Társoldalunk:

A Mercedes szerint nem pontos a gumikopást jelző grafika

2019.10.17. 11:57

A csapat vezető versenymérnöke sem biztos abban, hogy honnan származott az adat, ami alapján megbecsülték a közvetítésben a Mercedes abroncsainak állapotát, mielőtt kihívták Hamiltont a bokszba.

Új funkciót vetett be a Forma-1 jogtulajdonosa a Japán Nagydíj közvetítése során, látványos grafikán, százalékos értékkel illusztrálták, hogy milyen egy adott autón lévő gumik (feltételezett) állapota. Az újítás az Amazon Web Services-t népszerűsítette, ami az idei szezontól valós idejű szimulációkat készít az F1 számára, amivel segítenék a nézőket, hogy értsék a verseny várható alakulását.

A gumikopással kapcsolatos újítás azonban zavart keltett, mert azt mutatta, hogy Lewis Hamilton autóján még 70%-os állapotúak az abroncsok, a Mercedes mégis kihívta őt kereket cserélni. Ez az anomália a csapat szokásos, futam utáni stratégiai kérdezz-felelek videójában is felmerült, de Andrew Shovlin szerint ők döntöttek jól, és nem a grafikának volt igaza.

Hamiltont másodszor is kihívták a bokszbaForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Dan Istitene

„Ez az érték talán abból származik, hogy a Pirelli megmondja a közvetítésnek, hogy szerintük meddig bírják az abroncsok, de minden autó más, és az is befolyásolja [az élettartamot], hogy milyen gyorsan vezeti a pilóta az autót. Mi sem tudjuk, hogy mennyi gumi van még, amíg célba nem érünk vagy le nem vesszük az adott szettet az autóról, és meg nem mérjük.”

A Mercedes vezető versenymérnök azonban elárulta, más adatok és visszajelzések jó döntésnek alapján jó döntésnek tűnt kihívni Hamiltont.

„Lewis autója kapcsán azt láttuk, hogy a köridők kezdenek visszaesni, eleinte 1 tizedmásodpercet vesztett körönként, aztán 3-at, és a rádión is jelezte, hogy a gumik kezdenek elkopni. Ez azt sugallta nekünk, hogy a gumik már túl vannak a legjobb állapotukon, mehetünk még tovább, de egyre lassabbak leszünk, és végül veszíteni fogunk.”

A Mercedesnél sem tudják, honnan jön ez az adatForrás: F1 TV

„Amikor döntenünk kellett, nem rendelkeztünk az összes autó összes adatával, de azt később láthattuk, hogy azoknak sikerült az egykiállásos verseny, akik nagyon elhúzták az első etapot. Sok autó akadt, ami 4-5-6 másodpercet is lassult, mert elkoptak az abroncsaik, és képtelenek voltak tapadást generálni.”

Miért hagyták kint Hamiltont?

Shovlinnak feltették azt a kérdést is, hogy miért hagyták kint hosszabb ideig Hamiltont az első etap során. A brit szakember szerint „az egyszerű válasz” az, hogy frissebb gumikat akartak adni pilótájuknak a futam végére a Sebastian Vettel elleni csatában, még akkor is, ha ez az összesített versenyidő során 2,5 másodperces veszteséget okozott.

A frissebb gumik viszont lehetővé teszik az előzést, mi erre építettünk. Hogy Lewis majd megelőzi Vettelt, de ez nem jött be”  

– összegzett Shovlin. – Ki kell elemeznünk, hogy miért, és javítanunk kell az autónkon, hogy könnyebb legyen vele előzni, mert a Ferrarit nagyon nehéz lehagyni. Az elmúlt versenyeken is láthattuk, hogy utolérjük őket, a futamon is gyorsabbak vagyunk, de nem tudjuk legyőzni őket, ha mögéjük érünk.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK