Társoldalunk:

Bizonytalanság miatt maradhat a megszerzett rajthelyén Vettel

2019.09.08. 13:52

Hosszú estéje volt a sportfelügyelőknek az Olasz Nagydíj szombati napján. Sok esetet vizsgáltak, de a legfontosabb ügyben nem osztottak ki rajtbüntetést.

A monzai időmérő minden volt, csak nem szokványos, elsősorban a kabaréba illő befejezés miatt: a versenyzők addig helyezkedtek, amíg kifutottak az időből, és nem mehettek még egy mért kört a Q3 végén. Ennek oka az volt, hogy aki elsőként próbálkozik, nem kap szélárnyékot – aminek hatását Nico Hülkenberg 0,5 másodpercre becsülte –, ezért mindenki menekült ebből a pozícióból.

A torlódás és a kései előzgetés azonban veszélyes, egyben kínos szituációt teremtett, amit kivizsgáltak a sportfelügyelők, és úgy döntöttek, megrovást osztanak ki Hülkenbergnek, Sainznak és Lance Strollnak, akiket a szituáció fő előidézőinek találtak a túl lassú tempó miatt. A gyakorlatban csak akkor van következménye ennek a büntetésfajtának, ha valaki hármat összegyűjt, az ugyanis tíz rajthelyes büntetést okoz.

Ezt a pillanatot vizsgálták Vettel első Q3-as körénForrás: F1 TV

Nem ez volt az egyetlen eset, amit vizsgálnia kellett a testületnek. A legfontosabb kérdés az volt, Sebastian Vettel megtarthatja-e a 4. helyét, amit úgy szerzett meg egyetlen Q3-as mért körén, hogy a felvételek alapján mintha mind a négy kerekével lesodródott volna a fehér vonalon túlra a célegyenesre fordító Parabolica kanyarnál, előnyt szerezve ezzel.

A közvetítést nézve minimum gyanús volt a manőver, s bár a felügyelők egyes szögekből így látták, más kameraállás nem erősítette meg a feltevést, így nem vették el a ferraris eredményét. "A felügyelők több kamerállásból megnézték az esetet." Némelyiken úgy látták, a gumik már nem érintkeztek a pálya szélét jelző fehér vonallal, más szögekből ellenben (felülről) úgy, hogy az első kerék talán a fehér vonal alkotta határon belül marad."Ezt a bizonytalanságot elegendőnek tartották ahhoz, hogy a versenyző javára ítéljenek" – áll az indoklásban.

Hivatalból kénytelenek voltak ugyanakkor hátrébb sorolni Sergio Pérezt és Kimi Räikkönent, mivel előbbinek új motort szerel be a Racing Point az időmérőn elszenvedett meghibásodás után, a finn váltója pedig megsérült a balesetben, a cseréje öt rajthelyes büntetést von maga után, az Alfa Romeo azonban úgy döntött, hogy akkor már új motort is beszerel a finn autójába, 

Räikkönen így a bokszból kezdheti a futamot.  

Kiderült az is, némi szünet után miért volt érvényes Valtteri Bottas köre a Q3-ban, ami elsőre azért nem jelent meg, mert Räikkönen balesete után még azelőtt felvillantak a piros zászlók és lámpák, hogy elérte a célvonalat. A mérnöke is arról tájékoztatta, hogy ő az első, akinek a köre nem számított.

Csakhogy az alkalmazott eljárás szerint attól a pillanattól szakítják meg a kvalifikációt, amikor a hivatalos időmérési rendszerben megjelenik a jelzés, és ez egy picit később történt meg, mint hogy a pályán felvillantak a piros fények.

Bottas még pont átsurrant a célvonalon, mielőtt a rendszerben rögzítették a tényt. Ha néhány pillanatot késik, csak a 9. helyről rajtolhatna.

A rajtsorrend:

# Versenyző Csapat
1. Charles Leclerc Ferrari
2. Lewis Hamilton Mercedes
3. Valtteri Bottas Mercedes
4. Sebastian Vettel Ferrari
5. Daniel Ricciardo Renault
6. Nico Hülkenberg Renault
7. Carlos Sainz McLaren
8. Alex Albon Red Bull
9. Lance Stroll Racing Point
10. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo
11. Kevin Magnussen Haas
12. Danyiil Kvjat Toro Rosso
13. Romain Grosjean Haas
14. George Russell Williams
15. Robert Kubica Williams
16. Lando Norris McLaren
17. Pierre Gasly Toro Rosso
18. Sergio Pérez Racing Point
19. Max Verstappen Red Bull
P Kimi Räikkönen Alfa Romeo

 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK