Vágólapra másolva!
Bár jobb lett volna úgy végignézni az Abu-dzabi Nagydíjat, hogy Charles Leclerc esetében nem motoszkál az emberek fejében, hogy az eredményétől függetlenül kizárhatják a verseny után, Michael Masi versenyigazgató szerint nem volt más választásuk.

A szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon a brazil futam után ismét egy olyan szituáció állt elő, hogy a nézők nem tudhatták, a valós végeredménynek megfelelő pilótákat látják-e a dobogón vagy sem. Történt ugyanis, hogy a Ferrari a futam előtt nem ugyanannyi üzemanyagot tankolt Charles Leclerc autójába, mint amennyiről az FIA-nak ilyenkor kötelező jelleggel jelentést tett, így már a rajt előtt tudni lehetett, hogy vizsgálat vár a vörösökre, aminek végén akár ki is zárhatják őket. Michael Masi versenyigazgató elmondta, hogy hiába szereztek már a rajt előtt 48 perccel tudomást a maranellóiak vétségéről, már semmit sem tehettek azért, hogy a verseny előtt pont kerüljön az ügy végére.

Leclerc úgy ment végig a szezonzárón, hogy senki nem tudta, meg is tarthatja-e a helyet, ahol végez Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Clive Mason

Soha nem szerencsés, ha egy adott futamon a befutónál látott végeredmény nem egyezik meg a hivatalos sorrenddel, és a nézők csak utólag értesülnek arról, hogy valójában mi is lett a verseny eredménye. Ennél egy fokkal rosszabb, ha már a futamot is úgy kell végignézniük, hogy tudják, az adott pilótát – függetlenül attól, hogy mit csinál a verseny alatt – utólag lehet, hogy kizárják. Ez történt Abu-Dzabiban, ahol Charles Leclerc és a Ferrari végül megúszta pénzbírsággal az eltérést az üzemanyagmennyiségben, mivel nem a technikai szabályzat, hanem az idei szezon előtt kiadott technikai direktíva ellen vétett.

Michael Masi versenyigazgató később részletesen is elmagyarázta, hogy miért nem volt lehetőség a korábbi döntéshozatalra. Az FIA 48 perccel a rajt előtt adta közzé, hogy a Leclerc autójában található üzemanyagmennyiség a méréseik szerint nem egyezik meg azzal, amit a Ferrari leadott.

Mindez csak néhány perccel a rajtprocedúra kezdete előtt történt, az autók 40 perccel a rajt előtt hagyják el ugyanis a bokszutcát, hogy felálljanak a rajtrácsra.

A versenyigazgató azt mondta, „nagyon könnyű" azt sugallni, hogy a döntési folyamat lehetett volna gyorsabb is, a valóságban azonban képtelenség lett volna teljeskörű vizsgálatot lefolytatni még a rajt előtt.

Már nem tudták volna a rajt előtt lefolytatni a vizsgálatot Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Mark Thompson

„Van egy folyamatunk, amin végig kell mennünk, ez pedig eléggé hosszadalmas azért, hogy megadjuk a lehetőséget az adott csapatnak prezentálni a saját álláspontját” – nyilatkozta Masi, majd kitért arra is, hogy az üzemanyagmennyiség ellenőrzését sem tudják korábban megtenni, csak azután, hogy a futam előtt az autókat feltöltötték.

Öt perccel azelőtt, hogy kinyitott a bokszutca, nem volt már elég idő beidézni embereket, meghallgatni mindegyiküket és korrekt módon kezelni az esetet."

Masi elmondta azt is, hogy miként zajlik egy ilyen ellenőrzés. „Az üzemanyagot súly alapján mérjük, véletlenszerű ellenőrzésekkel. Lemérjük az autót, majd kiszívják belőle az üzemanyagot, majd ismét lemérik az autót. A különbség adja ki, hogy mennyi üzemanyag volt benne" – mondta a versenyigazgató, aki arról is szót ejtett, hogy a hivatalos rajtrácsot, amit legtöbb esetben már 2 órával a rajt előtt közzétesznek, azért csak 36 perccel a lámpák kialvása előtt adták ki, mert a felügyelőknek végig kellett mennie azon, hogy mi a pontos teendő Leclerc esetével.