkozta az Auto Motor und Sportnak. – Mérnökként így kell látnunk a dolgokat, inkább lehetőségnek, mint kockázatnak. A szabályokat speciális okból alkották olyanra, amilyenek. Csapatként nekünk az a dolgunk, hogy azoknak megfelelően a lehető leggyorsabb versenyautót építsük. Úgy tekintünk a 2021-es szabályokra, mint egy korai karácsonyi ajándékra."

Noha közel sem történt akkora változás a tavalyiról az idei évre, mint fog 2020-ról 2021-re, az aerodinamikai szabályokat azért így is jelentősen átírták. Alkalmazkodni a Mercedesnek sikerült a legjobban a szélesebb első és hátsó szárnyhoz, mivel lehetőségként tekintett az idei szezonra is ahhoz, hogy növelje fogyni látszó előnyét.

Eléggé bíztunk benne, hogy mi és az embereink a lehető legtöbbet kihozzák a lehetőségekből az aerodinamika és a menetdinamika terén."

James Allison (jobbra) nem gondolja, hogy a 2021-es szabályok megkötnék a mérnökök kezét Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Charles Coates

A 2021-es változásokkal kapcsolatban olyan kritika is érte a szabályalkotókat, hogy bizonyos területek fejlesztéseinek befagyasztásával túlságosan megkötik a mérnökök kezét. Erre azért van szükség, hogy a csapatok ne tudjanak olyan fejlesztéseket eszközölni, amelyekkel belenyúlnak a 2021-es autók alapkoncepciójába, amely arra épült, hogy könnyebb legyen velük követni az elöl haladót. Allison ezzel együtt nem aggódik amiatt, hogy ne találnának módot a fejlődésre.

A Forma-1 olyan, mint egy katonai tábor, amelyben a szabályok jelentik a határokat, vagy az őröket, nekünk pedig azokon belül kell boldogulni" – magyarázta a technikai igazgató, aki azt is bevallotta, hogy külsőre nem tetszenek neki a 2021-es autók, de ez csak az ő egyéni problémája.