Vágólapra másolva!
Jean Todt nemrég elhessegette azokat a véleményeket, amelyek szerint a tankolás visszahozása az F1-be a költségeken múlna. Megkérdeztük a Racing Point vezetőit, hogy mekkora összegről van szó.

Egy hónapja ismét napirendre került a Forma-1-ben, hogy a 2021-es szabálytervezet részeként ismét vezessék be a futamok során a tankolásokat. Ezzel teljesülhetne a pilóták kívánsága, hogy csökkenjen az autók súlya, viszont a csapatfőnökök és a mérnökök azzal kezdtek érvelni, hogy ez plusz költségeket okoz, és eltántorítja a pilótákat attól, hogy a pályán akarjanak előzni.

Az ötlettel előálló Jean Todt megmosolyogta az anyagiakkal kapcsolatos felvetéseket (pont akkor, amikor költségplafon bevezetésére készülnek az F1-ben, szintén 2021-től), de konkrét összegeket eddig senki sem említett. A Racing Point hungaroringi sajtóbeszélgetésén ezért megkérdeztük Otmar Szafnauer csapatfőnököt és Andrew Green technikai igazgatót, hogy mennyi pénzről is van szó.

Tankolásra készülnek a Force India szerelői a 2009-es Török Nagydíjon Forrás: DPA/AFP/usage worldwide, Verwendung weltweit/Felix Heyder

„Ha jól emlékszem, a felszerelés megvásárlása és a szállítás 2,5 millió körül volt öt évre – felelte Szafnauer a GPhírek kérdésére, gyaníthatóan dollárban. – Nos, akkor ez most drága? 2,5 millió sok pénz, főleg akkor, ha nem is szükséges – tette hozzá a romániai születésű, amerikai csapatfőnök.

A Racing Point jogelődje, a Force India tavaly nagyságrendileg 120 millió dollárból gazdálkodott, ez a legalacsonyabb költségvetés volt az F1-ben, azóta az új tulajdonosok megnövelték a büdzsét,

a tavalyi szinten azonban a tankolás visszahozása a költségvetésük körülbelül 0,4%-át tenné ki. 10 csapattal számolva évente 5 millió dollár pluszt generálna a szabály visszahozatala. Kérdésünkre Green hozzátette, egyedi fejlesztésű berendezésről van szó, Szafnauer pedig elmondta: „Csak egy beszállító van, és ez felhajtja az árat.”

Green (jobbra) és Szafnauer (balra) a Racing Point sajtóbeszélgetésén Forrás: Motorsport Images/Zak Mauger

Az FIA korábban az ATL nevű céget jelölte ki a tankolórendszer beszállítására, de a szabály esetleges visszahozásakor várhatóan új tendert kellene kiírni. Szafnauer szerint azonban a költségek csak a probléma egyik oldalát jelentik, „a másik az, hogy a versenyek kimenetele azon múlna, ami a bokszkiállások során történik”, valamint megjegyezte a biztonság kérdését is.

Green hozzátette, „determinista” versenyek jönnének, és a 2 másodperc alatti kerékcserék varázsát is elvennék a tankolás miatt elhúzódó bokszkiállások.

Szafnauer emellett azt is kifogásolta, hogy a Forma-1 szerinte rossz képet sugározna magáról a tankolásokkal: „Szuper hatékony hajtásláncaink vannak, de nem mondjuk el a világnak, hogy mennyire is azok. Erre elkezdenénk üzemanyagot tankolni a bokszkiállások alatt, és megmutatnánk az egész világnak, hogy az erőforrásaink nem is hatékonyak, mert a verseny felénél már tankolni kell.”