Megfigyelők segíthetnék elkerülni a monzai Vettel-Stroll balesetet

Forma-1, Olasz Nagydíj, Vettel, Stroll, Ferrari, Racing Point
MONZA, ITALY - SEPTEMBER 08: Lance Stroll of Canada driving the (18) Racing Point RP19 Mercedes spins with Sebastian Vettel of Germany driving the (5) Scuderia Ferrari SF90 behind during the F1 Grand Prix of Italy at Autodromo di Monza on September 08, 2019 in Monza, Italy. (Photo by Charles Coates/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Pierre Gasly egy amerikai eljárás meghonosításával kerülné el, hogy a pilóták egymást nem látva, veszélyesen mozogjanak az F1-es pályákon.

Megpördült, majd a pályára visszatérés közben Lance Strollt is bajba sodorta Sebastian Vettel a szeptember elején rendezett Olasz Nagydíjon. A német pilóta azt állította, nem látta a versenytempóban érkező Racing Point-pilótát, ezért hajtott elé a pályára merőlegesen. Később Stroll szinte ugyanezt megtette Pierre Gasly-val is, aki a bukótérbe menekülve haladt tovább.

Gasly az eset után azt mondta, látta, hogy ellenfele áll a pályán, ezért eldöntötte, hogy megkerüli az autóját, majd Stroll hirtelen megmozdult, pont arra, amerre ő is menni akart, így nem volt más választása, mint a kavicságyba száguldani. Később úgy vélte, a pilótafülke kialakítása és a HANS fejvédő miatt manapság nem lehet oldalra látni az F1-es autókban.

Vettel rosszkor volt rossz helyen Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Charles Coates

„Sajnos az ő helyzetében nem láthatott semmit – összegzett a francia pilóta. – Talán a mérnökök mondhatnák ebben a helyzetben, hogy maradjon a helyén. Az ember nyilván a saját versenyét futja, a lehető leggyorsabban megy, de sokkal rosszabbul is járhatott volna. Szerencsére semmi baj nem lett ebből” – tette hozzá.

Oválpályás versenyeken az IndyCarban és a NASCAR-ban is alkalmaznak ún. „spottereket”, akik szabad szemmel figyelik az eseményeket, és rádión tájékoztatják a pilótákat, hogy mi folyik körülöttük.

Gasly szerint „pontosan” ilyesmi kellene a Forma-1-be is, de elismerte, még az ő fejében sem állt össze, hogy ezt miként kellene bevezetni. „Ez biztosan nem lenne ideális és a lehető legbiztonságosabb” – mondta.

Az alsó a monzai eset

Michael Masi, az F1 versenyigazgatója is úgy vélte, hogy a rádió túloldalán ülő mérnökök segíthettek volna többet is a pilótáknak, de a versenyzőket is óvatosságra intette. „A csapatoknak egy kicsit mindenbe bele kell folyniuk – mondta. – Igazából, amikor kétségek merülnek fel, a [pilóták] is lehetnének óvatosabbak, de minden olyan gyorsan történt.”

– utalt arra, hogy Vettel kicsúszott, aztán megforgatta Strollt, majd a kanadai is gondot okozott Gasly-nak. Az akcióért a német versenyző súlyos időbüntetést és büntetőpontokat is kapott, ezért az eltiltás veszélye fenyegeti a következő három futamon, míg Stroll hasonló kihágásért enyhébb ítéletben részesült, részben azért, mert kevésbé akadályozta a Toro Rosso pilótáját.