A vagány autók hiánya lehet a több előzés ára a 2020 utáni F1-ben

Forma-1, Sebastian Vettel, Ferrari, Max Verstappen, Red Bull
05 Sebastian Vettel from Germany with Scuderia Ferrari SF71H trying to overtake 33 Max Verstappen Max from Netherlands Aston Martin Red Bull Tag Heuer RB14 during the Spanish Formula One Grand Prix at Circuit de Catalunya on May 13, 2018 in Montmelo, Spain. (Photo by Xavier Bonilla/NurPhoto)
Vágólapra másolva!
Néhány mérnök bepillantást engedett az új szabályokra történő felkészülés kulisszatitkaiba. Még egységesebb kinézetű autók jöhetnek, cserébe viszont sokat javulhatnak az előzés feltételei.

A Forma-1 2021-ben életbe lépő szabályreformjának elfogadását októberre halasztották, mivel azok még nem eléggé kiforrottak hozzá. Egyelőre nem sok információ szivárgott ki a műszaki részletekről, jobbára az irányvonalról – jobb előzési lehetőségeket biztosító és esztétikus megjelenésű autókról – beszéltek az illetékesek, továbbá a gumiszabályok kapcsán ismert néhány konkrétum.

Nem hivatalos forrásként ugyanakkor már megjelent az interneten néhány ábra arról az autóról, melyet a szélcsatornás tesztekhez használnak, használtak annak érdekében, hogy modellezzék a különböző technikai paraméterek előzési lehetőségekre gyakorolt hatását.

A 2021-es tanulmányautó modellje Forrás: Mark Antar Design Instagram

A beavatottakat bizonyára titoktartásra kérték, így az Auto Motor und Sportnak név nélkül nyilatkozott néhány mérnök, hogy mik a benyomásaik, illetve milyen kulisszatitkokat tudnak elárulni. Egyikük megerősítette, ami a látványtervként használt autóról másoknak is eszébe jutott: az új formavilág az IndyCart idézheti.

"Az oldaldobozok rögtön az első kerekek mögött kezdődnek, nem lesz hely áramlásjavító és ezáltal turbulenciát keltő elemeknek – mondta. – Úgy néz ki [a tesztautó], mint egy hatalmas IndyCar autó."

"A videojátékok autói jobban néznek ki, mint a valódiak." Ez persze ízlés dolga, másoknak lehet, hogy kifejezetten tetszeni fog.

Könnyebb lehet előzni

Az viszont valószínűnek tűnik, hogy a már most sem túl változatos megjelenésű autók még jobban hasonlítani fognak egymásra. A szaklap által megszólaltatott egyik mérnök azt mondta, „az oldaldobozok mindegyik autón nagyon hasonlók lesznek, a fékhűtés pedig teljesen egyforma."

Könnyebbé válhat a másik autó követése és megelőzése, legalábbis ezt ígérik Forrás: NurPhoto/Xavier Bonilla/NurPhoto/Xavier Bonilla

Ennek célja az, hogy a csapatok az aerodinamikai optimalizálás káros mellékhatásaként ne alakítsanak ki olyan légáramlatokat az autó körül, melyek nehezítik a követést. Hogy tartsák magukat a „közjóhoz", az előírásokban kikötik, milyen útvonalon lehet elvezetni a levegőt a padlólemez alatt.

2021-től a szívóhatást is visszahozzák mérsékeltebb formában, kisebb csatornákat engedélyezve az autó alján.

„Úgy kell meghatározni a diffúzor és a csatornák méretét, hogy a rajtuk áthaladó levegő ne okozzon turbulenciát a hátul lévő autónak. Ennek a problémának a megoldásához szigorú megkötésekre van szükség" – magyarázta egy mérnök az Auto Motor und Sportnak.

A Pat Symonds által vezetett kutatócsoport a beszámoló szerint a szimulációk során azt tapasztalta a tanulmányautóval, hogy egyautónyi távolságra az üldöző csupán 10%-ot veszít a leszorítóerőből, miközben a jelenlegi érték 50%.

Pillanatkép az Azeri Nagydíjról Forrás: Red Bull

2021-től jelentősen megváltozhat a csapatok működése is a költségvetési plafon bevezetésével és a bevételek elosztásának korrigálásával, valamint több alkatrész egységesítésével.

Az FIA elnöke örül a halasztásnak

Jean Todt, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke örül és racionális döntésnek tartja a szabályok októberben történő elfogadását, amit eredetileg júniusra terveztek.

– nyilatkozta.

"2021-ben hatályba lépő, öt évig érvényes szabályokról beszélünk. Biztosítanunk kell, hogy jó megoldásokat találunk ki. Éppen ezért gondolom úgy, hogy nagyon jó, ha még foglalkozhatunk a szabályokkal 3-4 hónapig, közösen, hogy kijavítsuk, amit lehet."