Társoldalunk:

Megbüntették, mégis előbbre jött a rajtrácson

2019.06.30. 10:46

Nem mindennapi fejtörést okozott a Nemzetközi Automobil Szövetségnek (FIA), hogy megállapítsa az Osztrák Nagydíj rajtsorrendjét. Szinte senki sem indul onnan, ahol az időmérőn végzett, Lewis Hamilton három helyett csak két helyet veszített, míg George Russellt hiába sorolták hátra szintén három hellyel, egy pozíciót nyert.

Nem először fordul elő, hogy az időmérő edzés után változik a sorrend a megannyi büntetésnek köszönhetően, ekkora kavarodásra azonban alighanem még soha nem volt példa a Forma-1 történetében. Még a Nemzetközi Automobil Szövetségnek (FIA) sem sikerült elsőre kiadnia a helyes rajtsorrendet, Lewis Hamilton például sokáig az ötödik helyen volt feltüntetve, amiről persze mindenki azt gondolta, hogy a jó rajthelye lesz, hiszen másodikként zárta az időmérőt, majd Kimi Räikkönen feltartásáért háromhelyes büntetést kapott. A logikusnak ugyan logikus, a nézők és mindenki más összezavarására ugyanakkor tökéletesen alkalmas szabályok miatt azonban a 4. rajtkockát foglalhatja el.

Nem volt egyszerű eldönteni a helyes rajtsorrendetForrás: Motorsport Images/Mark Sutton

Nem Hamilton az egyetlen, aki nem esett hátra annyi helyet, amekkora büntetést összeszedett, a motorcsere miatt 5 helyes hátrasorolást kapó Nico Hülkenberg a 12. helyről csak a 15. rajtkockába csúszott vissza, míg George Russell egyenesen előrejött egy helyet annak ellenére, hogy 3 helyes rajtbüntetést kapott.

Az összesen hét autó megbüntetése azt eredményezte, hogy a teljes mezőnyben mindössze két pilóta, Charles Leclerc és Romain Grosjean rajtolhat arról a helyről, ahol az időmérőn végzett.

Hogy ez miért van így, arra létezik értelmes magyarázat, de hogy mennyire bonyolult a helyzet, mi sem mutatja jobban, mint hogy sokáig még a Mercedes is azt kommunikálta, hogy Hamilton az ötödik helyre csúszott vissza, majd az FIA is rossz sorrendet adott ki, amikor a végleges rajtrácsot közzétette. És hogy miért nem esett hátra Hamilton, Hülkenberg és Russell sem annyi helyet, amennyit a büntetése alapján kellett volna? Azért, mert az FIA szeretné elkerülni az olyan eseteket, amelyeknél valaki például 15 helyes rajtbüntetést kap a 18. helyen, hátracsúszik a mezőny végére, majd a 19. helyen álló pilóta kap mondjuk egy öt helyes hátrasorolást, és annak ellenére a 15 hellyel büntetett versenyző mögé esik vissza, hogy az ő büntetése papíron enyhébb.

Hamilton csak két helyet veszített a háromhelyes büntetésselForrás: AFP/Christian Bruna

Ezért aztán az FIA úgy számolja ki a büntetéseket (már amikor sikerül neki), hogy az összes versenyzőt hátrasorolja a büntetések kiosztásának sorrendjében (adott esetben valaki ilyenkor a virtuális 26. helyet is elfoglalhatja), az így üresen maradt rajthelyre azonban nem „ugrik" be azonnal az adott versenyző mögött végzett riválisa, helyette az üresen marad addig, amíg mindenkit hátra nem sorolnak. A valóságban ez Hamilton esetében úgy nézett ki, hogy Kevin Magnussent hátrasorolták a váltócseréje miatt az ötödikről a tizedik helyre, ezzel üresen maradt az ötödik rajtkocka ahelyett, hogy azt a hatodik helyen végző Lando Norris egyből elfoglalta volna. Ezután Hamiltont is hátrasorolták a másodikról az üresen hagyott ötödik helyre, így fordulhatott elő, hogy Norris már nem jött be elé.

Nemcsak az elején, hanem a mezőny végén is volt kavarodás, az FIA-nak ugyanis a javított rajtrácson sem sikerült mindenkit elsőre jól besorolnia,

az egyaránt a rajtrács végére száműzött Alex Albon és Carlos Sainz először fordított sorrendben szerepelt, mielőtt az illetékesek rá nem jöttek, hogy a Toro Rosso versenyzője autózta a gyorsabb időt, ettől az évtől pedig az egyaránt a rajtrács végére sorolt pilótáknál ez dönt, és nem az, hogy melyikük hajtott előbb a pályára az időmérőn.

A rajtsorrend:

# Versenyző Csapat
1. Charles Leclerc Ferrari
2. Max Verstappen Red Bull
3. Valtteri Bottas Mercedes
4. Lewis Hamilton* Mercedes
5. Lando Norris McLaren
6. Kimi Räikkönen Alfa Romeo
7. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo
8. Pierre Gasly Red Bull
9. Sebastian Vettel Ferrari
10. Kevin Magnussen** Haas
11. Romain Grosjean Haas
12. Daniel Ricciardo Renault
13. Sergio Pérez Racing Point
14. Lance Stroll Racing Point
15. Nico Hülkenberg*** Renault
16. Danyiil Kvjat Toro Rosso
17. Robert Kubica Williams
18. George Russell**** Williams
19. Alex Albon***** Toro Rosso
20. Carlos Sainz***** McLaren

*: 3 helyes hátrasorolás Räikkönen feltartása miatt
**: 5 helyes hátrasorolás váltócsere miatt
***: 5 helyes hátrasorolás motorcsere miatt
****: 3 helyes hátrasorolás Kvjat feltartása miatt
*****: Rajtrács végére sorolás több erőforráselem cseréje miatt

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK