Társoldalunk:

Egy összetört telefon története - így tért vissza Szato majdnem az F1-be

2019.09.18. 10:56

Szato Takuma neve vélhetően a mai napig sok Forma-1-rajongónak ismerősen cseng, a mindössze 164 cm magas japán pilóta nevéhez megannyi emlékezetes megmozdulás fűződik a száguldó cirkuszban. Azt azonban máig homály fedte, hogy 2009-ben mennyire közel volt hozzá, hogy újra F1-es pilóta legyen. Sőt, valójában az is lett, de csak pár órára.

Szato Takumát az első olyan japán Forma-1-es pilótának tartották, akinek valós esélye van versenyre kelni a Forma-1-es élmezőnnyel, és akár még futamokat, esetleg világbajnoki címet is nyerhet. Ez végül nem valósult meg, F1-es karrierje alatt dobogóra is mindössze egyszer állt a 2002-ben, a Jordan színeiben brit Forma-3-as bajnoki címmel a zsebében bemutatkozó, majd 2004-ben és 2005-ben a BAR-Hondánál, ezután pedig a Super Agurinál versenyző pilóta.

A ma már 42 éves Szato végül 2008-ban, a Super Aguri csődjével szorult ki a száguldó cirkuszból, és azóta sem tért oda vissza, vélhetően már nem is fog. Bő fél évvel utolsó nagydíja, a 2008-as barcelonai futam után azonban felcsillant a remény, hogy folytatódhat királykategóriás karrierje, mégpedig a Toro Rossónál. Pár órára újra Forma-1-es versenyzőnek érezhette magát, akkor azonban érkezett egy telefon.

Szato 2008 novemberében egy barcelonai teszten a Toro Rosso színeibenForrás: Getty Images/2008 Getty Images/Mark Thompson

Az azóta az IndyCarban versenyző, a 2017-es Indy 500-at megnyerő Szatoról a japán Racing on magazin készített különkiadást, az Autosport web ebből szemezgetve közölt egy eddig ismeretlen részletet a japán versenyző karrierjéből. A 2008-as szezon után a hónapok óta versenyzői ülés nélkül levő Szatót tesztelni hívta a Toro Rosso, három teszten is részt vett,

majd 2009. január 28-án Franz Tost csapatfőnök közölte vele, hogy az övé az egyik ülés 2009-re. Csakhogy mindez végül mégsem így lett.

„Soha nem felejtem el a napot, az volt a születésnapom. Franz Tost felhívott és azt mondta, »gratulálok, isten hozott, mostantól a versenyzőm vagy!« Majd öt órával később visszahívott, »ne haragudj Takuma, kaptam egy telefonhívást Ausztriából...« A falhoz vágtam a telefonomat" – idézte fel a történteket Szato.

Akkoriban az volt a Red Bull indoklása, hogy a 32 éves Szato az életkora miatt nem illett a képbe a bikások juniorprogramjában nevelkedett fiatalokra építeni igyekvő istállónál, és inkább a 21 éves Sébastien Buemit választották a már 2008-ban is a Toro Rossónál vezető, 30 esztendős, négyszeres Champ Car-bajnok Sébastien Bourdais mellé.

A Toro Rosso 2008-as, már slick gumikon futó autójában a novemberi barcelonai tesztenForrás: Getty Images/2008 Getty Images/Mark Thompson

A Racing on Szato visszaemlékezései alapján azonban más megvilágításba helyezi a történetet, azt állítva, hogy a Red Bullnál a fiatal Buemi élvezett előnyt, a tőle várható szintet már 2008-ban sem hozó Bourdais-val nem számoltak komolyan. Miután a teszteken Szato nemcsak a franciánál, hanem a fiatal svájcinál is gyorsabb volt, a bikások nem akarták kockára tenni juniorprogramjuk hitelességét azzal, hogy a japánnal eresztik össze Buemit, ezért inkább a nála lassabb Bourdais-é maradt az ülés, aki mellesleg a szezon végéig sem húzta, a Magyar Nagydíj előtt lecserélték a 19 éves Jaime Alguersuarira.

Szato ezután már sosem került az F1-es visszatérés közelébe, 2010-ben inkább elment az IndyCarba, ahol azóta is versenyez, a 2017-es Indy 500-diadal mellett van még négy győzelme, a legjobb eredménye az összetettben a 2017-es nyolcadik hely, ezt azonban az idén felülmúlhatja, egy futammal a bajnokság vége előtt ugyanis hatodik a pontversenyben.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK