Társoldalunk:

Senna már nem élt, egy ország izgult a magyar orvosokért

2019.07.25. 08:17

Napra pontosan tíz évvel ezelőtt kezdődött élet-halál harc az F1-es Magyar Nagydíjak történetének legsúlyosabb balesete után. Felipe Massa tündérmesébe illő felépülésében a magyar mentők és orvosok, valamint a pilóta akaratereje is főszerepet játszott.

Ha egy pályáról elmondhatjuk, hogy Monaco és Monza után a leghosszabb ideje rendez megszakítás nélkül F1-es nagydíjat, a nagy egyéni teljesítmények vagy a vártnál korábbi világbajnoki döntők mellett olykor feszült pillanatok és szomorú események is a história részét képezik.

Tíz évvel ezelőtt, 2009. július 25-én történt az F1-es Magyar Nagydíjak eddigi legsúlyosabb balesete, egy elszabadult rugó eltalálta a versenytempóban haladó Felipe Massa sisakját, majd a brazil versenyző eszméletét vesztve a gumifalba csapódott. A gyors és szakszerű mentésnek, valamint a felkészült orvosi stábnak nemcsak az életét, de a pályafutása megmentését is köszönheti.

Massához az F1 korábbi főorvosa, Dr. Gary Hartstein is gyorsan odaértForrás: Getty Images/2009 Getty Images/Paul Gilham

A 2009-es idény első fele csalódást keltően alakult mind a Ferrari, mind Massa számára; az előző szezonban a világbajnoki címért az utolsó pillanatig küzdő pilóta mindössze 22 pontot és egy dobogós helyezést tudott felmutatni az év tizedik, magyarországi hétvégéje előtt. A hungaroringi hétvégéje sem kezdődött jól, a három szabadedzésen és

az időmérő első részében sem volt képes beverekedni magát az első hatba. Várható volt tehát, hogy a Q2-ben nagyon meg kell küzdenie a továbbjutásért. 

Húsz másodperccel a második szakasz befejezése előtt Massa feljött az 5. helyre, amivel gyakorlatilag bebiztosította a továbbjutását, de a levezető körén sem vett vissza lényegesen a tempóból, és megközelítette honfitársa, Rubens Barrichello autóját. Az egész szezon során varázslatosan teljesítő Brawn-Mercedesről levált egy majd’ egykilós rugó, ami pont eltalálta Massa sisakját.

Közvetlenül a baleset után fogalmunk sem volt, hogy mi okozhatta azt. Később kiderült, hogy Rubens autójáról lerepülő rugó találta el Felipét 

– nyilatkozta nemrég Ross Brawn, az F1 sportért felelős ügyvezetője, a Brawn GP korábbi tulajdonosa a sportág hivatalos podcastjában. – Egy a millióhoz volt a valószínűsége annak, hogy ez megtörténjen. Mindig sokkoló egy ilyen baleset, főleg amikor a mi autónk is érintett. Ráadásul, Felipét jól ismertem, ami még szörnyűbbé tette az egészet” – tette hozzá Brawn, aki 2006-ig a Ferrari technikai igazgatójaként is dolgozott, így Massához személyes szálak is fűzik.

Ez nem az ominózus alkatrész, de egy hasonló rugó okozta a balesetetForrás: AFP/Dimitar Dilkoff

A rugó mintegy 250 km/h-s sebességnél csapódott a sisaknak, életveszélyes koponyasérülést okozva. Massát ráadásul pár másodperc múlva egy újabb baleset is érte, amikor a gumifalba fúródott az autójával, így még nehezebb helyzetből indult a versenyfutás a brazil versenyző életéért.

Egy tragédiát már átélt a hazája

A baleset után Massát az ilyenkor szokásos protokoll szerint a pályakórházba vitték, utána pedig mentőhelikopterrel az F1-es Magyar Nagydíjak orvosi ügyeletét biztosító Állami Egészségügyi Központba, vagyis a Honvédkórházba szállították.

Bozsó Péter, a Honvédkórház igazgatója, Dino Altmann, Massa személyi orvosa, és Luiz Antonio Massa, a pilóta édesapja tartott sajtótájékoztatót a kórháználForrás: AFP/Ferenc Isza

Itt életmentő koponyaműtétet végeztek el rajta Zsíros Lajos ezredes irányítása alatt. A beavatkozás után egészen hétfőig mesterséges kómában tartották, közben Budapestre utazott Massa felesége, aggódva, hogy vajon férje látja-e majd kisfiukat, Felipinhót, aki a baleset után néhány hónappal, november 30-án született meg.

Az orvosok mindent megtettek annak érdekében, hogy gyorsan javuljon a pilóta állapota, Bernie Ecclestone, az F1 legendás ügyvezetője is köszönetet mondott az erőfeszítéseikért.

„Az első órákban az orvosok az életéért harcoltak. Másnapra már tudtuk, hogy túl fogja élni, de a látásával kapcsolatban még bizonytalanok voltunk – nyilatkozta Dr. Veres Róbert, a Massa műtétjét végző orvoscsoport vezetője a brazil Lance-nek négy évvel a baleset után. – Miután felébredt, kiderült, hogy a szemével minden rendben van, de azt nem tudtuk, hogy élhet-e normális életet.”

Massa korábbi csapattársa, Michael Schumacher, és volt ferraris főnöke, az FIA elnökjelöltje, Jean Todt is meglátogatta őt a Honvédkórházban. Schumacher áttételesen a helyzet következtében tért vissza az F1-beForrás: AFP/Balint Porneczi

„Hamarosan mozogni kezdett, viszont még mindig nem volt egyértelmű, hogy versenyezhet-e újra. Az nyilvánvaló volt, hogy abban a szezonban már nem térhet vissza, de azt nem tudtuk megmondani, hogy valaha beülhet-e az autóba” – emlékezett vissza az idegsebészeti osztály főorvosa.

Korábbi visszaemlékezések

Massa balesete példátlan hazai és nemzetközi médiaérdeklődést váltott ki, az újságírók percről percre tudósítottak a Honvédkórház elől, és a szurkolókat is foglalkoztatta a Ferrari-pilóta állapota. Különösen Brazíliában, ahol Massa (tágabb értelemben vett) szülővárosa, Sao Paulo addigra már elveszített egy legendát, és 15 évvel Ayrton Senna halála után is társadalmi szintű trauma alakult ki a súlyos baleset miatt.

A brazil kevert nép: portugálok, afrikaiak és az őslakos indiánok leszármazottaiból áll össze a nemzet, melynek életében a sport imádata az egyik legfontosabb összekötő kapocs 

– mondta a brazil sportminisztérium államtitkára, Ricardo Leyser Goncalves az ünnepségen, amely során elismeréseket adtak át a Massát ápoló orvosi és ápolói csapat tagjainak.

A baj kissé a két országot is összekovácsoltaForrás: AFP/Balint Porneczi

„Mivel a legnagyobb bálvány, Ayrton Senna már nem él, többek között éppen ezért sokkolta annyira a brazil közvéleményt Felipe Massa balesete. Az egész ország remegett érte” – mutatott rá Goncalves.

Nemcsak a brazil állam, de 190 millió brazil nevében ölelem keblemre az összes orvost, aki hozzájárult Felipe Massa gyógyulásához. Évekre szóló barátságot alapoztak meg a magyar és a brazil nép között.”  

Kilenc nappal a baleset után, augusztus 3-án a versenyző elhagyhatta a kórházat, és az otthoni rehabilitációja is sikerrel zárult. Pár hónap alatt teljesen felépült, és a 2010-es idényre visszatért, majd még nyolc évet töltött a Forma-1-ben, mielőtt a Formula E-be igazolt. Bár F1-es futamot többé nem nyert (részben a 2010-es Német Nagydíjon nagy felhördülést kiváltó csapatutasítás miatt), de sok szimpatizánst szerzett a küzdeni akarásával, és azzal, ahogy szembe tudott nézni a történtekkel. 

View this post on Instagram

2009 -2019 . Thank you God ❤️

A post shared by Felipe Massa (@massafelipe19) on

Massa januárban maga idézte fel a baleset egyik legdrámaibb jelenetét

Évekkel később is téma volt az esete

Senna halála óta az F1-ben nagyon komolyan veszik a biztonság kérdését, az FIA természetesen Massa esetét sem hagyta annyiban. A rugó a leggyengébb ponton, a rostély és a héjszerkezet találkozásánál csapódott Massa sisakjának, ezért a gyártók (köztük a Massa fejvédőit készítő Schuberth is) igyekeztek ezt a részt erősíteni, az idei szezontól még szigorúbb előírások szerint.

Manapság a sisakrostély felső részére egy szintetikus anyagból készült, ötven milliméter széles szalagot erősítenek. Így az elem mechanikus szilárdságának köszönhetően a sisak leggyengébb része még nagyobb védelmet kap.

Az nyilvánvalóvá vált, hogy az F1-es autókban a pilóták sisakjai a leginkább sebezhető pontok, de a fejvédőt követelő hangok ekkor még nem erősödtek fel. Annak ellenére sem, hogy 2009. július 19-én, vagyis hat nappal Massa balesete előtt a korábbi világbajnok John Surtees fia, Henry életét vesztette egy Forma-2-es versenyen. A tragédiát egy másik autóról leszakadó kerék okozta.

A biztonság további javítását célzó fejlesztések azonban már zajlottak a háttérben, és Jules Bianchi 2014-es, halálos kimenetelű balesete igazi katalizátort adott a munkához. 

Ez egyelőre a glória néven ismertté vált bukókeret formájában öltött testet, más kérdés, hogy ez a szerkezet még ma is csak minimális eséllyel védene meg bárkit egy Massáéhoz hasonló szituációban, de a tengerentúli IndyCarban jövőre megjelenik a Red Bull által továbbfejlesztett szélvédő, ami már valós megoldást nyújt az apróbb, de veszélyes törmelékek ellen is.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK