Kiderült, hogy mennyivel lesz olcsóbb az F1, többen is elégedetlenek

Forma-1, Monacói Nagydíj, rajt
Motorsports: FIA Formula One World Championship 2019, Grand Prix of Monaco, Start, #23 Alexander Albon (THA, Red Bull Toro Rosso Honda), #55 Carlos Sainz jr. (ESP, McLaren F1 Team), #4 Lando Norris (GBR, McLaren F1 Team), #27 Nico Hulkenberg (GER, Renault F1 Team), #8 Romain Grosjean (FRA, Rich Energy Haas F1 Team), #16 Charles Leclerc (MCO, Scuderia Ferrari Mission Winnow), 26.05.2019 | usage worldwide
Vágólapra másolva!
A Forma-1-es csapatok megkapták azt a tervezetet, amely a 2021-ben életbe lépő költségvetési plafon részleteit tartalmazza, és amely nem szigorít annyit, mint azt többen remélték, ezáltal nem hozza annyira nehéz helyzetbe a tehetős istállókat, ráadásul számos kivétel is található benne.

Június végén várhatóan bejelentik a Forma-1 2021-től életbe lépő átfogó reformjának részleteit, amelynek a technikai regulák és a sportszabályzat gyökeres módosítása mellett a költségplafon bevezetése is fontos része. A Racefans értesülései szerint a csapatok azonban már június 4-én megkapták az ezekről szóló tervezetet, ami pedig a költségplafont illeti, az előzetes várakozásokkal ellentétben nem lesz annyira szigorú, mint azt sokan szerették volna, ez pedig a gazdagabb csapatoknak kedvezhet.

A költségplafonnak a középcsapatokat kellene segítenie, de lehet, hogy mégsem fogja annyira, mint várták Forrás: Picture-Alliance/AFP

A költségplafon részleteit tartalmazó dokumentumot Nigel Kerr, a Honda, a Brawn GP és a Mercedes korábbi, az F1 jelenlegi pénzügyi igazgatója állította össze,

az istállók által egy évben elkölthető maximális össze 175 millió dollár lesz, miközben korábban a legmerészebb vágyak 130 millióról szóltak,

legalábbis ami a 2021-től 2025-ig levő időszak végét jelenti, az is változás ugyanis, hogy eredetileg 175 milliónál magasabb összegről indultak volna, évről évre csökkentve az elkölthető pénzmennyiséget. Ez végül nem így lesz, a 175 millió fix összeg a szóban forgó évekre.

Ráadásul számos költség ebben az összegben nincs benne, úgy mint a versenyzői fizetések, a marketingkiadások, a három legjobban fizetett alkalmazott bére, valamint a motorral, illetve az utazással kapcsolatos költségek.

A Racefans úgy tudja, hogy utóbbit azért kellett bevenni a kivételek közé, hogy a Librty Media anélkül bővíthesse a versenynaptárat, hogy hozzá kelljen nyúlni a költségplafonhoz.

A Mercedesnek is húznia kell a nadrágszíjon, az elbocsátások helyett azonban más megoldásra törekszik Forrás: Daimler AG/Steve Etherington

Becslések szerint ezeket a területeket nem számolva a topcsapatok most 220-250 millió dollár körül költenek, ez pedig már egyáltalán nincs messze a bevezetendő 175 milliótól.

A középcsapatok valahol 150 millió dollár köré várták a plafont, így most érthetően csalódottak.

A topcsapatoknak ezzel együtt akár több száz fős létszámleépítéssel kell szembenézniük, de fennáll a lehetősége annak is, hogy más megoldást találnak. „Az embereink egy részét külső projektekhez irányíthatjuk át, például a szélcsatornánkba, amit már most is bérbeadunk egyéb ügyfeleknek. Terjeszkedhetünk ezzel a vállalkozással" – nyilatkozta az Auto Motor und Sportnak Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke.

Cyril Abitboul, a mezőny negyedik legnagyobb költségvetéssel működő istállójának, a Renault-nak a csapatfőnöke is csalódott, mert bár képesek lennének a mostaninál is többet költeni az F1-re, ők spórolni szeretnének a költségek minél alacsonyabban tartásával.

sokan nem lesznek sikeresek."

A Renault-nál is nagyobb szigorítást vártak Forrás: XPB / James Moy Photography Ltd.

A tesztidőszak már jövőre elkezdődik, a könyvvizsgálók pedig már az idén felmérik a jelenlegi helyzetet a csapatok költségvetéséről a pontos számok megszerzésének érdekében. Az istállóknak jövőre lehetőségük lesz már a 2021-es rendszer szerint ellenőriztetni a költéseiket, természetesen még büntetlenül abban az esetben, ha túllépik a limitet. A költségplafon bevezetése után azonban már nem lesz kegyelem,

súlyos szankciókra számíthat az, aki nem tartja be a szabályokat, a csapatfőnökök akár örök életükre elveszíthetik a jogot arra, hogy bármilyen, az FIA égisze alatt futó sorozatban dolgozzanak,

de a csapatoknak a pontlevonással és komoly pénzbüntetéssel is szembe kell nézniük, ha csalnak.