Társoldalunk:

Brawn: A motorok miatt kizárt a súlycsökkentés az F1-ben

2019.07.18. 19:39

A Forma-1 sportért felelős ügyvezetője, Ross Brawn kizártnak tartja, hogy a technológiai és üzleti szempontból elhagyhatatlan hibrid erőforrások leváltása nélkül csökkenjen az autók súlya.

Egyre több pilóta, és az FIA elnöke is emlegeti, hogy túl nehezek az F1-es autók, és a 2021-es szabályok segítségével csökkenteni kellene a minimumsúlyt, hogy dinamikusabbak és jobban vezethetők legyenek az autók. A szívómotorok korszakában maximum 605 kilós volt egy autó, és akár 950 lóerős teljesítmény is társult ehhez.

A hibrid erőforrások megjelenésével azonban változott a kép, az akkumulátorok és az energia-visszanyerő rendszerek beépítésével, valamint a tankolások 2010-es betiltásával 740 kilóra emelkedett az autók minimumsúlya, ráadásul a futamok elején 110 kg-nyi üzemanyagot is cipelniük kell. Todt ezt csökkentené a tankolások újbóli bevezetésével.

Az erőforrásról nem mondanának le a gyártókForrás: DPPI/Antonin Vincent

Ross Brawn, az F1 sportért felelős ügyvezetője a tankolások kapcsán nem nyilvánult meg, de kijelentette, szerinte jelentős változást nem lehet elérni addig, amíg a hibrid rendszer az autókban marad, és erről a közeljövőben nem lehet lemondani. Egyelőre nem erősítették meg, de a motorformula várhatóan 2021-től is lényegében változatlan marad.

Vannak dolgok, amelyekkel kapcsolatban nem tudjuk visszafordítani az időt 

– idézte Brawnt a Racefans. – Most igazán lenyűgöző motorjaink vannak, de elég bonyolultak és nehezek. Mindannyian szeretnénk, ha az autók könnyebbek lennének, de nehezebbé váltak, és bosszantó, amikor mindenki azt mondogatja, hogy könnyebb autók kellenek. Várom az ötleteket, szeretnénk megoldani. A mostani autókban viszont akkumulátorok és energia-visszanyerő rendszerek is vannak, és hacsak el nem hagyjuk ezeket, nem tudjuk az autókat más súlycsoportba hozni.”

A Brawn GP 2009-ben részben pont annak köszönhette a sikert, hogy nem volt KERS az autóban, így jobb volt a súlypontjaForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Bryn Lennon

Noha a jelenlegi, 1,6 literes, turbós, hibrid erőforrások műszaki szempontból korunk csúcstechnikáját képviselik, 110 kg-os fogyasztás mellett is 1000 lóerő körüli rendszerteljesítménnyel és 50% körüli hatásfokkal büszkélkednek, a közönség kegyeit mégsem nyerték el, részben a visszafogott hanghatás és a versenyek színvonala miatt, hiszen a pilóták gyakran panaszkodnak a vezethetőségre.

A Brit Nagydíj előtti csütörtökön Jenson Buttonnal a volánnál ismét pályára lépett a 2009-es világbajnokságot megnyerő Brawn GP-autó, de az egykori csapattulajdonos szerint eljárt felette az idő.

„Csütörtökön megfuttattuk a Brawn GP-autót és ez nagy örömöt okozott – mondta. – Egy jó kis szívómotor van benne. Nem emlékszem pontosan a súlyára, hatszáz valahány [kiló]. Jenson mondta is, hogy egy kis ékszer ez, és nem lehetne-e visszatérni azokhoz az időkhöz. Szerintem konfrontációt okozna és ártana a Forma-1-nek, ha ilyen régre vissza akarnánk nyúlni. Túlságosan is. Néhány kötöttséggel együtt kell most élnünk, ez az üzleti realitás.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK