Vágólapra másolva!
Elhárultak a komolyabb akadályok a Forma-1 2021-es szabályreformja elől, és a Ferrari is megtartja a pénzügyi és sportdiplomáciai kedvezményei egy részét. Austinban jöhet az új korszak bejelentése.

A Forma-1 iránt érdeklődők körében köztudott, hogy a sportág a tervek szerint 2021-től alaposan megújul, új technikai szabályok szerint kell majd építeni az autókat és jelentősen megváltoznak a gazdasági feltételek is, mivel a kereskedelmi jogok tulajdonosa, a Liberty Media kiszámíthatatlanabb küzdelmet és olcsóbb versenyzést szeretne a bevételek növelése érdekében.

A jogtulajdonos csapatát erősítő Ross Brawn saját kutatócsoportot verbuvált, hogy az F1 történetében először proaktívan kikísérletezzenek egy olyan szabályrendszert, amely révén az autók jobban tudják majd követni egymást, és elfogadtatták azt is, hogy 2021-től 175 millió dolláros költségplafont vezessenek be az F1-ben, igaz, ez alól sok költségtételt kivonnak majd.

Szélcsatornában is tesztelték az új F1-es autót Forrás: F1

A csapatok azonban a színfalak mögött zúgolódtak az új tervezet miatt, a Ferrari még azt is felvetette, hogy bevetik a történelmi vétójogukat, de a La Gazzetta dello Sport úgy értesült, hogy a múlt hét során Párizsban egyezségek születtek az istállók, az FIA és a Liberty Media között, így elhárulnak az akadályok, és

Austinban, az USA Nagydíj helyszínén az október 31-én esedékes határidő alkalmából ismertetik majd, hogy milyen lesz az F1 2021-től.

Ahogy ez már a múltheti ülésről is kiszivárgott, 2020-ra elvetették a kvalifikációs futamok ötletét, ami lehetséges, hogy csak a Liberty alkupozícióját javította, és átfésült változatban később újra napirendre kerülhet. A Motorsport Világtanács formális döntésétől eltekintve zöld utat kapott a 2021-es költségplafon, és megállapodtak a technikai szabályokról is.

A Ferrari elérte, amit akart Forrás: NurPhoto/Jose Breton/NurPhoto/Jose Breton

Utóbbi azért különösen fontos, mert a Ferrari az utolsó pillanatig érvelt az alkatrészek standardizálása ellen, és az olasz szaklap úgy tudja, sikerrel is jártak. Az FIA már korábban bejelentette, hogy elhalasztják a fékrendszerek alkatrészeinek egységesítését, holott már győztest is kiírtak az erre vonatkozó tenderen.

A kereskedelmi jogok tulajdonosa elérte azt is, hogy a három élcsapat körülbelül 15%-kal kevesebb jogdíjhoz jusson, ezt a pénzt a 4-6. helyezett kapja meg, de a 7-10. juttatása alig változik majd.

A Ferrari szempontjából győzelemmel ér fel az egyeztetés, mivel megtarthatták bónuszt, amit azért kapnak, mert az F1 eddigi összes szezonjában rajthoz álltak, és a szabályok megvétózásának lehetősége is megmaradt.

2021-től új korszak kezdődhet Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

A sportlap azonban úgy tudja, szigorúbb feltételek mellett használhatják csak a vétójogot, amennyiben az erőforrások, a sportág alapértékei vagy a pénzügyi feltételek úgy változnának, hogy az ártana a Forma-1 vagy a Ferrari imázsának, de ebben az esetben is csak az FIA Fellebbviteli Bíróságához fordulhatnak.

Amennyiben az olasz lap értesülései helyesek, a csapatok várhatóan újra elköteleződnek majd a Forma-1 mellett.

A lehetőség még adott, hogy valamelyik résztvevő úgy dönt, a következő szezon után nem folytatja a szereplést a sportágban, de a Liberty Media is megtehette volna, hogy az FIA segítségével átnyomja a szabályokat, a jogtulajdonos azonban inkább a lehető legszélesebb konszenzusra törekedett.