Vettel: Más volt a szocsi csapatutasítás, mint a 2013-as malajziai

Forma-1, Malajziai Nagydíj, 2013, Vettel, Webber, Red Bull
Red Bull driver Mark Webber of Australia (R) leads his teammate Red Bull driver Sebastian Vettel of Germany during the Formula One Malaysian Grand Prix in Sepang on March 24, 2013. Vettel won the race, while Webber finished in second. AFP PHOTO / Philippe Lopez (Photo by PHILIPPE LOPEZ / AFP)
Vágólapra másolva!
Sokan a 2013-as Malajzai Nagydíjon történt balhéhoz hasonlították az idei Orosz Nagydíj eseményeit, Sebastian Vettel szerint azonban nem lehet összevetni azt, hogy Charles Leclerc-nek nem adta vissza a pozíciót azzal, hogy Mark Webbertől elcsente a győzelmet, mivel akkor teljesen más dolgok vezérelték.

Sebastian Vettelnek ebben a szezonban nem először kellett szembesülnie azzal, hogy nehéz helyzetbe kerül csapattársával szemben, de míg 2014-ben Daniel Ricciardóval csak az ausztrál jó teljesítménye miatt gyűlt meg a baja, Charles Leclerc-rel több visszás sziutációt is átélt a Ferrari által alkalmazott csapatutasítások miatt. A legkritikusabb ilyen helyzet az Orosz Nagydíjon következett be, amikor Vettel az előre megbeszéltek ellenére nem volt hajlandó visszaadni a pozíciót Leclerc-nek, később pedig elismerte, hogy nem volt korrekt, amit tett.

Sokan a német pilóta és Mark Webber között a 2013-as Malajziai Nagydíjon kialakult konfliktussal állították párhuzamba Vettel viselkedését. Akkor a Red Bull egyértelműen megmondta neki, hogy nem támadhatja a versenyt vezető ausztrált, ám ő az elhíresült Multi 21 kódra (a 2-es rajtszámú autónak az 1-es előtt kell célba érnie) fittyet hányva, kemény csatában megelőzte Webbert, és megnyerte a versenyt. Vettel hat évvel később is kiáll az igazáért, valamint nem tartja egyformának a mostani és az akkori esetet.

Szocsiban Vettel nem volt hajlandó elengedni Leclerc-t, a Ferrari végül a taktikával oldotta meg, hogy a monacói elölre kerüljön Forrás: AFP/Dimitar Dilkoff

„Az autóban ülve olykor nehéz mindent figyelemmel követni, mert nem láthatunk mindent. Úgyhogy a helyzettől függ. Nem hiszem, hogy be lehetne skatulyázni ezeket at eseteket úgy, hogy »neki igaza volt, ő meg tévedett.«" – nyilatkozta az Autosportnak a csapatutasításokról úgy általában, majd rátért a 2013-ban történtekre.

A malajziai balhé előéletéről tudni kell, hogy azt sokan Vettel bosszújának tekintik a 2012-es szezonzáró Brazil Nagydíjon történtekért, amikor Webber kétszer is agresszíven védekezett a német ellen, holott ő már nem volt versenyben a vb-címért, miközben Vettel még könnyedén elbukhatta volna azt Fernando Alonsóval szemben.

Inkább ez vezérelte akkor Vettelt, aki nem tartja összehasonlíthatónak az akkori esetet az idei, Orosz Nagydíjon történttel.

„Markkal más volt a helyzet, mivel évekig dolgoztunk együtt csapatként, án nem hiszem, hogy ez valami jól ment volna nekünk” – mondta Vettel.

Úgyhogy emiatt kissé más helyzet volt, de végtére is mindenki a maga dolgával törődik. Az embernek ki kell állnia magáért és azért, amit helyesnek tart. Hogy utána igaza volt-e vagy sem, az már egy másik történet."

Vettelt nem érdekelte, hogy a Red Bull pozíciója tartására utasította Forrás: AFP/Philippe Lopez

Ma is alapvető tulajdonságnak tartják egy valamirevaló pilótánál azt a fajta önzőséget, amivel adott esetben mindenki másénál előbbre helyezi a saját érdekeit,

Vettel szerint a modern Forma-1-ben ez a képesség azonban már kevésbé elengedhetetlen, mivel az F1 jobban csapatsport lett, mint régen volt.

„Ha összehasonlítjuk a mai kort a hetvenes, nyolcvanas és a korai kilencvenes évekkel, akkoriban a versenyző volt a főszereplő. Persze akkor is kellett köré egy csapat, manapság azonban szerintem sokkal nagyobb felelősséggel tartozunk a körülöttünk és mögöttünk dolgozókért, akik minket és a csapatot támogatják. Különösen a Ferrari esetében igaz az, hogy a csapat bárkinél fontosabb és nagyobb a versenyzőnél."