Társoldalunk:

Csak azért nem építik át a pályákat, mert levágják a pilóták a kanyarokat

2019.10.09. 12:31

Az F1 versenyigazgatója, Michael Masi kijelentette, az FIA csak akkor szokott módosítást kérni egy pályán, ha ez biztonságosabbá teszi a versenyzést. Az egykori Forma-1-es pilóta, Jean Alesi büntetné azokat, akik a bukótérben nem lassítanak drasztikusan.

Megszaporodtak a pályaelhagyásból adódó balesetek a Forma-1-es hétvégék programjában, elsősorban a nyári szünet óta. A Belga Nagydíj hétvégéjén halálos áldozatot követelő F2-es baleset történt (bár hasonlóra 2004-ben is volt példa ugyanott az F1-ben), és az aszfaltozott bukóterekkel övezett Sochi Autodrom is hívogatta a pilótákat a határok feszegetésére. 

Az Orosz Nagydíj hétvégéje során végig beszédtéma volt, hogy a 2-es kanyar bukóteréből hogyan kell visszatérniük a pilótáknak. Az F1-es nagydíjon Kevin Magnussen azért bukta el a futamon elért 8. helyét, mert nem megfelelően tért vissza a bukótérből. A Forma-2 sprintversenyén Nyikita Mazepin okozott óriási balesetet azzal, hogy megszegte az erre vonatkozó előírást.

A pályaelhagyás már tavaly is probléma volt az Orosz NagydíjonForrás: Getty Images/COATES/Coates

A Forma-1 versenyigazgatója a futamok után kijelentette, az FIA-nak számos szempontot figyelembe kell vennie, amikor egy esetleges módosítás felvetődik. Michael Masi nem említette, de az FIA alapvetően csak biztonsági kérdésekben kényszeríthet ki változtatásokat a pályákon, arra célzott, hogy a Szocsiban található 2-es kanyar ilyen problémákat a baleset ellenére sem vet fel.

Ha egy biztonságot érintő kérdésről van szó, abból nem engedünk, nem kötünk semmilyen alkut

– nyilatkozta a Racer.com-nak. – Ebben a tekintetben viszont egyik pályán sem akad probléma" – vélte. Masi hozzátette, ilyenkor nemcsak a Forma-1, hanem más kategóriák mezőnyét is figyelembe kell venni, és adott esetben kompromisszumot kötni. Ami pedig a 2-es kanyart illeti, az FIA igyekszik minden olyan kérést teljesíteni, ami a pálya érdekeit szolgálja

A 2-es kanyar bukóterében a pilótáknak szigorú szabályokat kellett betartaniukForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Charles Coates

„Ha valami jól működik az F1-ben, vagy más együléses sorozatokban, az lehet, hogy például a GT-versenyeken egyáltalán nem használ – folytatta. – Ezért kell mindig a teljes képet vizsgálnunk, és kis lépésekben gondolkozni. A 2-es kanyaron pedig évről évre végeztek apró átalakításokat, és ha a pálya üzemeltetőivel közösen úgy látjuk, hogy ez mindenkinek a hasznára válik, akkor a jövőben sem fogunk elzárkózni ettől.”

Alesi büntetné azokat, akik nem lassítanak

A szocsi hétvége Forma-2-es sprintversenyén Nyikita Mazepin és Macusita Nobuharu szenvedett hatalmas balesetet, miután az orosz pilóta szabálytalanul tért vissza a bukótérből. Az incidens miatt Mazepin 15 helyes rajtbüntetést kapott a következő futamra. Jean Alesi, egykori Forma-1-es versenyző szerint ennek soha nem szabadna előfordulni.

„Ha egy pilóta kisodródik a pályáról, inkább veszítsen 2-3 pozíciót, de a Szocsiban látott esetnek nem szabad megtörténnie – nyilatkozta az Autosportnak. – Egyikük szabályosan, a bójákat megkerülve tért vissza, míg a másik úgy döntött, megy tovább egyenesen. Ezután bekövetkezett a baleset.”

Alesi szerint a pilótáknak drasztikusan lassítaniuk kellene a bukótérbenForrás: NurPhoto via Getty Images/Emmanuele Ciancaglini/NurPhoto/Emmanuele Ciancaglini

A francia expilóta szerint a versenyzőknek az eredeti sebességük felére kellene lelassítaniuk, amikor elhagyják a pályát. A szabály megszegését pedig rendkívül szigorúan büntetné.

Ha egy nagysebességű, mondjuk 250 km/h-s kanyarról beszélünk, akkor 120-130 km/h-ra kellene lelassítani. 100 km/h-ról pedig 40-50 km/h-ra

– jelentette ki. – Ha nem tartják be, akkor bokszutcai indulással vagy a futam esetében áthajtással büntetném őket.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK