Társoldalunk:

Saját csapatával játszaná ki az új szabályokat a Forma-1

2019.07.20. 12:37

A csapatokhoz hasonlóan az F1 jogtulajdonosa is létrehozott egy mérnöki gárdát, ami megpróbál kiskapukat találni a 2021-es technikai szabályokban. Reagálnak, ha a fejlesztések ártanak az izgalmaknak.

Az elmúlt évtizedek során folyamatosan macska-egér harcot vívnak a Forma-1 szabályalkotói és a mezőnyt alkotó csapatok mérnökei annak érdekében, hogy a szabályok adta kereteket betartassák, illetve egyre jobban kitolják azokat a versenyképesség javítása érdekében.

Ez sokszor gondot okoz, mivel az ilyen „kiskapuk” nem várt módon befolyásolhatják az erőviszonyokat, ronthatják a versenyzés színvonalát, vitát eredményeznek az FIA és a csapatok között, mert olykor nagyon apró különbségek is döntőnek bizonyulhatnak a leírtak értelmezése terén.

A Brit Nagydíj üdítő kivétel volt, de egyébként nehéz előzni az F1-benForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Dan Istitene

A várhatóan nagy felfordulást okozó 2021-es szabályok kapcsán a Forma-1 jogtulajdonosa arra törekszik, hogy javuljon a versenyzés színvonala és szorosabb legyen a küzdelem a csapatok között, ezért saját mérnöki gárdával keresik majd a szabályok szürke zónáit és a kiskapukat annak érdekében, hogy egyik résztvevő se tudja kijátszani az előírások szellemiségét.

Az új szabályokkal lehetőség nyílik, hogy extrém módon feszegessék a határokat, és mi is keressük, hogy vannak-e kiskapuk vagy nem kívánt következmények  

– nyilatkozta Nikolasz Tombazisz, az FIA együléses bizottságának technikai vezetője. – Ha ezt mi magunk is megtehetjük, akkor elkerülhetünk olyan szabályokat, amelyek később gondokat okozhatnak. Az F1-es kollégáim a saját aerodinamikai részlegükön magukra vették ezt a szerepet. Nem szabályalkotóként, hanem egy munkacsoportként nézik, mennyire tudják tágítani a szabályokat.”

Egyszerűbb és más elven működő aerodinamikával segítenék az előzést 2021-tőlForrás: FIA

A Ferrari és a McLaren korábbi technikai igazgatója szerint elsősorban olyan trükkökre vadásznak majd, amelyek megnehezítik a hátul érkező autók számára a haladást, mivel az új szabályok kidolgozásának egyik prioritása, hogy könnyebb legyen támadni és üldözni az ellenfeleket. Ez Ross Brawn, az F1 sportért felelős ügyvezetője szerint megvalósulhat.

Brawn kijelentette, a 2021-es szabályok véglegesítése után sem hagyják abba a kutatásokat.

„Tisztában vagyunk azzal, hogy amikor a csapatok fejlesztenek, nem érdekli őket, hogy milyen az övéket követő autó teljesítménye, csak az elöl lévőé, és ezzel kioltják néhány vívmányunkat. A mi feladatunk, hogy olyan szabályokat hozzunk, amelyek ezt a lehető legjobban megakadályozzák. Mi is azért próbáljuk áthágni a szabályokat, hogy elkerüljük ezt, és megtartsuk a pozitívumokat.”

„A FOM-nál dolgozó munkacsoport nem áll le, amikor kiadják a szabályokat, hanem folytatja a munkát. Ahogy láthattuk, a csapatok megoldásai fejlődnek, mi is elemezni fogjuk ezeket, és ha azt látjuk, hogy azok ártanak a céloknak, akkor vissza fogjuk terelni őket” – ígérte Brawn.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK