Hamiltonnak igaza lehet, a Ferrarit nem az időmérőn kell legyőzni

Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Mexikói Nagydíj
MEXICO CITY, MEXICO - OCTOBER 25: Sebastian Vettel of Germany driving the (5) Scuderia Ferrari SF90 on track during practice for the F1 Grand Prix of Mexico at Autodromo Hermanos Rodriguez on October 25, 2019 in Mexico City, Mexico. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Egy körön Vettel verhetetlennek tűnik, de ő is pengeélen táncol a gyenge tapadás miatt. Mexikóban a gumikezelés fontosabbnak ígérkezik a pole pozíciónál.

Balettelőadássá változhatnak a Mexikói Nagydíj szombati és vasárnapi eseményei, ha bejönnek a versenyzők aggodalmai, és nem javul jelentősen a pálya állapota. Pechjükre, még az eső is lemoshatja a nagy gonddal felhordott gumiréteget az aszfaltról, így még nehezebb lehet bánni a gumikkal az alacsony légsűrűségű térségben.

Mexikóban hagyományosan nagy gondot okoz az autók vezetése, hiszen hiába mennek az autók a Magyar Nagydíjat idéző szárnyállásokkal, a leszorítóerő így is csak monzai szintű, ezért a pilóták kénytelenek nagyon óvatosan, a gumikat kímélve közlekedni lehetőleg úgy, hogy ne fékezzék el magukat, ezzel nagy károkat okozva az abroncsoknak.

Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Sergio Pérez, Racing Point, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Esteban Ocon, Mercedes-AMG Petronas, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Toto Wolff, Mercedes-AMG Petronas, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Charles Leclerc, Scuderia Ferrari, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Alexander Albon, Red Bull Racing, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Alexander Albon, Red Bull Racing, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo Racing, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Carlos Sainz, McLaren Racing, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Daniel Ricciado, Renault F1 Team, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Danyiil Kvjat, Scuderia Toro Rosso, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Alexander Albon, Red Bull Racing, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Nicholas Latifi, Williams Racing, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Nico Hülkenberg, Renault F1 Team, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Romain Grosjean, Haas F1 Team, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Daniel Ricciardo, Renault F1 Team, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Danyiil Kvjat, Scuderia Toro Rosso, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Charles Leclerc, Scuderia Ferrari, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Lando Norris, McLaren Racing, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Daniel Ricciardo, Renault F1 Team, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Charles Leclerc, Scuderia Ferrari, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Lance Stroll, Racing Point, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Sergio Pérez, Racing Point, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Leclerc, Ferrari
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Sainz, McLaren
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Christian Horner, Red Bull
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Franz Tost, Toro Rosso
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Leclerc, Laurent Mekies, Ferrari
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, mexikói szurkolók
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Andreas Seidl, McLaren
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Mattia Binotto, Ferrari
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Albon, Red Bull
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Fred Vasseur, Alfa Romeo
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Giovinazzi, Alfa Romeo
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Grosjean, Haas
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Otmar Szafnauer, Racing Point
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Ricciardo, Renault
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Alex Albon, Red Bull, baleset
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Alex Albon, Red Bull, baleset
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Alex Albon, Red Bull, baleset
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Alex Albon, Red Bull, baleset
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Alex Albon, Red Bull, baleset
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Alex Albon, Red Bull, baleset
Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Sergio Pérez, Racing Point, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Esteban Ocon, Mercedes-AMG Petronas, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Toto Wolff, Mercedes-AMG Petronas, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Charles Leclerc, Scuderia Ferrari, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Alexander Albon, Red Bull Racing, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Alexander Albon, Red Bull Racing, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo Racing, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Carlos Sainz, McLaren Racing, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Daniel Ricciado, Renault F1 Team, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Danyiil Kvjat, Scuderia Toro Rosso, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Alexander Albon, Red Bull Racing, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Nicholas Latifi, Williams Racing, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Nico Hülkenberg, Renault F1 Team, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Romain Grosjean, Haas F1 Team, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Daniel Ricciardo, Renault F1 Team, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Danyiil Kvjat, Scuderia Toro Rosso, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Charles Leclerc, Scuderia Ferrari, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Lando Norris, McLaren Racing, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Daniel Ricciardo, Renault F1 Team, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Charles Leclerc, Scuderia Ferrari, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Lance Stroll, Racing Point, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Sergio Pérez, Racing Point, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Leclerc, Ferrari
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Sainz, McLaren
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Christian Horner, Red Bull
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Franz Tost, Toro Rosso
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Leclerc, Laurent Mekies, Ferrari
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, mexikói szurkolók
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Andreas Seidl, McLaren
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Mattia Binotto, Ferrari
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Albon, Red Bull
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Fred Vasseur, Alfa Romeo
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Giovinazzi, Alfa Romeo
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Grosjean, Haas
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Otmar Szafnauer, Racing Point
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Ricciardo, Renault
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Alex Albon, Red Bull, baleset
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Alex Albon, Red Bull, baleset
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Alex Albon, Red Bull, baleset
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Alex Albon, Red Bull, baleset
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Alex Albon, Red Bull, baleset
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Alex Albon, Red Bull, baleset
Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Sergio Pérez, Racing Point, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Esteban Ocon, Mercedes-AMG Petronas, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Toto Wolff, Mercedes-AMG Petronas, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Charles Leclerc, Scuderia Ferrari, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Alexander Albon, Red Bull Racing, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Alexander Albon, Red Bull Racing, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo Racing, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Carlos Sainz, McLaren Racing, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Daniel Ricciado, Renault F1 Team, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Danyiil Kvjat, Scuderia Toro Rosso, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Alexander Albon, Red Bull Racing, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Nicholas Latifi, Williams Racing, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Nico Hülkenberg, Renault F1 Team, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Romain Grosjean, Haas F1 Team, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Daniel Ricciardo, Renault F1 Team, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Danyiil Kvjat, Scuderia Toro Rosso, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Charles Leclerc, Scuderia Ferrari, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Lando Norris, McLaren Racing, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Daniel Ricciardo, Renault F1 Team, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Charles Leclerc, Scuderia Ferrari, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Lance Stroll, Racing Point, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Sergio Pérez, Racing Point, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Leclerc, Ferrari
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Sainz, McLaren
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Christian Horner, Red Bull
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Franz Tost, Toro Rosso
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Leclerc, Laurent Mekies, Ferrari
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, mexikói szurkolók
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Andreas Seidl, McLaren
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Mattia Binotto, Ferrari
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Albon, Red Bull
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Fred Vasseur, Alfa Romeo
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Giovinazzi, Alfa Romeo
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Grosjean, Haas
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Otmar Szafnauer, Racing Point
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Ricciardo, Renault
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Alex Albon, Red Bull, baleset
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Alex Albon, Red Bull, baleset
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Alex Albon, Red Bull, baleset
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Alex Albon, Red Bull, baleset
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Alex Albon, Red Bull, baleset
Forma-1, Mexikói Nagydíj, péntek, Alex Albon, Red Bull, baleset

