Jacky Ickx, Chris Amon, Jochen Rindt, Grand Prix of Germany, Nurburgring, August 4, 1968. The start of the 1968 German Grand Prix at the Nurburgring, with rain and fog, which would see the amazing victory of Jackie Stewart with a lead of over 4 minutes over his opponents at the finish. (Photo by Paul-Henri Cahier/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Napra pontosan egy héttel ezelőtt Max Verstappen a Magyar Nagydíjon szerzett pole pozíciójával minden idők negyedik legfiatalabb Forma-1-es rajtelsője lett. Míg a Red Bull hollandja erőből került be a top tízbe, másoknak ehhez némi szerencse is kellett. Összeállításunkban bemutatjuk a tíz legifjabb pilótát, aki az élről kezdhetett meg egy futamot.
Max Verstappen a Hungaroringen pályafutása során először bizonyult a leggyorsabbnak Forma-1-es verseny időmérő edzésén. Elképesztően fiatalon, nem sokkal 22. születésnapja előtt sikerült megszereznie élete első pole-ját, ezzel azonban már másfél évtizeddel ezelőtt sem került volna a legfiatalabb pole pozíciósokat rangsoroló lista élére.
A Red Bull holland versenyzője már eddig is több korrekordot megdöntött pályafutása során, több olyan csúcsot is felállított, amelyet a jelenleg érvényben lévő szabályok szerint többé már nem lehet túlszárnyalni. Ő a legfiatalabb, aki részt vett egy versenyhétvégén, aki versenyen indult, valamint ő a legifjabb pontszerző, dobogós és futamgyőztes is. Továbbá senki nem vezetett futamot vagy futotta meg a leggyorsabb kört nála fiatalabban. Csupán két fontos, korral kapcsolatos ranglistán nem ő áll az élen, az egyiken már nem is fog.
Galéria: Hatalmas porfelhőt húztak az F1-es autók a Hungaroringen - Galéria
1/56
BUDAPEST, HUNGARY - AUGUST 03: Entertainers dressed as the F1 drivers perform on the fan stage before final practice for the F1 Grand Prix of Hungary at Hungaroring on August 03, 2019 in Budapest, Hungary. (Photo by Charles Coates/Getty Images)
Az egyik lista, ahol nem ő vezet, a legfiatalabb világbajnokok névsora. Sebastian Vettel csúcsának megdöntésére még a mostani és a következő szezon áll rendelkezésére.
Az viszont már a tavalyi szezon utolsó időmérőjén eldőlt, hogy Verstappen nem lesz mindenidők legfiatalabb első helyről rajtoló versenyzője.
Igaz, csupán egyszer volt reális esélye megdönteni a szintén Vettel által birtokolt rekordot, a 2018-as Mexikói Nagydíjon azonban akkori csapattársa, Daniel Ricciardo 26 ezredmásodperccel megelőzte. Igaz, a másnapi futamon a holland versenyző diadalmaskodott, míg csapattársa műszaki hiba miatt kiesett. Verstappen 21 évesen és 308 naposan így „csupán" minden idők negyedik legfiatalabb pole pozícióból induló pilótája lett. Az alábbiakban bemutatjuk, hogy kiknek a társaságában tagja az első tíz mezőnyének.
10. Jacky Ickx – 23 év, 216 nap
Az 1968-as Német Nagydíj hétvégéjén annyira esett a Nürburgringen, hogy vasárnap délelőttre a szervezők kénytelenek voltak betenni egy extra gyakorlási lehetőséget. Ami az időmérő edzést illeti, a Ferrariban ülő Jacky Ickx több mint tíz másodperccel verte meg a második Chris Amont. Ezzel megdöntötte Eugenio Castellotti 1955 óta fennálló rekordját.
A másnapi futam már nem róla, hanem a saját bevallása szerint is élete versenyét futó Jackie Stewartról szólt. Ickx már az elején elvesztette vezető pozícióját, később pedig többször is megpördült. Végül a negyedik helyen intették le, majdnem hat perccel a skót pilóta mögött.
9. Robert Kubica – 23 év, 121 nap
A 2008-as Bahreini Nagydíjon egészen a Q3-ig úgy nézett ki, hogy Felipe Massától senki nem veheti el a rajtelsőséget. A brazil versenyző megnyerte az első két szabadedzést, szombat délelőtt pedig a második helyen végzett. Az időmérő első két szakaszában szintén nem talált legyőzőre, ám a végén jött az addig nem sokat mutató BMW, valamint Kubica, és a lengyel pilóta 27 ezredmásodperccel megelőzte a Ferrari versenyzőjét.
Másnap Kubica nem tudta megtartani az első helyet. Massa rögtön az első kanyarban megelőzte, két körrel később pedig Kimi Räikkönen is elé került a másik Ferrarival. További pozíciókat nem vesztett, így sikerült felállnia a dobogóra. Nem sokkal később a futamgyőzelem is összejött neki a Kanadai Nagydíjon.
8. Nico Hülkenberg – 23 év, 80 nap
A Brazil Nagydíj az utolsó előtti versenyhétvége volt a 2010-es szezonban, a világbajnoki címért pedig rendkívül kiélezett küzdelem zajlott. Kulcsfontosságú volt tehát, hogy ki indul az első rajtkockából. A felszáradó pályán azonban mindenki meglepetésére a slick gumikon kockáztató újonc Nico Hülkenberg autózta a leggyorsabb kört az időmérőn, több mint egy másodperccel megelőzve a két Red Bullt. Nick Heidfeld 2005-ös Európa Nagydíjon szerzett pole-ja óta ez volt a Williams első időmérős elsősége.
A futamon aztán Vettel és Mark Webber is lerajtolta Hülkenberget, nem sokkal később pedig Fernando Alonso is megelőzte. Ráadásul egy szerencsétlenül időzített bokszkiállásnak köszönhetően végül a nyolcadik helyig csúszott vissza. Hülkenberg nemhogy pole-t nem szerzett azóta, de még a dobogóra sem tudott felállni.
7. Andrea de Cesaris – 22 év, 308 nap
Az 1982-es Nyugat-amerikai Nagydíj mindössze a harmadik verseny volt Niki Lauda visszatérése óta. Ennek ellenére az osztrák versenyző kiváló formában volt az egész hétvége során, így az időmérő edzésen is neki állt a zászló. Tizenöt másodperccel a vége előtt azonban jött a fiatal Andrea de Cesaris, és 1 tizeddel elhappolta a pole pozíciót, megdöntve Jacky Ickx rekordját. Az Alfa Romeóból kiszállva óriási ünneplésbe kezdett.
A vezető helyét tizenöt körig tudta tartani, mielőtt Lauda megelőzte. Nem sokkal később fékproblémák jelentkeztek az autóján, a komolyabb műszaki hibától tartó olasz versenyző elvesztette koncentrációját, és falnak csapta a kocsit. Pályafutása során ezt számtalanszor megismételte, nem véletlenül akasztották rá a „De Crasheris" gúnynevet.
6. Lewis Hamilton – 22 év, 154 nap
Lewis Hamilton 2007-ben valósággal berobbant a Forma-1-be. Az első hat futamon egy harmadik, majd sorozatban öt második helyet szerzett és a világbajnoki cím egyik esélyesévé lépett elő. Csak idő kérdése volt, hogy mikor szerzi meg élete első pole-ját, illetve futamgyőzelmét. A Kanadai Nagydíjon végül mindkettő összejött neki. Az időmérő edzésen csapattársát, Alonsót kevesebb mint 1 tizedmásodperccel verte meg.
A futam máig emlékezetes maradt a rajongók számára. Kubica horrorisztikus balesetétől kezdve Felipe Massa és Giancarlo Fisichella kizárásáig szinte minden előfordult. Egyedül ahhoz nem férhetett kétség egy pillanatig sem, hogy a McLaren brit versenyzője győzelemre váltja élete első pole pozícióját.
5. Rubens Barrichello – 22 év, 97 nap
Az 1994-es Belga Nagydíjon a pénteki és a szombati időmérő edzés is esős körülmények közt zajlott. Az első napon a pilótáknak felszáradó pályán kellett menniük. Az edzés végén Barrichello és a Jordan megkockáztatta a slick gumikat. A húzás bejött, az élről várhatta a másnapi folytatást, szombatra viszont romlottak az időjárási viszonyok, így szinte senki nem tudott javítani a köridején.
A brazil pilóta minden idők legfiatalabb első rajthelyről induló versenyzőjévé lépett elő.
A verseny délelőttjén újra esett, a mezőnynek felszáradó aszfalton kellett elrajtolnia. A start után még Barrichello állt az élen, de az első kör végére Michael Schumacher és Jean Alesi is megelőzte. A brazil versenyző még a futamot sem tudta befejezni, mivel közvetlenül a bokszkiállása után kicsúszott és kiesett. Első futamgyőzelmére még hat évet kellett várnia.
4. Max Verstappen – 21 év, 308 nap
Ickx mellett az egyetlen ezen a listán, akinek első pole pozíciója előtt már sikerült versenyt nyernie. Igaz, ő a belga versenyzővel ellentétben nem egy, hanem hét győzelmet számlált élete első pole-ja előtt, amelyet a Hungaroringen szerzett meg, miután 18 ezreddel megelőzte Valtteri Bottast, így a Forma-1 történetének századik olyan pilótája lett, aki legalább egyszer indulhatott az élről.
Egészen a végéig a futam is ideálisan alakult számára, a Red Bull versenytempója elég jónak bizonyult ahhoz, hogy maga mögött tartsa Hamilton Mercedesét, amikor pedig mégis közel került, akkor a holland versenyző védekezett kiválóan. Hamiltont aztán átállították két kerékcserére, a sokkal jobban tapadó abroncsainak köszönhetően pedig esélye sem volt Verstappennek.
3. Fernando Alonso 21 év, 237 nap
2003-ra megváltoztak az időmérő edzés lebonyolítására vonatkozó szabályok. Abban a szezonban mindenkinek csak egyszer volt lehetősége mért kört autózni, és az autókat már a versenyre is meg kellett tankolni. Malajziában a két Renault-nak kedvezett az új rendszer, hiszen Alonso és Jarno Trulli kisajátították az első sort.
A spanyol átadta a múltnak Barrichello csúcsát, mindössze második időmérőjén a francia csapat autójában.
Másnap kiderült, hogy az élmezőnyben Alonso autójában volt a legkevesebb üzemanyag, a korai bokszkiállások miatt előbb Kimi Räikkönen, majd Barrichello is meg tudta előzni, így a későbbi kétszeres világbajnok a harmadik helyen végzett. Azért két rekordot a futamon is megdöntött: minden idők legfiatalabb pilótájaként vezetett versenyt és állt fel a dobogóra.
2. Charles Leclerc – 21 év, 166 nap
Az idei szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon a Mercedes nagyon sima kettős győzelmet aratott, a Ferrarikat pedig még Verstappen is megelőzte. Ebből kiindulva némileg meglepő volt, hogy az olasz istálló uralta a bahreini hétvégét, különösen Charles Leclerc volt elemében, aki csapattársának, Vettelnek is majdnem 3 tizedet adott, és élete második ferraris versenyén máris pole pozícióba került.
A rajt után ugyan visszaesett a harmadik helyre, de pár körön belül visszaküzdötte magát az élre, ezután tíz másodpercesnél is nagyobb előnyt sikerült kiépítenie, és már úgy nézett ki, hogy semmi nem veheti el tőle a győzelmet. Nem sokkal a vége előtt azonban az egyik henger leállt, a monacói versenyző pedig jelentősen lelassult, Hamilton és Bottas is megelőzte, és csak a leintés előtt beküldött biztonsági autónak köszönhette, hogy a dobogóra végül odaért.
1. Sebastian Vettel – 21 év, 73 nap
Sebastian Vettel már 2008-ban, első teljes Forma-1-es szezonjában is bizonyította, hogy kiválóan vezet esőben. Ezt az az évi Olasz Nagydíj időmérő edzésén is volt lehetősége megmutatni, hiszen szombaton szakadt az eső Monzában. Arra azonban kevesen számítottak, hogy az élcsapatok versenyzőinek többsége szenvedni fog, a helyüket pedig a Toro Rosso és a Red Bull pilótái veszik át. Az időmérő edzés végén Vettel kevesebb mint 1 tizedmásodperccel tudta megverni a topcsapatok becsületét megmentő, McLarennek versenyző Heikki Kovalainent. Ezzel máig ő a legfiatalabb, aki pole pozícióból kezdhetett meg egy futamot.
A rajtnál ugyan nem esett, de az aszfalt még nagyon vizes volt, és a verseny idejére vártak még csapadékot. A mezőny a biztonsági autó mögül indult el, majd amikor kiállt a Safety Car, Vettel rögtön 2 másodperces előnyre tett szert, amit később folyamatosan növelni tudott. Végig kézben tartotta a futamot, így a futamgyőztesek korrekordját is megdöntötte. Sikerével eldőlt, hogy a bikások fiókcsapatának számító Toro Rosso története során hamarabb tudott futamot nyerni, mint a Red Bull...