Két héttel ezelőtt Ausztriában felvillant a reménysugár, hogy verhető a Mercedes az idei szezon során, de a spielbergi vereség indokát már rögtön a leintés után tudni lehetett. Az Ezüstnyilak nem szerették a meleget, ezért lényegében csökkentett üzemmódban mentek, ráadásul Lewis Hamilton még hibázott is a versenyen.
Utóbbi természetesen Silverstone-ban is előfordulhat, ha eltekintünk attól, hogy az ötszörös világbajnok általában extázisban autózik a hazai közönség előtt, arra viszont még a globális felmelegedés ütemét elnézve sincs esély, hogy az egykori világháborús repülőtér térségében olyan meleg legyen, mint legutóbb, a Red Bull Ringen.
A Mercedesre nézve ennek jótékony hatása van, még akkor is, ha papíron az idei autójuknak a hosszú egyenesekkel teletűzdelt silverstone-i pálya nem feltétlenül kedvez (bár az elnyújtott, gyors kanyarok igen), és ez a szabadedzések eredményeiből is látható. Egy körön az üzemanyagszintekkel és az erőforrás-üzemmódokkal való szokásos játszadozás miatt nem egyértelműek az eredmények,
ezt jelzi Pierre Gasly lágy gumikkal elért 1. helye is az első szabadedzésen,
a hosszabb etapok eredményeiből azonban világos erősorrend rajzolódik ki, amit természetesen pénteken illik fenntartásokkal kezelni, de amikor a versenyt várhatóan meghatározó közepes keverékű gumikon Hamilton körátlaga még Valtteri Bottasnál is fél másodperccel jobb, akkor bármennyire is optimisták próbálunk lenni, nehéz izgalmas versenyt előrevetíteni.
Lágy gumikon csak a Red Bullnál futott mindkét pilóta hosszabb etapot, a Mercedesnél Hamilton, a Ferrarinál Sebastian Vettel regisztrált mért köröket a második szabadedzésen ezzel a keverékkel. A brit pilóta fölénye már itt is kézzelfogható, jó fél másodperccel gyorsabb a körátlaga, mint Max Verstappené, és 9 tizeddel verte Vettelt.
Körátlagok lágy gumikon
Hamilton – 1:31.838
Verstappen – 1:32.392
Gasly – 1:32.549
Vettel – 1:32.706
A helyzet alapvetően a közepes keverékű abroncsokon sem változott, de Hamilton előnye még nagyobb lett, még Bottasszal szemben is, igaz, ebben az is közrejátszhatott, hogy a finn pilóta műszaki hiba miatt vesztett némi pályaidőt, bár ez az etapja hosszát nem befolyásolta, és a csúszás közben a pálya állapota sem lett rosszabb.
Körátlagok közepes gumikon
Hamilton – 1:30.785
Bottas – 1:31.269
Gasly – 1:31.421
Verstappen – 1:31.676
Vettel – 1:31.966
Leclerc – 1:32.552
Hamilton mellett szól, hogy az új turbókorszak kezdete óta csak tavaly nem nyert Silverstone-ban, akkor is elsősorban azért nem, mert Kimi Räikkönen kiforgatta őt a rajt után, de így is visszakapaszkodott a dobogó 2. fokára. A pénteki eredmények és az eddigi statisztikák alapján nehéz érvet találni a Mercedes-pilóta várható sikere ellen, de a Ferrari és a Red Bull jót csatázhat a dobogós helyért.
Silverstone-ban az a furcsa helyzet állt elő, hogy tavaly is új aszfaltrétegen versenyzett a mezőny, és az idén is azon fog, hiszen a 2018-as hétvégén felmerült minőségi problémákat csak újabb újraaszfaltozással lehetett megoldani. A Pirelli meg is jegyezte, hogy a felület „extrém sötét és csúszós” volt, sokkal simább a korábbinál, de néhány bukkanó azért így is akadt.
A lágy és a közepes keverék között egyelőre 0,7 másodperces tempókülönbséget becsülnek (ez rámutat a lágy gumis etapok eredményeinek megkérdőjelezhető voltára), és megjegyezték, hogy változott a pálya rázóköveinek kialakítása is. A pénteki tapasztalatokkal kapcsolatban Mario Isola, a Pirelli autósportért felelős vezetője a pálya állapotának javulását emelte ki.
„Az új és csúszós pályafelület az egyik ismeretlen tényező volt a csapatok számára a szabadedzésen, de néhány ponton változott a pálya dőlése és a bukkanók is. Ennek köszönhető, hogy több megpördülést is láthattuk, elsősorban a délelőtt során, amikor a pilóták az ideális ívet keresték” – magyarázta az olasz szakember.
„Mivel korábban senki sem ment az új aszfalton, fontos volt, hogy a lehető legtöbb információt gyűjtsük, de nehéz volt olvasni az adatokból, mert a pálya állapota folyamatosan javult, és így a különbségeket is trükkös megfigyelni. Ettől függetlenül, a délelőtti megszakítás ellenére a csapatok elérték a céljaikat, és gyorsabbak is voltak, mint a tavalyi, rázós felületen.”
A Pirelli képviselője nem tért ki a kopás témakörére, pedig a Ferrari szerint ez akár az időmérős teljesítményt is befolyásolhatja.
Silverstone-ban pénteken 40 fokos aszfalthőmérsékletet mértek, ez a vártnál magasabb, de nem kirívó eredmény, azonban a tempós jobbkanyarok miatt a bal első kerekek nagy terhelésnek vannak kitéve, így ismét kulcsfontosságúnak bizonyulhat a gumik kezelése.
Az élcsoportból ezzel különösen Leclerc küzdött, ő két etapot is megszakított, mert már nem tudott boldogulni a bal első kerekével, és a küszködés a köridő terén is megmutatkozott, ki is emelte, hogy elsősorban ez a megoldandó probléma számára a hétvége további szakasza előtt.