Társoldalunk:

Lefagyott a Forma-1 Abu-Dzabiban, ami Bottas dobogójába került

2019.12.03. 11:24

Valtteri Bottast minden bizonnyal csak egy szerverhiba akadályozta meg abban, hogy az utolsó rajthelyről felállhasson a pódiumra. A DRS csak a 18. körtől kezdve működött, és ez azt eredményezte, hogy a finn versenyző többet időzött egy-egy riválisa mögött. Elemzés.

A két héttel korábbi brazíliai futammal ellentétben az Abu-dzabi Nagydíj nem tartogatott óriási izgalmakat. Lewis Hamilton simán nyert, Max Verstappen a műszaki hiba ellenére pedig ugyancsak nagyobb megerőltetés nélkül ért célba mögötte. A 3. helyen végző Charles Leclerc-t kis híján megelőzte a mezőny végéről rajtoló Valtteri Bottas, és alighanem a DRS meghibásodása nélkül ez meg is történt volna.

Már a hétvége előtt lehetett tudni, hogy a finn versenyzőnek motorcserére lesz szüksége, és ezzel túllépi a megengedett limitet, így a mezőny végére kerül. Azt lehetett sejteni, hogy a Mercedes erőfölényének köszönhetően a 6. pozícióig könnyedén fel fog tudni zárkózni, azonban onnantól kezdve minden az aktuális erőviszonyokon és a körülményeken múlott.

Bottas a rajtrács végéről kis híján felállhatott a dobogóra – GalériaForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Clive Mason

A szabadedzések után már látszott, hogy a Mercedes a hétvége toronymagasan legjobb autója. Az Ezüstnyilak egy körön és – ami Bottas esetében sokkal fontosabb – a versenytempót illetően is felülmúlták a Ferrarit és a Red Bullt. Ez szombatra és vasárnapra sem változott, így Hamilton győzelme egy pillanatig sem volt kérdéses, csapattársa pedig a 4. helyen ért célba, kevesebb mint 1 másodperccel Leclerc mögött.

A futam elején nem lehetett használni a DRS-t

Normális esetben egy versenyen a 3. körtől kezdve lehet használni az állítható hátsó szárnyat (DRS) a pálya kijelölt pontjain, amennyiben egy pilóta 1 másodpercen belül követi az előtte autózót. Az Abu-dzabi Nagydíj 4. körében azonban a versenyirányítás elérhetetlenné tette annak használatát, és utólag visszanézve látszik, hogy már az előző körben sem nyíltak a hátsó szárnyak.

A verseny után kiderült, mindezt egy szerverhiba okozta, aminek következtében bizonytalanná vált, hogy az autókhoz a valós adatok jutnak el. Emiatt fennállt a veszély, hogy a hátsó szárnyak a pálya más részein is nyithatóvá válnak.

„Az adatkiszolgáló összeomlott – nyilatkozta a leintés után Michael Masi, az F1 versenyigazgatója. – Annak ellenére, hogy az időmérés még működött, azonnal üzemen kívül helyeztük. Csak azután állítottuk vissza, hogy megbizonyosodtunk, újra működik, méghozzá a megfelelő adatokkal.”

Bottas DRS nélkül nem tudta megelőzni Hülkenberget – GalériaForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Mark Thompson

Masi hozzátette, időbe telt, mire rájöttek a probléma forrására, és helyreállították azt, addig pedig nem akarták megkockáztatni, hogy ismét elérhetővé tegyék a DRS-t. Az ausztrál versenyigazgató szerint nehéz megmondani, mi lett volna, ha az állítható hátsó szárny a probléma felfedezése után is használható marad.

Nem lehetett volna korlátlanul igénybe venni – szögezte le. – Inkább nem szeretnék belegondolni a lehetséges következményekbe, mindenesetre az óvintézkedés az volt, hogy teljes mértékben üzemen kívül helyezzük.”

Bottasnak könnyedén meg lehetett volna a dobogó

A DRS-t végül a 18. körben lehetett újra használni, ezalatt pedig Bottas többször is beragadt az előtte autózó mögé.  Először Lance Stroll mögött töltött el két kört, mielőtt harmadik alkalommal meg tudta előzni. Antonio Giovinazzit és Kevin Magnussent rögtön sikerült átugrania, de Sergio Pérezzel ugyancsak meggyűlt a baja, hiszen a mexikói versenyzőt csak a negyedik kísérlete során gyűrte le.

A 15. körben utolérte Nico Hülkenberget, de a búcsúzó német pilótát már nem tudta DRS nélkül megelőzni. Bottasnak az volt a szerencséje, hogy az állítható szárny újra működésbe lépett, így pedig már könnyedén átlépett a Renault versenyzőjén, és innentől kezdve egészen a kerékcseréig tiszta pályán mehetett.

Érdemes megnézni, mi lett volna, ha a DRS-t a szokásoknak megfelelően, a 3. körtől lehet használni! Persze semmit nem szabad száz százalékos biztonsággal kijelenteni, de az adatok alapján lehet élni bizonyos feltevésekkel. Ha Bottasnak a két Racing Pointot és Hülkenberget is sikerül megelőznie az első adandó alkalommal – ami a Mercedes erőfölénye miatt igencsak valószínű -, sokkal többet autózhatott volna zavartalan körülmények között.

Hamilton és Bottas első etapjának köridői (az első és az utolsó körüket kivéve)Forrás: Sebők Máté

Már az is szembetűnő, hogy a Renault átugrása után mennyit tudott javulni: a 17. körben még 1:45-ös időt ment, a következőben (ekkor történt az előzés) már 1:43.384-et. A 19. körben még nem tudott jelentősen javítani, de utána kivétel nélkül 1:42 másodperc alatt teljesített.

Ebből kiderül, hogy a finn pilóta sokkal gyorsabb is lehetett volna, ha nem forgalomban kell autóznia. Nyilvánvalóan nem lehet pontosan megmondani, hogy a DRS hiányával mennyit bukott, de ha összehasonlítjuk a Bottas és Hamilton által futott köröket, kaphatunk egy hozzávetőleges értéket.

Az egyszerűség kedvéért vizsgáljuk meg a verseny azon szakaszait, amikor a 30 éves pilóta beragadt valamelyik riválisa mögé. Ha összeadjuk a három alkalmat, összesen 8 ilyen kört kapunk, és ezek alatt Hamilton több mint 20 másodperces előnyt autózott ki csapattársával szemben.

Bottas és Hülkenberg Abu-Dzabiban - GalériaForrás: Daimler AG/LAT Images

A második szabadedzésen futott versenyszimulációk alapján feltételezhető, tiszta pályán Bottas is hasonló tempóra lett volna képes. Ezek alapján szinte biztosan kijelenthető, ha nem lép fel a DRS-sel kapcsolatos technikai hiba, Bottas felállhatott volna a dobogóra, hiszen a végén így is kevesebb mint 1 másodperc választotta el a 3. helyezett Leclerc-től.

A finn versenyzővel kapcsolatban az is érdekes kérdés, hogy büntetése nélkül lett volna-e esélye a győzelemre. Miután megelőzte Hülkenberget, hét kör telt el Hamilton bokszkiállásáig, és az elsőt leszámítva vagy Bottas volt a jobb, vagy pedig lényegében azonos köridőt futottak.

A finn versenyző három körrel csapattársa után cserélt kereket, és ezután már hasonló tempóban autóztak. A verseny utolsó szakaszában Bottas valamivel gyorsabb volt, de egyrészt ő egy kicsivel frissebb gumikat használt, másrészt Hamilton vélhetően már spórolt. Utóbbit az is alátámasztja, hogy a végén azért még megfutotta a verseny leggyorsabb körét.

Bottas kis híján a másik Ferrarit is megelőzte a végén – GalériaForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Mark Thompson

Természetesen lehetetlenség megmondani, hogy Bottas büntetése nélkül melyik Mercedes-pilóta zárta volna győzelemmel az idényt, de az egész hétvégén látottak alapján valószínűleg az, aki az első kör után előrébb van.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK