Társoldalunk:

Mercedes: A hibrid a jövő, de a motorhangról beszélni kell

2019.06.09. 15:57

A csapatfőnökök megértik a hangos, atmoszférikus motorok iránti nosztalgiát, de kijelentették, nincs visszaút, az F1-ben a hibrid erőforrásoké a jövő.

A 2021-es szezonra tervezett átfogó szabálymódosítások részeként fontos mérföldkőhöz érkeznek az F1-es erőforrások is, még ha a hajtáslánc terén nem is várhatók lényegi változások. Az F1 jogtulajdonosa, a Liberty Media szeretett volna új gyártókat a sportágba csábítani, ez azonban nem sikerült, így a már érdekelt gyártók meggyőzték a céget, hogy olcsóbb megtartani a mostani specifikációt. Ez azt jelenti, hogy az F1-ben várhatóan 2024-2025-ig a jelenlegi erőforrások továbbfejlesztett változatait használják majd.

Képlékeny még, hogy milyen lesz a jövő erőforrásaForrás: AFP/2019 Getty Images/Dan Mullan

Az F1-es közvélemény általában visszasírja a jóval hangosabb, és bizonyos szempontból szebb hangú V12-es, V10-es, esetleg V8-as szívómotorokat, és bár ezzel több csapatfőnök is így van, az FIA kanadai sajtótájékoztatóján kétséget sem hagytak afelől, hogy a mostani erőforrás-specifikáció hosszabb távon jellemzi majd az F1-et.

Bármennyire is szeretjük sokan a hangos, hagyományos motorokat, a technológia és a fenntarthatóság megítélése nem erre tart 

– jelentette ki Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke, aki úgy vélte, a F1-ben jól döntöttek, hogy megtartják az aktuális motorszabályokat. – Egyelőre nem világos, milyennek kellene lennie a következő erőforrásnak. A Daimler elnöke szerint 2030-ra a [Mercedes] flottájának 50%-a hibrid vagy elektromos meghajtású lesz, úgyhogy éppen egy olyan erőforrás is szóba jöhet, amelyben nagyobb a hibrid rendszer szerepe megújuló energiaforrások vagy elektromosság révén.”

A kisebb csapatok is támogatják az erőforrás-specifikáció megtartásátForrás: AFP/2019 Getty Images/Peter Fox

Wolff szerint a mostani 20%-os részarány akár 50%-ra is emelkedhet, de közben elismerte, hogy a motorzaj ügyéről „legalább beszélni” kell. Egyetértett vele a Hondát képviselő Tanabe Tojoharu is, hozzátette, egyelőre nem találtak olyan konstrukciót, ami a jelenlegi változatnál fenntarthatóbb, zöldebb, és hatékonyabb.

Egy kisebb csapatot, a Haast irányító Günther Steiner szerint is meg kell tartani a jelenlegi erőforrásokat, 

mert bár „mindannyian szeretjük a hangos, üvöltő V10-es vagy V12-es motorokat, ezek egyszerűen nem elfogadhatók már.” Hozzátette: „Nekem az a lényeg, hogy az F1 tartsa a lépést a technológia terén, és ne lépjünk vissza ahhoz, ami nekem tetszett, mert akkor még fiatal voltam.”

Szenzációs technológia, de nem biztos, hogy a legjobb a versenyzésreForrás: DPPI/Antonin Vincent

A tőle megszokott szókimondó stílussal kezelte a kérdést Franz Tost, a Toro Rosso csapatfőnöke, de kisebb meglepetésre ő is kiállt a jelenlegi erőforrások mellett. Az osztrák veterán úgy érzi, a sportágban nem kommunikálják eléggé, hogy a motorok milyen magas technológiai színvonalat képviselnek az F1-ben, miközben az elektromos autókról rengeteget beszélnek az emberek.

Mindenki az elektromos autókról beszél, de az a kérdésem, hogy honnan van az energia?"

„Itt nem az a helyzet, mint a Formula E-ben, ahol 20 autó megy a pályán, a háttérben meg 50 dízel aggregátor dolgozik. Véleményem szerint ez komolytalan, a nagy gyártók mégis a Formula E-be mennek vagy elektromos autót építenek. De honnan van az energia? Szerintem a Forma-1-ben a jövő technológiájával rendelkezünk. Ahogy Toto is elmondta, a hibrid összetevők, az elektromos rendszerek részaránya 40% fölé fog emelkedni. Ez teljesen rendben van, szerintem a technológia szempontjából ez a jövő megoldása.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK