Ocon szerződtetése előtt a Renault és a Mercedes elásta a csatabárdot

Forma-1, Esteban Ocon, Toto Wolff
Motorsports: FIA Formula One World Championship 2019, Grand Prix of Australia, Esteban Ocon (FRA, Mercedes AMG Petronas Motorsport), Toto Wolff (AUT, Mercedes AMG Petronas Motorsport), | usage worldwide
Vágólapra másolva!
Tavaly ilyenkor nem tűnt valószínűnek, hogy a Mercedes és a Renault az idén egyezségre jut Esteban Oconnal kapcsolatban, Toto Wolff egy évvel ezelőtt ugyanis rendkívül dühös volt a franciákra, azonban mint mondta, ideje volt továbblépni.

Pusztán Esteban Ocon tehetségét és elismertségét tekintve egyáltalán nem meglepő, hogy az idei szezont az oldalvonal mellett töltő 22 éves francia pilótára lecsapott a Renault és leszerződtette Nico Hülkenberg helyére a következő évtől. Az előzmények tükrében azonban kissé más megvilágítást kap a Mercedes tartalékpilótájának F1-es visszatérése, tavaly ugyanis főnöke kígyót-békát kiáltott a Renault-ra, amiért a franciák megszegték a szóbeli megegyezést és Ocon helyett Daniel Ricciardót igazolták le. Toto Wolff szerint azóta sikerült elásni a csatabárdot és továbblépni.

Wolff megpóbálta „eladni” Ocont a Renault-nak, végül azonban kénytelen volt harmadik számú pilótaként alkalmazni őt a Mercedesnél az idei szezonra Forrás: Picture-Alliance/AFP/Hoch Zwei

A Mercedes csapatfőnöke tavaly a következőt nyilatkozta a Szingapúri Nagydíj előtt: „az emberek egyszerűen nem elég tökösek ahhoz, hogy állják a szavukat." Wolff „politikát" és „hazugságot" is emlegetett, utalva arra, hogy Esteban Oconnak az év korábbi szakaszában két ajánlata is volt (egy a Renault-tól, egy a McLarentől), végül azonban mégis ülés nélkül maradt 2019-re.

Wolff végül úgy döntött, hogy a Renault lenne a kedvezőbb védencének, a franciák azonban nem szóltak neki arról, hogy közben Daniel Ricciardo is a radarjukon van,

amikor pedig az ausztrál váratlanul mégis úgy döntött, hogy Enstone-ba teszi át a székhelyét, a Renault lecsapott rá, Ocon pedig hoppon maradt, mert közben a McLaren szerződtette Carlos Sainz-cot és beígérte a másik ülést Lando Norrisnak.

Ocon 2019-re még nem, 2020-ra viszont már a Renault pilótája lett Forrás: Getty Images/2016 Getty Images/Mark Thompson

Akkor nem tűnt valószínűnek, hogy az osztrák üzletemben egyhamar ismét egyezkedni fog a Renault-val, az idén azonban pont ez történt, Ocon pedig a kövtkező két évre a franciák versenyzője lett. „Soha nem veszítettük el a bizalmat egymás felé – nyilatkozta Wolff az Autosportnak. – Olyan sok közös dolog van, amit megvitatunk, mint Renault és Mercedes, mint például azt, hogy merre kellene tartania a sportágnak.

Mindez semmit sem változtatott a Cyril [Abiteboul, a Renault sportprogramjának igazgatója] és a Renault iránt tanusított tiszteletemen. Ezért léptünk tovább. Keményen kell játszanunk, viszont gyorsan meg kell tudnunk bocsátani."

Cyril Abiteboul is tudja, nem volt valami szerencsés a Renault tavalyi húzása Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Charles Coates

Abiteboul beismerte, hogy nem volt a legszebb húzás kihátrálni a tavaly kötött szóbeli megállapodásból, ugyanakkor kijelentette, nem Oconnal akartak kiszúrni ezzel. „Nem éreztem valami kényelmesen magam azzal kapcsolatban, ahogyan a dolgok tavaly alakultak – nyilatkozta a Renault csapatfőnöke. – Egyértelműen nem volt jó dolog, de egyáltalán nem az volt a célunk, hogy az út szélén hagyjuk ezt a srácot és beindítsuk a láncreakciót, amit a döntésünk – hogy leigazoljuk Danielt – okozott.

Ezért gondolom, hogy az idén jobb munkát végeztünk, kicsit világosabban fogalmaztunk a különböző paraméterekről és az időzítésről és egyszerűen csak tartottuk magunkat ehhez és a határidőkhöz. Szerintem nagyon zökkenőmentes tárgyalás volt, hihetetlenül átlátható, egyetlen egyszerű céllal."