Nem is meglepő, hogy a pénteki nap során ismét a gumikezelés volt a központi téma a mezőnyben, pedig a Pirelli a tavalyinál keményebb keverékű abroncsokat hozott, de így is sokan panaszkodtak szemcsésedésre és kopásra, de Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója szerint ez nem meglepő az alacsony pályahőmérséklet és a gyenge aerodinamikai tapadás okozta csúszkálás miatt.

Carlos Sainz, a McLaren pilótája el is mondta, szerinte nem az a lényeg, hogy milyen keverékű gumikat használ a mezőny, hanem az, hogy a csúszkálás miatt könnyű kiesni az abroncsok működési tartományából,

ez pedig egy spirált indít el, mivel erősödik a szemcsésedés, és akár 3-4 másodperccel is elkezdenek romlani a köridők. Bár az élmezőnyben az egykörös tempó terén a Ferrari markáns előnyben van, ők és az ellenfeleik sem engedhetik meg maguknak, hogy ilyen szintű problémákkal szembesüljenek a hosszabb etapokon. Ezúttal a körátlagoknál is sokkal fontosabb lesz, hogy ki, mennyire tudja életben tartani az abbroncsait.

Gyorsan romlik a gumik teljesítménye Forrás: Gerse József - GPhirek.hu

Az egykörös tempó terén Sebastian Vettel fölénye körvonalazódott pénteken, ha így marad a helyzet, akkor ő a pole pozíció elsőszámú várományosa, de Charles Leclerc eredményeiben bőven akad még fejlődési lehetőség, így nem lenne meglepő, ha a két Ferrari ismét kisajátítaná az első sort, de ha ez nem sikerül, akkor sem kell aggódniuk, mert

a hosszú egyenesben szinte biztos, hogy képesek lennének legyorsulni a Mercedes és a Red Bull pilótáit is.

Ezt az F1 által kiadott tempóelemzés is alátámasztja: a várakozásoknak megfelelően a Ferrarik jelentős előnyben vannak az egyenesekben, de a lassú, közepes tempójú és gyors kanyarokban is kikapnak az ellenfelektől, így a Scuderia szempontjából kulcsfontosságú lehet, hogy az élen kezdjék a futamot, mert ha beragadnak, néhány kör alatt elhasználódhatnak az abroncsaik, és tapadás nélkül hiába jó a végsebesség, ha nem tudják majd átvinni azt az aszfaltra.

Egy hiba az időmérőn kihathat a futamra is

A forgalomban való autózás a gumik mellett a hűtés szempontjából is kedvezőtlen, minden csapat a lehető legnagyobb hűtőnyílásokat használ a karosszérián és a fékhűtők is maximálisak. A Renault gyári istállója és a McLaren szerint nincsenek problémáik a túlmelegedéssel, de versenykörülmények közepette szinte biztosan hallunk majd utasításokat, hogy a pilótáknak vissza kell fogniuk a hőmérsékleteket.

Az erőviszonyok is csalókák

Ráadásul, a versenyszimulációk eredményei ezúttal sem árulkodnak a Ferrari fölényéről: Valtteri Bottas a lágy gumikkal futott első 5 köre során 1:22.068-as átlagot tudott, Leclerc 1:22.812-t, Max Verstappen 1:21.711-et. Lewis Hamilton közepessel 1:21.583-at, Vettel 1:21.769-et. Ebből is látszik, hogy bár

egy körön gyors a lágy abroncs, gyorsan elhasználódik, így nem lehet majd nyújtani a piros jelzésű gumikkal futott etapot.

A Pirelli becslése szerint a lágy és a közepes abroncs között eleinte 0,9 másodperc a tempókülönbség, ez jó körökkel lehetővé teszi a Ferrarinak, hogy akár közepes keverékű gumikkal is bejussanak a Q3-ba (a Mercedesnél és a Red Bullnál a pénteki adatok alapján igyekezni kell ehhez), de tökéletes körökre van szükség, a legkisebb hiba esetén is arra kényszerülhetnek a csapatok, hogy bevessék a lágy gumikat is, ami nem csak az időmérős abroncs-allokációt, hanem a versenytaktikát is felboríthatja.

A csúszkálás nem tesz jót a gumiknak

Isola arra számít, hogy a közepes gumis rajt észszerű döntés lehet a csapatok számára, ez ráadásul nem is csak az élmezőnyt, hanem a középső szegmenst is befolyásolja. Szokatlan, de nem példátlan módon várhatóan azok járnak majd a legrosszabbul, akik lágy gumikkal bejutnak a Q3-ba a 7-10. helyen, a 11. pozícióból kezdő pilóta viszont már közepesekkel eredhet a nyomukba a futamon.

Ez azért is nagy kavarodást okozhat, mert a pénteki eredmények alapján a Toro Rosso, a Racing Point és a McLaren nagyon egykupacban volt, a Renault fél másodperccel mögöttük szerepelt, de a csapat szerint ígéretes hosszú etapokat teljesítettek, különösen Nico Hülkenberg lágy gumis köreit méltatták.

Érdekes színfoltnak ígérkezik, hogy a csapatok bevetik-e a futamon a kemény keverékű gumikat,

a szabadedzésen látottak alapján ezek tapadása jóval gyengébb, Alex Albon és Bottas is ezekkel pördült meg, de pont a finn pilóta etapja mutatott rá arra, hogy ez a keverék strapabíró, így jó eszköz lehet a bokszkiállások számának visszafogása érdekében. A Ferrari és a Red Bull viszont ki sem próbálta ezeket, bár utóbbi szerette volna, de Albon a baleset miatt nem szolgáltatott adatokat.

Bottas megpördülése kemény gumikon

A kemény gumik még a gyártónak is titokzatosak: Isola 0,6 másodperces tempókülönbséget mondott a közepeshez képest, de elismerte, hogy nincs elég információjuk ahhoz, hogy ezt pontosan megbecsüljék, ráadásul pénteken még nem lehetett tudni, hogy vasárnap milyen körülmények fogadják majd a pilótákat, így mindhárom gumikeverék meglepetéseket tartogathat a futamon.

Az biztosnak tűnik, hogy Hamiltonnak igaza lesz, és nem az időmérőn kell majd legyőzni a Ferrarit,

és ahogy a brit pilóta ki is emelte, az utóbbi versenyek során a rajtsorrend egyáltalán nem garancia a befutó eredményére. A Mexikói Nagydíj várhatóan nem a rajtnál fog eldőlni, hanem azon, hogy ki, mennyire találja meg az összhangot a gumikkal, mennyire tud úgy gyors lenni, hogy az etapjai vége előtt ne essen vissza drámaian a tempója.