Társoldalunk:

Az ellenfelek sem értették, mit művel Hamilton a bokszkiállása után

2019.07.30. 16:16

A sportfelügyelőket és az ellenfeleket is megzavarta, hogy Lewis Hamilton feltűnően lassan vezetett az egyik Safety Car-fázis alatt, de kiderült, a Mercedes kiválóan tartotta magát a szabályokhoz.

Kisebb zűrzavart szült, hogy Lewis Hamilton betartotta a szabályokat a Német Nagydíj során, amikor az egyik Safety Car-fázis alkalmával a közvetlen ellenfeleinél jóval lassabban haladt. Az esetet a sportfelügyelők is megvizsgálták, majd arra jutottak, egy rendszerhiba miatt merült fel Hamilton szabálysértésének gyanúja, és egy példátlan eset miatt alakult ki anomália.

A zavaros helyzet jó példája annak, hogy mennyire résen kellett lenni a Német Nagydíj során, hiszen egymást érték a váratlan események, amelyek között igen nehéz volt kiigazodni. Az F1 TV és annak pilótakövető funkciója segítségével azonban rekonstruáltuk, hogy mi történt Hamilton és a többiek között.

Hamilton, Sainz és Räikkönen közel került egymáshozForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Charles Coates

Hamilton egy VSC-fázis és egyben a 28. kör végén az élről a bokszba hajtott, hogy az intermediate gumik helyett lágyakon folytassa a versenyt. A 2. helyen ekkor Charles Leclerc haladt 36,2 másodperces hátránnyal, ami a nedves pályás köridőket figyelembe véve körülbelül egy szektort tett ki. Amint Hamilton beért a bokszba, a pályán ismét zöld zászló volt érvényben.

Miközben Hamilton a bokszból kifelé hajtott, Leclerc összetörte a Ferrarit a célegyenesre vezető kanyarban, de még küszködött egy kicsit, hogy kikecmeregjen a kavicságyból.

Ez azonban nem sikerült, közben a még mindig élen álló Hamilton már a hajtűkanyar felé közelített, amikor a versenyigazgató újra beküldte a Safety Cart. A történet szempontjából később érdekessé váló Kimi Räikkönen, Sebastian Vettel és Carlos Sainz ekkor 1:37.1, +1:37.7, valamint +1:45.8 másodperces hátrányban voltak, de a pályán közelebb haladtak a bokszbejáratnál lévő Safety Car vonalhoz, és hiába voltak majdnem körhátrányban, Hamiltonnál hamarabb szelték át a vonalat.

A mezőny tagjai is nehezen igazodtak el a pályánForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Charles Coates

Räikkönen és Vettel a kör végén kiment kereket cserélni, Sainz viszont a pályán maradt, így megelőzte két ellenfelét. Hamilton ténylegesen előnyben volt, de később ment át a Safety Car vonalon, majd ő is rögtön kicsúszott, letörte az első szárnyát, és a terelőbóját rossz irányból megkerülve behajtott a bokszba. Ezért később büntetést kapott, és le is töltötte azt.

Mivel Hamilton nagyszervize elhúzódott, a korábban 2/3-ad környi előnyét lényegében elvesztette. 

Miközben Hamilton a bokszban állt, Sainz, Räikkönen és Vettel még egyszer áthajtott a Safety Car-vonalon, így ők összesen már a harmadik körüket kezdték, amikor utolérték Hamiltont, és a szabályok szerint ilyenkor már nem kell magukat a szintidőhöz tartani, Hamilton viszont csak egyszer ment át a vonalon, így neki még meghatározott tempóval kellett mennie, erre a mérnöke is felhívta a figyelmet.

Leclerc bukása és a hirtelen erősödő eső miatt dőltek a dominók

Ebből némi bonyodalom lett, mert Hamilton kénytelen volt nagyon lelassítani a miniszektor végéhez közelítve, hogy ne lépje túl az előírt tempót (mérnöke idegesen rászólt, hogy tartsa a szintidőt), ezért Sainz egy pillanatra meg is előzte, és a rádión méltatlankodott, hogy a Mercedes pilótája miért megy ilyen lassan. Mérnöke azt mondta, ha Hamilton szükségtelenül lassan megy, akkor megelőzheti őt, de nem tette,

Räikkönennek viszont ezt megtiltotta a mérnöke, pedig ők sem értették Hamilton tempóját.

Nem csak a tágabb értelemben vett élmezőnyben volt zűrzavar, egy másik esetben George Russell is kénytelen volt sokáig vitatkozni a mérnökével, hogy megelőzheti-e a slick gumikon nagyon lassan haladó Lance Strollt vagy sem. Russell fejből felmondta a szabálykönyv arra vonatkozó részletét, hogy a szükségtelenül lassan haladó autót megelőzheti, ráadásul a szintidő betartása miatt erre szüksége is volt.

Russell és Kubica is jól mérte fel a helyzetetForrás: Williams Racing

A Williams mérnöke azonban csak szajkózta, hogy adja vissza a helyét Strollnak, Russell pedig kénytelen volt felülbírálni a kukacoskodó munkatársát, és ezt jól is tette. Csapattársa, a végül pontot szerző Robert Kubica is oktatást tartott a rádión a mérnökének, amikor arról vitatkoztak, hogy mi a jobb, a pályán elfoglalt hely vagy azt feláldozva a friss gumik használata.

„Ehh, ne foglalkozz a pályán elfoglalt hellyel, haver. A verseny végével kell foglalkoznunk, hogy a lehető leggyorsabban eljussunk oda, nem azzal, hogy hol vagyunk a pályán. Ha [Strollnak] új abroncsai lesznek, két kanyar alatt meg fog előzni.” A lengyel pilóta végül meggyőzte mérnökét, és bár Strollt nem tudta feltartani, áttételesen ennek is köszönheti, hogy pontot szerzett a Williamsszel.  

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK