Vágólapra másolva!
Lewis Hamilton csak kicsivel később tudott lelkesedni a Mercedes Japán Nagydíjon bebiztosított, zsinórban hatodik konstruktőri világbajnoki címéért, mivel bosszantotta, hogy a csapat nem az optimális stratégiát adta neki a futamra. Toto Wolff csapatfőnök elismerte: fontolóra vettek egy másik stratégiát, azt azonban nem hagyták volna Hamiltonnak, hogy azzal előzze meg a később a győzelmet bezsebelő csapattársát.

Noha a Japán Nagydíjon a Mercedes történelmet írva megnyerte zsinórban hatodik konstruktőri világbajnoki címét, valamint visszavágott a Ferrarinak az időmérőn elszenvedett vereségért, mégsem volt minden tagja felhőtlenül boldog a szuzukai futam végén. Lewis Hamilton úgy érezte, hogy a csapat nem az optimális stratégiát alkalmazta nála, amivel elszalasztották a kettős Mercedes-siker esélyét, arról nem is beszélve, hogy neki is lett volna sansza célba venni a győzelmet. Toto Wolff elárulta, fontolóra vették, hogy az élmezőny többi tagjával ellentétben egy kiállásra állítják ötszörös világbajnokukat, de Hamiltonnak abban az esetben is át kellett volna adnia az első helyet Valtteri Bottasnak.

Hamilton nem volt éppen rózsás hangulatában az autóból kiszállva Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Dan Istitene

Az utóbbi versenyeken többször is láthattunk olyat, hogy az időmérőn elért helyezések, de legkésőbb az első kör végi sorrend meghatározta, hogy adott csapaton belül ki végez előrébb. A Mercedes esetében sem kell régre visszamennünk, elég csak emlékezni a Szingapúri Nagydíjra, amelyen Bottast azért fogta vissza a csapat a kerékcseréje után, hogy ne vágjon elé Hamiltonnak.

Gyakorlatilag a Japán Nagydíjon is már a rajtnál eldőlt, hogy hacsak nem történik valami rendkívüli, illetve nem képes a pályán jobb tempót autózva megelőzni, Hamilton nem fogja tudni elkapni Bottast.

A magas gumikopás miatt a topcsapatok pilótái két kerékcserével (Leclerc a leggyorsabb kör megfutása miatt iktatott be harmadik kiállást) teljesítették a versenyt, Hamiltont azonban a Mercedes négy körrel tovább kint hagyta az első kiállása előtt, mint Bottast, öttel, mint Vettelt, ami után többen azt hihették, hogy a Mercedes egy kiállást tervez világbajnokával, míg kettőt Bottasszal. Végül nem ez volt a helyzet, a csapattársa és Sebastian Vettel második cseréje után hat kör erejéig az élre álló Hamilton is kétszer ment ki a bokszba, ezzel elbukva az esélyét, hogy a közepes keverékű abroncsokat dédelgetve megtartsa az első helyet.

„Amikor az ember vezet, védi a pozícióját, amikor harmadik, akkor vállalhat több kockázatot. Mi védtük az első helyet Valtterivel és lassítottuk a versenyét, amint Sebastian kiállt a második kerékcseréjére” – magyarázta a Mercedes taktikáját Toto Wolff csapatfőnök a futam után.

Ugyanakkor mondhatjuk, hogy megszerezhettük volna a második helyet, Lewis második kerékcseréje 50-50%-os hívás volt."

A csapat nem hagyta volna Hamiltonnak, hogy a stratégia segítségével előzze meg Bottast Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Charles Coates

A Mercedes tehát elgondolkodott azon, hogy kint hagyja Hamiltont az élen, aki így Bottas mellett a szintén kétszer cserélő Vettelt is átugorhatja, végül azonban elvetették az ötletet. Fontos mondat volt Wolfftól, hogy a győzelmet így sem adták volna oda Hamiltonnak, mivel „nem játsszák ki" őt Bottasszal szemben.

– mondta Wolff, aki talán maga sem biztos benne, hogy mekkora eséllyel jártak volna sikerrel Hamiltonnál egy ilyen kéréssel. – Azt a döntést hoztuk, hogy kihívjuk egy friss szett gumiért, abban a helyzetben ezt gondoltuk a jó döntésnek."

Wolff szerint Hamilton akkor sem tudott volna egy kiállással végigmenni, ha még tovább nyújtják az első etapját, annyira hirtelen veszítettek tapadást az abroncsok.

Az ötszörös világbajnok ebben azonban már nem volt biztos, miként Sebastian Vettel is meglepődött futam közben, amikor a Mercedes másodszor is a bokszba hívta a címvédőt.

„Ha jobban óvtam volna a gumikat, akkor talán [sikerülhetett volna az egy kiállás]. – nyilatkozta Hamilton a verseny utáni sajtótájékoztatón. – Az első kiállásnál azt mondták, hogy kétszer cserélünk, mert magas a gumikopás. Ezért azt a feladatot kaptam, hogy próbáljam csökkenteni a távolságot Sebhez képest, ilyenkor pedig sokat kivesz az ember a gumikból. Úgy, ahogyan használtam az abroncsokat, kizárt dolog volt, hogy eljutok velük a verseny végéig. Azonban ha már az elejétől fogva az lett volna a feladat, hogy óvjam őket és nézzük meg, hogy sikerülhet-e, akkor másképp vezettem volna és lehet, hogy végig tudok menni."

Hamilton úgy érzi, talán képes lett volna kihúzni egy kiállással, ha jobban vigyázhat a gumikra Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Mark Thompson

Az első kerékcseréje után Hamilton ingerülten tudakolta a csapatától a rádióban, hogy mégis miért tartották kint öt körrel tovább – amivel rengeteg időt veszített – ha egyszer ugyanúgy két kiálláson van, mint az előtte haladók (mérnöke közölte vele a rádión, hogy nem tűnik valószínűnek az egy csere a magas gumikopás miatt).

Utólag elmondta, ha előre tudta volna, hogy annyit bukik, inkább hamarabb kiállt volna a bokszba.

„Ilyen esetben, amikor az ember visszatér a bokszból, és kétszer akkor a hátránya, mint azelőtt volt, az kétszer olyan frusztráló – magyarázta Hamilton. – Mivel ezt nem látom a kiállás előtt, nem is foglalkoztat, majd utána észreveszem, hogy buktam 10 másodpercet. Ilyenkor felteszem a kérdést, hogy »miért?

Vettel a 31., Bottas a 36., Hamilton pedig végül a 42. körben tudta le második, egyben utolsó kerékcseréjét. Miután a finn is kiállt, elkezdett aggódni amiatt, hogy csapattársa is ugyanígy fog-e tenni, mire a Mercedes biztosította, hogy Hamilton is két cserén van. „Amikor Lewis még nem jött ki a második kiállására, egy kicsit aggódtam, hogy a gumijai kibírják a verseny végéig, és meg tudja csinálni, mert elég nagy volt az előnye velem szemben. Ugyanakkor a közepes gumin volt, amelyen szerintem a végén nagyon szenvedett volna. Biztosra akartam menni, hogy mi a helyzet és mi fog történni [ezért kérdeztem rá]. Azon a ponton egy kicsit már spórolhattam a motorral a következő futamokra, ezért kérdeztem, hogy szükség van-e teljes gázon mennem, vagy játszhatok egy kicsit a biztonságra."

Hamilton előrebocsátotta, hogy a japán verseny nem lesz hatással a csapat és az ő kapcsolatára, minden megy tovább Forrás: Picture-Alliance/AFP

Hamilton végül utolérte jóval frissebb lágy gumijain a közepes abroncsokon haladó Vettelt, megelőzni azonban nem tudta, a Mercedesnek így nem sikerült kettős győzelemmel behúznia a világbajnoki címet.

Hamilton egyértelművé tette, hogy szerinte a csapat elrontotta a taktikáját, ezért nem jött össze a kettős győzelem,

ugyanakkor azt is jelezte, hogy meg fogják beszélni a dolgot, és tovább fognak lépni. „Ami történt, megtörtént. Természetesen le fogunk ülni, és meg fogjuk beszélni a mérnökökkel és a stratégákkal. Szerintem ma végezhettünk volna jobb munkát. Több alkalommal is volt már ilyen az idén, de akárhogy is, Valtteri elvégezte a munkát. Másképp kellett volna vezetnem a második etapban, el kellett volna nyújtanom, ameddig csak lehet...

Legalább a kettős győzelmet meg kellett volna szereznünk ma, az én stratégiám azonban nem volt optimális. Valtterinek természetesen az volt, de igen, sok ilyenkor a lehetséges forgatókönvy. Nagyon nagy előnyt épített ki az első etapban és nem kellett korán kiállnia, mert elég nagy volt az előnye. Engem Seb előtt kellett volna kihoznia a csapatnak, hogy elévághassak, de utólag már okosabb az ember. Gyakran az elöl haladó autó élvez előnyt a csapaton belül, mindig így cselekszünk, de jobb munkát is végezhetünk, hogy több kettős győzelmet érjünk el. Keményen fogunk dolgozni ezen, nincs probléma vagy bármi ilyesmi."

Később már a csapattal ünnepelt Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Dan Istitene

Toto Wolff együtt érző volt Hamiltonnal, valamint kifejtette, hogy mindkét fél megérti a másik álláspontját és indokait.

Mindketten megértjük a másik helyzetét. Lewis is tudja ezt, és teljes mértékben megérti. Nagyon nehéz meghozni a helyes döntést a pontok maximalizálásáért."