Társoldalunk:

Befagyaszthatják az F1-es motorfejlesztéseket

2019.08.18. 17:50

Több tényező miatt is aggódnak az F1-es motorgyártók, ezek együttes következménye lehet, hogy újra befagyaszthatják az erőforrások fejlesztését. Döntés egyelőre nincs.

Túlzottan szigorúak lehetnek a 2021-re tervezett technikai reformok az élcsapatok számára, a Ferrari akár a vétójogát is bevetheti, amennyiben az érvényes marad, írja az Auto Motor und Sport. Egyelőre nem tudni, hogy a négy autógyártó közül mindenki aláírja-e az új Concorde szerződést, és ezt nem csupán az F1-es szabályok, hanem a gazdasági környezet is befolyásolhatja.

A szaklap szerint a gyártók attól tartanak, hogy a klímaváltozással kapcsolatos diskurzus begyűrűzhet a versenyzésbe is, és politikailag inkorrekt lehet belső égésű motorokkal versenyezni. Az FIA igyekszik a probléma elébe menni, és 2021-től 25%-ban, 2025-től pedig teljesen szintetikus üzemanyagokra állítanák át az F1-et a kritikák elhallgattatása érdekében.

Szorgos kezek dolgoznak a Mercedes W09 Hybrid féltve őrzött EQ Power+ erőforrása körülForrás: DPPI/Antonin Vincent

Ez azonban nem biztos, hogy elegendő lesz, Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke szerint az egész Forma-1-nek karbonsemlegessé kell válnia (beleértve a logisztikát is), különben a sportág elriaszthatja a nagy szponzorokat. A Renault csapatfőnöke, Cyril Abiteboul közben leszögezte, nem hajlandók többet költeni az F1-re. Abiteboul szerint 

be kell fagyasztani a motorfejlesztést a költségek leszorítása érdekében. Ezzel Wolff is egyetérthet. 

„Amennyiben egy próbapadon a négy gyártó motorjai a teljesítmény és a nyomaték terén 1%-on belül van, észszerű leállítani a fejlesztéseket – idézte az osztrák szakembert az Auto Motor und Sport. Ezt a nézetet osztja Helmut Marko, a Red Bull motorsport tanácsadója is, aki szintén a fejlesztések befagyasztására számít.

A Red Bull a legnagyobb sikereit a motorfejlesztési tilalom idején érte el - GalériaForrás: Red Bull

„A motorfejlesztések befagyasztásának el kell jönnie, különben elszaladnak a költségek. Az utolsó tized mindig a legdrágább. Már a V8-as korszakban is láthattuk, mennyit lehetett spórolni a fejlesztések befagyasztásával. A mostani szörnyetegekkel még nagyobb megtakarítást lehetne elérni” – tette hozzá.

A Forma-1-ben legutóbb 2008 és 2013 között volt tiltott a motorfejlesztés, részben a gazdasági világválság következményeként.  

Az FIA eleinte 10 éves moratóriumot írt elő, ezt később 6 évre mérsékelték, ebből a Red Bull összesen négy egyéni és négy konstruktőri világbajnoki címet hozott ki 2010 és 2013 között. A fejlesztések a 2014-től bevetett hibrid erőforrásokkal indultak újra.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK