Társoldalunk:

A Ferrari még most sem érti, hogy mi történt vele a szezon előtt

2019.12.11. 09:03

Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke állítja: a mai napig nem találták meg az okát a téli tesztek és a 2019-es szezon kezdete közötti rejtélyes visszaesésnek. Szerinte akkor sem lettek volna világbajnokok, ha minden esélyüket kihasznáták volna az idén.

A téli tesztek után egyáltalán nem olyan szezonról álmodott a Ferrari, mint amilyen végül kerekedett a 2019-es idényéből. Rosszul sikerült koncepció, elszalasztott győzelmek, hibák sorozata, és újabb vereség a Mercedestől.

Mattia Binotto, a Scuderia csapatfőnöke elárulta: még mindig nem jöttek rá, hogy hová tűnt a tesztelésen mutatott biztató formájuk a szezonnyitó előtt.

A svájci szakember úgy érzi, hogy akkor sem lettek volna világbajnokok, ha belövik a kihagyott ziccereket.

A téli teszteken még úgy tűnt, a Ferrarit kell utolérnie a Mercedesnek, és nem fordítvaForrás: NurPhoto/Joan Valls/Urbanandport

A vörösöknek valóságos sokk volt a melbourne-i idénynyitó, hiszen a téli tesztek után mindenki őket tartotta az esélyesnek, ehhez képest a Mercedes kijózanító vereséget mért rájuk. Hamarosan kiderült, hogy az SF90-es konstrukció egyszerűen nem termel elég leszorítóerőt. A nyári szünetig versenyt sem tudtak nyerni, utána viszont zsinórban három győzelmet arattak, addigi két pole pozíciójuk mellé pedig további hatot szereztek, noha Mexikóban ez csak Max Verstappen büntetésével jött össze. Arra a kérdésre, hogy mi változott a szezon első feléről a másodikra, Binotto így felelt: „Ez elég egyszerű, jobb lett az autó. A téli tesztek után ígéretesebbnek tűnt a helyzet, a kocsi azonban nem volt elég gyors. Még mindig nem értjük, hogy mi történt a téli tesztelés és Melbourne között. Látszólag visszaléptünk egyet, miközben a többiek fejlődtek. Ezután lépésről lépésre találtunk egyre több leszorítóerőt. Ennyi a titok."

Spában és Monzában segítette a Ferrarit az autója karakterisztikájának fekvő pálya, Szingapúrban azonban a semmiből nyert, miután bevetett egy átfogó fejlesztési csomagot. Binotto elismeri, hogy ez áttörést jelentett, minden problémát azonban nem oldott meg. „A szingapúri fejlesztés volt a legfontosabb építőkocka, de nem az egyetlen. Mindemellett az autó egyensúlyát is jobban értettük. A szingapúri fejlesztések meghozták az extra leszorítóerőt, ami fontos volt amiatt, hogy javítsunk a kanyarsebességen. Azután sem a miénk volt a leggyorsabb autó, ami különösen a versenyeken volt nyilvánvaló."

Szingapúrban szó szerint a semmiből arattak kettős győzelmetForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Clive Mason

A három topcsapat teljesen más koncepció szerint építette az autóját, a Ferrarié volt a leghatékonyabb az egyenesben, ami az erős motor mellett a jó légellenállásnak is köszönhető. Michael Schmidt, az AMuS újságírója azt tudakolta Binottótól, hogy a jó megoldás a három koncepció közötti arany középút megtalálásában rejlik-e, mire a csapatfőnök kijelentette: a jó koncepció az, amivel a Mercedes rendlekezett. A Mercedesé a tökéletes koncepció, az övék volt a legjobb autó, ennélfogva megnyerték mindkét világbajnoki címet. Mi híján voltunk a leszorítóerőnek, a mai Forma-1-ben pedig ez mindennek az alapja. Hatékony autónk volt, ez azonban nyilvánvalóan nem volt elég."

A szezon második felében a Ferrarik az időmérők rémévé váltak, különösen a nyári szünet utáni versenyeken tűnt úgy, hogy nincs ellenfelük egyetlen körön.

A kanyarokban azonban még mindig nem volt meg a kellő leszorítóerő, noha Binotto elmondása szerint az 5 tizedes hátrányukat 2 tizedre csökkentették ezen a téren

úgy, hogy a beállításokkal is más utat követtek, amitől lassultak az egyenesekben. Az azonban soha nem volt a céljuk, hogy az időmérőre állítsák be az autót, mondván az első rajtsor kibérlése után majd az élről tudják kontrollálni a versenyt. Egyetlen körön a friss gumik által nyújtott extra tapadás elfedi az aerodinamikai hiányosságokat, ezért azonban vasárnap fizetjük meg az árat a magasabb gumikopással – utasította el Binotto a feltevést, hogy az időmérőre hegyezték volna ki az autót, majd azt is cáfolta, hogy a pole megszerzése fontosabb, mint a jó versenytempó. – Ez nem működőképes, és soha nem is volt ez a tervünk. Ahol a miénk volt a leggyorsabb autó szombaton, ott különböző kompromisszumokkal kellett együtt élnünk vasárnap. A célunk az kell, hogy legyen, hogy a miénk legyen a leggyorsabb autó vasárnap."

Bahreinben Leclerc nyerhetett volna, ha a technika nem hagyja cserbenForrás: AFP/Andrej Isakovic

Előfordult olyan is, hogy az övék volt a legjob autó a futamon – emlékezzünk például a Bahreini Nagydíjra – mégsem tudtak nyerni, valamint olyan is, hogy az időmérőn elkövetett hiba miatt esélyt sem adtak maguknak arra, hogy a győzelemért csatázzanak, miközben a tempójuk alapján akár arra is képesek lehettek volna. Binotto azonban úgy véli, akkor sem lettek volna világbajnokok, ha minden esélyüket kihasználják. „Nem hiszem [hogy ebben az esetben megnyertük volna a vb-címet]. Való igaz, hogy sokkal több futamot nyerhettünk volna, a világbajnoki címhez azonban a leggyorsabb, egyben a legmegbízhatóbb autóra van szükség. Nekünk egyik sem volt meg. Ugyanakkor nem vagyunk messze, csökkentenünk kell a különbséget, ami megvalósítható."

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK