Társoldalunk:

A Ferrarit is meglepte, ami a nyári szünet után történt

2019.11.11. 08:47

A katasztrofális első félidő után a Ferrari az idei szezon második felére jelentőset lépett előre, Mattia Binotto csapatfőnök elmondása szerint még nagyobbat is, mint azt előzetesen várták.

Noha világbajnoki címet az idén sem sikerült nyernie, így is van, amire büszkék tudnak lenni a Ferrarinál, azok után ugyanis, hogy katasztrofálisan kezdték az idei évet, annak második felében dicséretes feltámadást mutattak be, amely során Mattia Binotto csapatfőnök szerint túl is szárnyalták az előzetes várakozásaikat. Ez részben a riválisok által sokat kritizált és továbbra is sok kérdést felvető erőforrásuknak köszönhető, amelyet szintén folymatosan fejlesztettek évközben, a nagy előrelépést azonban inkább az SF90-es kasztnijával érték el.

A téli tesztek pozitív eredményei után hidegzuhanyként érte a vörösöket, hogy a szezon első nyolc futamát a Mercedes nyerte meg, ráadásul ebből ötször kettős győzelmet arattak az Ezüstnyilak. Ez idő alatt világossá vált a Scuderiának, hogy autója hátrányt szenved a maximális leszorítóerő terén riválisához képest, alacsonyabb légellenállású koncepciója pedig nem hoz annyit a konyhára, mint amennyit a leszorítóerő miatt veszítenek. A nyár elején a maranellóiak nekifogtak korrigálni az autó hiányosságait, eleinte azonban úgy tűnt, ez nem igazán megy nekik, új padlólemezük bevetését például többszöri kísérletezés ellenére is versenyről versenyre halasztották. Aztán jött az áttörés.

Az USA Nagydíjon Vettel és Leclerc nem volt versenyképes, megbontva a nyári szünet óta kirajzolódó sormintátForrás: Rudy Carezzevoli@Callo Albanese

A nyári szünet után zsinórban öt pole pozíciót szereztek (Verstappen mexikói büntetésével hatot), Spában, Monzában és Szingapúrban pedig nyerni is tudtak. A javuló teljesítmény több tényezőnek köszönhető. „Végtére is mindez megmutatta, hogy némi leszorítóerő mennyit jelent az autó összteljesítményének szempontjából” – nyilatkozta Binotto az Autosportnak. Ezeken a gumikon az autó nagyon érzékeny a leszorítóerőre, emiatt pedig ha az ember egy kicsit is előrelép, nagyobbat fejlődik, mint amire számít. A fejlődésnek emellett a magabiztossághoz is köze van, mivel ha a versenyzők érzik, hogy nagyobb a tapadás, akkor az ő teljesítményük is jobb lesz. Összességében ezek azok a dolgok, amik segítettek."

Nem lehet elmenni szó nélkül a Szingapúrban bevetett átfogó aerodinamikai fejlesztési csomag mellett, az ugyanis óriási változást hozott, azóta a Ferrari szinte minden versenyen eséllyel indul harcba a győzelemért. Ha megnézzük a köridőben mérhető gyorsulást az azt követő versenyeken, az némileg felülmúlta a várakozásainkat" – utalt Binotto a szingapúri fejlesztések után tapasztalt fejlődésre.

Szingapúrban vált világossá, hogy már nem csak a gyors pályákon versenyképesekForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Clive Mason

Mindezek tükrében már érthető, de azért Binotto is elmondta, hogy a Ferrari feltámadása óta miért maradtak el a kritikák a Pirelli 2019-es abroncsaival kapcsolatban. Emlékezhetünk, hogy

az Osztrák Nagydíj idején a vörösök mindenáron vissza akarták hozni a 2018-as abroncsokat, most azonban azt sem tartanák ördögtől valónak, ha a 2020-as Pirellik lehangolóra sikerült austini tesztelése után jövőre is maradnának az idei abroncsok.

„Először is, mostanra kissé jobban megértettük az autónkat a beállítás és az egyensúly tekintetében, előreléptünk abban, ahogyan megközelítjük ezeket. Valamint a szingapúri aero-csomag is segített a gumikkal mind a működési tartományban tartással, mind a kopással. Végül pedig mindezek mellett magukat a gumikat is jobban értjük már egy kicsit, így pedig sikerül kiaknázni az autóban rejlő teljes potenciált, külünösen az időmérőn" – magyarázta Binotto, hogy miért nem szenvednek már az abroncsokkal.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK