Társoldalunk:

Hamilton tempóját látva lefagyhat a mosoly az ellenfelek arcáról

2019.11.02. 13:07

Hiába a nagy hideg, Austinban az időmérős és a versenytempó terén is a Mercedes kezdett a legjobban. Ez a szokásosnál is ígéretesebb képet fest a hatodik világbajnoki címére hajtó Lewis Hamiltonnak.

A júliusi Német Nagydíj óta nem jellemző, hogy Lewis Hamilton és a Mercedes egyértelműen a legnagyobb esélyesként érkezik egy nagydíj helyszínére, ettől függetlenül a brit pilóta megbízhatóan gyűjtögette a pontokat és olykor a futamgyőzelmeket, így Austinban szinte biztos, hogy vasárnap ismét világbajnokot avat a mezőny.

Noha jól ismert szabály, hogy nem érdemes jósolgatni, mielőtt leintik a mezőnyt a kockás zászlóval, Hamilton az elmúlt 30 versenyen mindig pontot szerzett, ezt a rekordot eddig csak ő maga múlta felül, 33 futammal. Most mindössze 4 pontra, vagyis egy 8. helyre van szüksége, de erre is csak akkor, ha Valtteri Bottas megnyerné az USA Nagydíjat, ahol eddig még a legjobb 4 közé se fért be soha.

Kemény gumikon Hamilton remekelt - GalériaForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Mark Thompson

Ráadásul, a pénteki eredmények Hamilton sikerét vetítik elő; az elmúlt hónapok eseményeit elnézve már az is meglepő, hogy a brit pilóta volt a leggyorsabb a második szabadedzésen, bár ehhez jól jött némi szélárnyék is Robert Kubicától, ami arra enged következtetni, hogy a csapatok ismét kénytelenek lesznek taktikázni az időmérőn. Ez a Ferrari számára hagyományosan ingoványos terep.

Hamilton viszont nem csupán az időmérős tempó terén, hosszabb etapokon is remekelt pénteken.

A lágy gumikon ugyan Bottas körátlaga jobb volt az övénél (1:39.278 és 1:39.569), de mindketten jobbat értek el a Red Bulloknál és a Ferrariknál, bár a különbség csak Charles Leclerc (1:40.070) és főleg Alexander Albon (1:40.688) esetében volt számottevő. Ezek az etapok azonban kevésbé reprezentatívak, mert Mexikóhoz hasonlóan várhatóan Texasban is hanyagolják majd a lágy gumikat.

A versenytempó terén a Mercedes tűnt a legjobbnakForrás: FOM

Leclerc a csapatrádión el is ismerte, hogy nem tudja hozni Hamilton tempóját, közepeseken viszont gyorsabbnak bizonyult Bottasnál (1:39.394 és 1:39.812), miközben a Mercedes pilótáját a Red Bullok is közrefogták (Verstappen 1:39.750, Albon 1:40.368). Keményekkel csak a két többszörös világbajnok ment hosszabb etapot, Hamilton 1:39.119-es átlaga sokkal jobb Vettel 1:40.536-os eredményénél.

A csapatokat meglepte, hogy a vártnál jóval hidegebb van Austinban, a barcelonai teszteket idézik a hőmérsékletek,  

éjszaka fagypont közelébe hűlt a levegő, és a Pirellit is váratlanul érte a helyzet, de Mario Isola szerint az abroncsok ilyen körülmények között is jól működtek, nem számottevő a szemcsésedés, viszont a lágy és a közepes keverék között a vártnál nagyobb a különbség, körönként 1 másodperc. A közepes és a kemény között szintén ez a nagyságrend, ez megfelel az előzetes becsléseknek.

Csak a Haas és a Racing Point nem használta a közepes keverékű gumit, a Red Bull a keményet hanyagoltaForrás: FOM

Fontos azonban figyelembe venni, hogy a hideg és a pálya nem igazán kihasznált jellege miatt további jelentős javulás várható a köridők terén, ráadásul a hőmérsékletek is emelkedni fognak egy kissé, így az erőviszonyok egyáltalán nincsenek kőbe vésve. Isola azt elismerte, hogy a lágy gumi igényli, hogy óvatosan bánjanak velük a pilóták.

Az istállók közül a Red Bull volt az egyetlen, ami egyáltalán nem tesztelte a kemény gumit,  

míg a Racing Pointnál és a Haasnál a közepeset hanyagolták. A brit istállónál erre nincs különösebb magyarázat, az amerikaiaknál Romain Grosjean balesete miatt mindössze egy teljes kört volt az autón a sárga jelzésű gumi, de a harmadik szabadedzésen ezt várhatóan pótolják. Számukra rossz hír, hogy a versenytempó terén Mexikó után Texasban is visszaestek a sereghajtó Williams szintjére.

A szokásos sorminta: lassú és közepes tempójú kanyarokban a Mercedes a legjobb és a Red Bull is veri a Ferrarit, gyors kanyarokban és az egyenesekben viszont az olasz autó a mérceForrás: FOM

Mérgesek lehetnek a Racing Pointnál is, mert egy félreértés miatt Sergio Pérez nem állt meg a mérlegelésen a második szabadedzés végén, majd kereket cseréltek az autóján, ezért automatikusan kizárták, és csak a bokszutcából rajtolhat majd vasárnap. Ez nagy csapás a számukra, mert a versenytempó terén szorosan ugyan, de jobbnak tűntek nagy ellenfelüknél, a Renault-nál.

Kisebb kavarodás jöhet a középmezőnyben, mert az egykörös tempó terén a Toro Rosso remekelt,  

hosszabb etapokon viszont a Haas és a Williams autóin kívül mindegyik középcsapat felveszi velük a versenyt, sőt gyorsabbak is tudnak lenni, a különbség azonban egyáltalán nem számottevő, jó gumi- és boksztaktikával a különbség ellensúlyozható. A sorrendet azonban várhatóan az él- és a középmezőnyben is a gumihasználat határozza majd meg, ahogy ezt Mexikóban is láthattuk.  

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK