Társoldalunk:

Elszabadulnak a lóerők, megint a Ferrari paripái az esélyesek

2019.09.05. 08:50

Újabb motorral és győzelmi esélyekkel készül a Ferrari a hazai versenyére Monzában. A Mercedesszel együtt azonban nem lehet teljesen nyugodt a megbízhatóság miatt.

A Ferrari szívéről nagy kő esett le Belgiumban az első idei futamgyőzelem megszerzésével, de az örömük nem lesz teljes, ha az e héten esedékes hazai versenyükön, az Olasz Nagydíjon nem dupláznak, ahol utoljára 2010-ben, Fernando Alonso révén diadalmaskodtak. Tavaly közel jártak hozzá, de nem éltek a motorelőnnyel, Lewis Hamilton és a Mercedes kipackázott velük.

Most hasonló a felállás: nyertek Spában, és esélyesként várhatják Monzát, ahol még többet számítanak a lóerők, amiben több mint egy éve a vörösök jelentik az etalont.

A Ferrari a favorit MonzábanForrás: AFP/Valdrin Xhemaj

Az 5,8 kilométeres pályán egy kör négyötödét padlógázon teljesítik a versenyzők, nem véletlen, hogy minden idők legrövidebb teljes távú (nem idő előtt leintett) futamára és több sebességrekord felállítására is itt került sor, jóllehet, utóbbi tekintetben más helyszíneken már születtek magasabb értékek a korábbi csúcsoknál.

Fókuszban az új motorok

A Ferrari a hétvégén új motort vethet be. A Mercedes ezt Belgiumban tette meg, de ahogy várták, nem férkőztek közelebb a maranellóiakhoz ezen a téren. „Rettenetesen sokat kellene javítanunk a végsebességünkön. Nem tudom, ez lehetséges-e, de ha bárki képes rá, a mi csapatunk igen" – nyilatkozta Hamilton.

A Mercedes lemaradásban van a motorralForrás: Picture-Alliance/AFP/Verwendung weltweit/Breuel-Bild

Főnöke azonban lehűtötte a kedélyeket. „Nem hiszem, hogy néhány nap alatt találunk 15 km/h-t" – mondta Toto Wolff, aki a lemaradásukat ahhoz hasonlította, amit a Red Bull élt át a turbókorszak elején a Renault-val.

A Mercedest mindazonáltal nem csak a motor ereje, hanem az egészsége is foglalkoztathatja: Sergio Péreznek és Robert Kubicának is meghibásodott az új egysége Belgiumban, és ez nem túl jó ómen. A mérnökök néhány nap alatt nyilván megpróbálnak válaszokkal szolgálni, és amennyiben szükséges, intézkedésekkel. Az Antonio Giovinazzi Alfa Romeójában történt meghibásodás miatt a Ferrari sem lehet teljesen nyugodt.

És persze kérdés, a Ferrari tovább növeli-e előnyét az új V6-ossal. „Azért vártunk [a bevetésével], mert a motor teljesítménye csökkenhet a használatával. A lehető legfrissebb motort akarjuk ott, ahol az erőnek a legnagyobb a szerepe" – nyilatkozta a csapat sportigazgatója, Laurent Mekies, aki szerint Monzában 10 plusz lóerő két tizedmásodperccel egyenértékű.

Új erőforrás és vele együtt rajtbüntetés is várja Max Verstappent Monzában, miután a Honda Spec 4-es változatát csak Alexander Albonnak szerelte be a Red Bull Spában, bár neki is csak formálisan, hogy kíméljék, a thai pilóta egy régebbi egységet használt a versenyen. A motor frissességéből tulajdonképp nem most, hanem a következő, kanyargós szingapúri aszfaltcsíkon próbál majd profitálni a csapat, ahol megint győzelmi esélyekkel léphetnek pályára. A Toro Rossóhoz lefokozott Pierre Gaslyt szintén felírhatjuk a hátrasorolandók listájára.

Egyedi vezetési élmény

Az egyenes szakaszokat lassú, magas kerékvetőkkel övezett sikánok, néhány középgyors ív, valamint az ultragyors utolsó kanyar, a Parabolica köti össze. Ezekben nem árt némi leszorítóerő, de a csapatok ezen a pályán használják a legkisebb légellenállású konfigurációt a szezonban, olyan speciális szárnymegoldásokat bevetve, melyeket sehol másutt nem látunk viszont.

A célegyenes végi első kanyarForrás: 2018 Getty Images/Dan Istitene

Az F1.com szakírója, Mark Hughes elárulta azt az érdekességet, hogy a légellenállás egységnyi csökkentése Monzában ötször annyit ér köridőben, mint Monacóban, de a hagyományos pályák közül például a Paul Ricardhoz képest is másfélszeres haszonnal lehet számolni.

Az autó elég könnyű és sokat mozog a kis szárnyak miatt, és nehéz megtalálni a megfelelő fékezési pontokat

– mutatott rá Sebastian Vettel. Mark Hughes azt írta, a hagyományos pályákhoz képest körülbelül 40%-kal csökken a leszorítóerő.

A féktávok valóban kritikusak három helyen, a legbrutálisabb a célegyenes végi, ahol a Brembo adatai szerint közel 350 km/h-ról 90 alá csökken a sebesség alig 140 méter megtételével.

A hét közepi előrejelzés alapján kiadós eső érkezhet Monzába vasárnap (várhatóan dél előtt), de péntekre, a szabadedzésekre is van esély némi csapadékra. A hőmérséklet 25 fok alatt maradhat, ez egyébként kedvez a motoroknak. A Pirelli Spához képest puhább gumipalettát bocsát a csapatok rendelkezésére, a kínálat három középső, leggyakrabban használt elemét. Az abroncsok oldalirányú terhelése csekély, a kemény féktávok azonban őket is próbára teszik.

Hatalmas a tempó MonzábanForrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

Monzában gyakran kardinális kérdést jelentenek a kanyarlevágások az első két sikánnál. Fekvőrendőrökkel próbálják megakadályozni, hogy a versenyzők előnyt szerezzenek ily módon, de minden bizonnyal ezt a hétvégét sem ússzuk meg vitát és háborgást okozó leszorítások, kicsúszások nélkül.

Például a nagyon összetömörült középmezőnyben. Spában a Renault gyári istállója és a McLaren meglepően erősen szerepelt, ott voltak a mixben a Ferrari-motoros Alfa Romeóval és Haasszal, valamint a Mercedes ügyfelével, a Racing Pointtal.

Az Olasz Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 11:00-12:30
  • 2. edzés: péntek 15:00-16:30
  • 3. edzés: szombat 12:00-13:00
  • időmérő: szombat 15:00-
  • verseny: vasárnap 15:10-
A versenyzők gumikészlete az Olasz NagydíjraForrás: Pirelli

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK