Társoldalunk:

Mercedes: Rendőri kíséret kellett volna, ha Leclerc-t megbüntetik

2019.09.08. 19:10

Lewis Hamilton számon kérte a sportfelügyelőkön a következetességet, miután Charles Leclerc csak figyelmeztetést kapott az után, hogy leterelte ellenfelét a bukótérbe az Olasz Nagydíj során.

Emlékezetes csatát vívott egymással az Olasz Nagydíjat megnyerő Charles Leclerc és Lewis Hamilton, aki a 2. helyről rajtolva sokáig a monacói pilóta legnagyobb ellenfele volt. A Ferrari versenyzője a verseny minden pillanatában a Mercedes világbajnoka előtt haladt, és ha kellett, keményen védekezett, hogy őrizze a pozícióját akkor is, amikor a kerékcserék miatt nem az 1. helyért küzdöttek.

A csata egyik csúcspontja a bokszkiállások után a 23. körben jött el, miután Leclerc megelőzte az átmenetileg előtte haladó Nico Hülkenberget, ezzel Hamilton még közelebb jutott hozzá, és a Roggia felé haladva kívülről próbált meg elmenni a belső ívet védő Ferrari mellett. Leclerc résen volt, a kanyarhoz közeledve elkezdte kiszorítani Hamiltont, aki a rázókőről a bukótérbe hajtott.

Leclerc lényegében az egész versenyen Hamilton elől menekült - GalériaForrás: NurPhoto/Emmanuele Ciancaglini/NurPhoto/Emmanuele Ciancaglini

A brit pilóta rögtön kifogásolta az esetet a rádión, a sportfelügyelők pedig bemutatták Leclerc-nek a fekete-fehér zászlót, ezzel figyelmeztették őt, hogy a kérdéses eset miatt nem büntetik meg, többször azonban nem nézik el neki ezt a manővert. A monacói pilóta a rádión nem értette, mi volt a probléma, és a futam utáni sajtótájékoztatón is visszakérdezett, hogy melyik esetért járt a dorgálás. 

Hamilton sportszerűen gratulált ellenfelének, de a verseny után arra célozgatott, hogy nem ért egyet a sportfelügyelők állásfoglalásával. 

„Ilyen a versenyzés azt hiszem. Párszor el kellett kerülnöm, hogy összeütközzek vele, de manapság ilyen a versenyzés, tovább kell lépnünk” – mondta az FIA sajtótájékoztatóján, ahol a GPhírek is ott volt. A Mercedes versenyzője elsősorban azt érezte problémásnak, hogy szerinte Leclerc a fékút alatt változtatott irányt. Ezzel korábban Max Verstappen is kihúzta a gyufát az F1-ben.

„Folyamatosan a következetességet kértük számon a felügyelőkön. Hoztak erre egy szabályt, ma azonban nem tartották magukat ehhez, más lett a végkifejlet. Nem tudom, hogy miért volt ez, talán ma más lábbal keltek fel a sportfelügyelők” – tette hozzá. Kiemelte: „Következetességet szeretnénk, úgyhogy minden alkalommal ugyanazt a szabályt kellene alkalmazzák.”

Michael Masi, az F1 versenyigazgatója szerint következetes hozzáállással kezelték a helyzetet. Reflektálva arra, hogy Hamilton felemlegette Verstappen és Bottas tavalyi, ütközéssel járó esetét, egy lényeges különbségre mutatott rá a két incidens között. 

„Az a szabály életben van, hogy hagyni kell egy autónyi helyet. Elég nyilvánvaló, hogy Charles kiszorította Lewist, és összhangban azzal, ami a múlt hétvégén is történt Spában Pierre Gaslyval, bemutattuk a sportszerűtlenségre figyelmeztető fekete/fehér zászlót, mert a féktáv során kiszorította az ellenfelét.”

„Ha összeértek volna, biztosan megvizsgáljuk részletesebben is, de a ’hagyjuk őket versenyezni’ filozófia mentén Spában arról tájékoztattuk a csapatokat, hogy a fekete/fehér zászlót gyakrabban fogjuk használni, és itt is ez történt. Mindenki ment tovább, ez a motorsportos változata a sárga lapnak.”

Ausztria óta más a helyzet

Hamilton arra célozgatott, hogy Verstappen vitatott helyezkedései után az FIA megtiltotta a pilótáknak, hogy fékezés során cikázzanak, ez manapság is tilos, viszont a versenyzők a következetesség mellett azt is elvárják az FIA-tól, hogy engedjék őket „keményen” küzdeni, és adott esetben kisebb koccanások is férjenek bele a versenyzésbe. 

Leclerc az Osztrák Nagydíjon úgy kapott ki Verstappentől, hogy ellenfele a belső ívről nekiment, akkor azt mondta, ő is agresszívabb lesz, ezt a Brit Nagydíj után Monzában is megmutatta. 

„Ausztria óta világos, hogy egy kicsit tovább is elmehetünk a védekezés és az előzés során – nyilatkozta az Olasz Nagydíj után. – Ausztria segített abban, hogy változtassak a megközelítésemen, ennek is köszönhető, hogy ma nyerni tudtam. Nyilvánvalóan nagyon határeset volt [a Hamilton elleni védekezés], de boldog vagyok, ha ilyen stílusban versenyezhetek.”

Leclerc és Hamilton között nem volt 1,7 másodpercnél nagyobb különbség - GalériaForrás: AFP/Miguel Medina

„Mondták a rádión, hogy fekete-fehér zászlót kaptam, de most nem is tudom, hogy melyik esetért kaptam – ismerte el, mielőtt emlékeztették őt. – Hogy teljesen őszinte legyek, tudtam, hogy ott van a jobb oldalamon, kicsit szerintem szándékosan korábban is fékezett, mert nem akart bepróbálkozni a külső íven. Még nem láttam a külső felvételeket, de 

úgy éreztem, hagytam egy autónyi helyet.” 

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke némi humorral, de racionálisan értékelte a sportfelügyelők munkáját: „Nagyon kemény versenyzés volt, talán egy kissé túlságosan is, és szerintem Lewisnak nagy szerepe volt abban, hogy nem lett belőle baleset. Ilyen helyzetben mit tegyenek? Adjanak Leclerc-nek 5 másodperces büntetést? Akkor rendőri kíséretre lett volna szükségük a pálya elhagyásához.”

Bottas megtette, amit lehetett

A csata hevében Hamilton elvétette a célegyenes végi sikánt, és a bukótérből csak csapattársa, Valtteri Bottas mögé tudott visszatérni. A késői kerékcseréjének köszönhetően Bottas gyorsabb volt az élen álló pilótáknál, de Leclerc ellen ő is tehetetlen volt, azzal kellett beérnie, hogy csökkentette hátrányát Hamilton mögött az egyéni pontversenyben. 

Megtettük, amit lehetett, mindent beleadtam. Kissé idegesítő, mivel kevesebb mint egy másodperccel maradtunk el a győztestől, de legalább mindent megpróbáltunk  

– összegzett Bottas. – Az egyenesek voltak a trükkösek, nagyon közel kellett maradnunk hozzájuk a kanyarokban, mert különben lehetetlen lett volna tartani a lépést az egyenesben, emiatt pedig többször probléma adódott a fékekkel. Keményen nyomtam, de ma ez nem volt elég, máskülönben élveztem a futamot, jó móka volt.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK