Társoldalunk:

Szavazással dőlhet el, hogy megtartják-e a 2020-ra tervezett gumikat

2019.11.15. 10:51

A csapatok megegyeztek, hogy megvárják a szezonzáró futam utáni gumitesztet a 2020-as gumikról szóló döntéssel, amennyiben pedig azután is akadnak olyanok, akik inkább megtartanák az idei abroncsokat, szavazással fognak dönteni.

Az idei F1-es gumik korábban rengeteg kritikát kaptak a csapatoktól, mivel sokkal nehezebb boldogulni velük, mint a tavalyi verzióval. Mostanra azonban változott a helyzet, és könnyen elképzelhető, hogy 2020-ban is a jelenlegi specifikációt fogják használni. Ehhez a tízből hét csapat beleegyezésére van szükség.

Ennek oka, hogy a két héttel ezelőtti USA Nagydíj pénteki napján a pilótáknak lehetőségük volt kipróbálni a Pirelli jövő évre tervezett C4-es keverékű abroncsait, a szabadedzések után azonban a versenyzők szinte egyöntetűen kifejezték a tapadáshiány miatti nemtetszésüket.

Könnyen lehet, hogy mégsem vetik be élesben a Pirelli 2020-as konstrukciójátForrás: Glenn Dunbar / LAT Images/Motorsport Images

Az olasz gumigyártó azzal próbálta védeni a helyzetet, hogy az első gyakorláson rendkívül alacsony volt a hőmérséklet, amihez a csapatok nem alkalmazkodtak. Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója pedig hozzátette, ugyan az új abroncsoknak kisebb a tapadásuk, viszont kevésbé melegednek túl, ezáltal pedig nagyobb távot kibírnak a mostaniaknál.

A történtek után többen is szorgalmazták, hogy a következő idényre is maradjanak a jelenlegi abroncsoknál, de

az FIA végül megállapodott a csapatokkal, hogy erről a december 3-án és 4-én esedékes, Abu-Dzabiban tartott gumitesztek után döntsenek.

A szavazás időpontja vélhetően a teszt utáni héten lesz, hogy legyen idő az adatok elemzésére. A technikai szabályzat 12.6.1-es cikkelye kimondja, hogy az FIA-val egyetértésben a gumiszállítónak egy adott szezonban használt abroncsok konstrukcióját az előző év szeptember 1-jéig, míg a konkrét keverékeket december 1-jéig kell meghatároznia. Hacsak nincs biztonsági kockázat (ebben az esetben az FIA szezon közben is változtathat a gumikon), a csapatok 70%-os hozzájárulása kell a keverék megváltoztatásához a december 1-jei határidő után.

A kis- és középcsapatok nincsenek megelégedve a helyzettel, ugyanis az abroncsok nagy hatással vannak az autóra, főleg aerodinamikai szempontból. Mivel a 2020-as konstrukciónak nagyobb a futófelülete, az istállóknak két programot kell futtatniuk párhuzamosan, amit a kisebb költségvetéssel rendelkezők nehezebben tudnak megoldani.

Austinban senkinek sem tetszett a 2020-as abroncsForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Clive Mason

Sebastian Vettel az egyike azoknak a versenyzőknek, akik már az austini hétvége előtt is kipróbálhatták az új gumikat. A német pilóta örül, hogy van lehetőségük az újabb tesztelésre. Valószínűleg jó lesz, hogy adunk még egy esélyt – vélekedett. – Másfelől viszont vélhetően nem értük el a kitűzött céljainkat. A visszajelzések nem voltak túl pozitívak, de meg kell próbálnunk előrelépni.”

2021-től priorizálni fog a Pirelli

A Pirelli eddig minden évben megegyezett az FIA-val és az F1 menedzsmentjével és a csapatokkal, hogy a gumik tervezésekor milyen szempontokat kell figyelembe venniük, ezek az úgynevezett target letterben kerültek megfogalmazásra. Miután azonban úgy tűnik, hogy a 2020-as gumiknál kudarcot vallott ez a rendszer,

2021-től ezen a területen is a versenyzés minőségének javításán lesz a legnagyobb hangsúly, és ezt az olasz gumigyártónak is minden más fölé kell helyeznie.

„Ahelyett, hogy a kitűzött célok ugyanolyan fontosak lennének, mi elsősorban a legfontosabbakra fogunk koncentrálni, mint például a működési tartomány vagy a túlmelegedés csökkentése – magyarázta Mario Isola. – Ez azonban nem jelenti azt, hogy könnyebb dolgunk lesz, mivel a világosan megfogalmazott célkitűzéseket mindenképpen teljesítenünk kell. Ezeket persze mi is magunkénak érezzük, ami rendkívül fontos.”

2021-től jönnek a 18 colos kerekekForrás: Formula One Group

Romain Grosjean szerint az abroncsok túlmelegedése valóban kardinális kérdés, azonban a Pirellinek egyéb szempontokat is figyelembe kell vennie. A GPDA elnöke úgy véli, a Forma-1 követhetné a MotoGP példáját.

Mexikóban láttuk, amint közelebb kerül egy autó az előtte lévőhöz, a gumik egyszerűen megfőnek – nyilatkozta a francia versenyző. – Erről készítettünk egy hosszú beszámolót, amiben minden észrevételünk benne van. Reméljük, hogy a Pirelli a MotoGP útjára lép, és minden versenyre új gumit hoznak. Ha jónak találjuk, használjuk, ellenkező esetben nem.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK